Cirkulationspumpe
Fra : Jacob Madsen

Dato : 20-09-04 06:19

Hej

Cirkulationspumpen på vores centralvarmeanlæg har tre hastigheder
(Grundfos). Hvorfor er der tre hastigheder. Har det noget at gøre med hvor
stort et anlæg (meter rør) man har eller hvad. Jeg har prøvet at ladet den
køre på alle tre hastigheder og jeg synes ikke der er nogen forskel i
fordelingen af varmen.
Er der en der ved lidt mere om cirkulationspumpens funktion og hvornår jeg
skal sætte den på hhv. 1, 2 og 3? Der er jo strøm at spare ved at køre på
lave niveau. hhv. 30, 55 og 80 W er forbruget.

Med venlig hilsen Jacob

Fra : MFO

Dato : 20-09-04 06:54

Jacob Madsen wrote:

> [...]
> (Grundfos). Hvorfor er der tre hastigheder. Har det noget at gøre med
> hvor stort et anlæg (meter rør) man har eller hvad.

Ja, og rørdimension, antallet af bøjninger på røret, radiatortyper,
behovet for opvarmning (isolering, udetemperatur) o.s.v.

> [...]
> hvornår jeg skal sætte den på hhv. 1, 2 og 3? Der er jo strøm at
> spare ved at køre på lave niveau. hhv. 30, 55 og 80 W er forbruget.

Hvis du får varmet huset op på tilfredsstillende vis, når den står på
1, så lad den endelig stå der.
Til vinter når det stormer og fryser 15 grader, kan det være, at du må
skrue op for at holde alle radiatorerne varme.

--
Michael

Fra : Jacob Madsen

Dato : 20-09-04 07:40

"MFO" <mfro61@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Til vinter når det stormer og fryser 15 grader, kan det være, at du må
> skrue op for at holde alle radiatorerne varme.

OK. Tak for svar - det var også nogenlunde det jeg havde regnet med

Hilsen Jacob