Hvornår er det bedst....
Fra : Jonas

Dato : 19-09-04 11:55

at så sine staude-frø?

Jeg havde tænkt mig at så frøene i foråret 2005, men nu har jeg hørt, at det
skulle være bedst at så om efteråret.
Passer det?

Venligst

Jonas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-09-04 16:13

On Sun, 19 Sep 2004 12:55:15 +0200, "Jonas" <Jonas1960@jubiimail.dk>
wrote:

>at så sine staude-frø?
>
>Jeg havde tænkt mig at så frøene i foråret 2005, men nu har jeg hørt, at det
>skulle være bedst at så om efteråret.
>Passer det?

Njaa..

Det optimale er jo at efterligne plantens naturlige cyklus. Det er for
mange stauders vedkommende at smide frøene her i det sene efterår, men
først spire til næste forår.

Heldigvis spirer de fleste stauder selv om de ikke får en kuldeperiode,
så derfor kan de lige så godt såes om foråret, helt indtil først på
sommeren. Så når de også at blive det større inden vinteren og så klarer
de sig også bedre gennem den.

Jeg sår mange stauder hvert år - men har efterhånden vænnet mig til ikke
at så noget senere end starten af august - der bliver for lidt ud af det
hvis det bliver sået senere syntes jeg.

http://www.gartneriet.dk