Keops
Fra : HT

Dato : 19-09-04 22:42

Hej,
Jeg er forholdsvis ny på børsen, så jeg spørger ud i rummet:
Da jeg altid er blevet fortalt at fast ejendom er vejen frem til fast
forrenting, overvejer jeg stærkt at smide nogle moneter efter Keops på CSE.
De har lige lavet købsaftale på en stor portion svenske ejendomme på basis
af tyske lån. Umiddelbart siger mijn snusfornuft at det godt kan blive en
god forretning på længere sigt.
Er der nogen der har erfaring med aktiekøb i ejendomsinvestor firmaer? Og
måske specielt Keops?

Mch
Troels

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/m2/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-09-04 23:49

HT wrote:

> Er der nogen der har erfaring med aktiekøb i ejendomsinvestor firmaer? Og
> måske specielt Keops?

Ingen af delene, men du får alligevel et svar:

Overvej en ekstra gang, om det er det rette tidspunkt at investere i
ejendomme. Ejendomspriserne herhjemme (jeg kender ikke det svenske
marked) er steget konstant i de seneste cirka 10 år. Og de er steget
langt mere end den almindelige prisstigning.

Der findes fortilfælde for sådanne stigninger, og både i 80'erne og i
90'erne endte de med krak på ejendomsmarkedet. Begge gange var priserne
steget noget i stil med 20-30 procent mere end inflationen. Og begge
gange faldt de til under de priser, de ville have haft, hvis de havde
fulgt inflationen. Denne gang er priserne vist steget over 40 procent
mere end inflationen. Når vi alligevel endnu ikke har set et krak, kan
det skyldes tiltag som længerevarende lån, flex-lån og senest
afdragsfrie lån, der alle har bevirket prisstigninger uden tilsvarende
stigning i den månedlige ydelse.

Personlig vil jeg ikke blive overrasket over et krak med prisfald på
over 40%. Men selv hvis du ikke tror på sådanne dommedagsprofetier, så
overvej, om ejendomspriserne kan stige meget mere end de allerede har
gjort.

Desuden henter Keops vist en del af kapitalen til de svenske ejendomme
via udstedelse af højtforrentede obligationer. Det er en meget dyr måde
at låne penge på, hvilket også udhuler forretningsideen for investorerne
(ikke nødvendigvis for Keops).

--
Mvh. Kim Ludvigsen