Pipe virker ikke
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 18-09-04 15:18

Hejsa

Jeg har lige investeret nogle dage i at installere Gentoo på den bærbare
(det er sgu lidt mere besværligt end at installere Fedora) - og nu er
skidtet kørende.

Men jeg har et problem med keyboardet - jeg kan ikke skive |, danske tegn
mv. - og jeg kan ikke hitte ud af, hvordan jeg kommer til det. Jeg har
prøvet at ændre i /etc/X11/xorg.conf.

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard1"
Driver "keyboard"
Option "XkbLayout" "dk"
EndSection

og Keyboard1 nævnt i ServerLayout.

Jeg har også prøvet at ændre i Keyboard Preferences i Gnome, men det gør
ingen forskel.

Desuden kan jeg ikke logge ud af Gnome via menuen. Der sker simpelthen
ingenting når jeg klikker på "Log out". Hvuf det?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 18-09-04 15:25

Hov - hold your horses.

Jeg prøver lige at fise gennem "Gentoo Localization Guide" :)

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-09-04 13:27

Thomas Lindgaard uttered:
> Section "InputDevice"
> Identifier "Keyboard1"
> Driver "keyboard"
> Option "XkbLayout" "dk"
> EndSection

Prøv at tilføje
   Option "XkbRules" "xfree86"
   Option "XkbModel" "pc105"
(eller hvor mange knapper du nu måtte have).

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt
http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-09-04 14:18

On Sat, 18 Sep 2004 12:26:32 +0000, Kristian Thy wrote:

> Prøv at tilføje
>    Option "XkbRules" "xfree86"
>    Option "XkbModel" "pc105"
> (eller hvor mange knapper du nu måtte have).

Følgende skal tilføjes, hvis du vil kunne benytte Alt Gr. tasten:
Option "XkbVariant" "nodeadkeys"
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
Make your program read from top to bottom.
- The Elements of Programming Style (Kernighan & Plaugher)

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-09-04 15:05

Michael Rasmussen uttered:

> Følgende skal tilføjes, hvis du vil kunne benytte Alt Gr. tasten:
> Option "XkbVariant" "nodeadkeys"

Spøjst, min AltGr virker fint uden ovenstående.

\\kristian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-09-04 15:18

On Sat, 18 Sep 2004 14:05:04 +0000, Kristian Thy wrote:

> Spøjst, min AltGr virker fint uden ovenstående.

Det er nok din desktop, der overruler. I ren X skal ovenstående være
sat, før tasten har nogen virkning.

--

Seeing that death, a necessary end,
Will come when it will come.
      -- William Shakespeare, "Julius Caesar"

Fra : Kent Friis

Dato : 18-09-04 15:24

Den Sat, 18 Sep 2004 16:17:31 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Det er nok din desktop, der overruler. I ren X skal ovenstående være
> sat, før tasten har nogen virkning.

Jeg har den heller ikke sat, og jeg kører ikke noget desktop-miljø der
overruler tastatur-opsætningen.

Nodeadkeys har heller ikke noget med AltGr at gøre, den disabler
dead keys, som er muligheden for at trykke ~a for at få ã. Og eftersom
man skal bruge AltGr for at få ~ frem, har man brug for både AltGr og
dead keys.

Mvh
Kent

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 18-09-04 15:46

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]
> dead keys, som er muligheden for at trykke ~a for at få ã. Og eftersom
> man skal bruge AltGr for at få ~ frem, har man brug for både AltGr og

Øh, nej. Med nodeadkeys skal man bare trykke shift-AltGr efterfulgt af
AltGr-~ a for at få ã (altså a med tilde over, hvis nogen ikke forstår
Latin1). Jeg får selv svip af deadkeys når jeg skal skrive ~pd fx.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Kent Friis

Dato : 18-09-04 16:35

Den 18 Sep 2004 16:45:33 +0200 skrev Peter Dalgaard:

> Øh, nej. Med nodeadkeys skal man bare trykke shift-AltGr efterfulgt af
> AltGr-~ a for at få ã (altså a med tilde over, hvis nogen ikke forstår
> Latin1). Jeg får selv svip af deadkeys når jeg skal skrive ~pd fx.

Både og, jeg kender godt compose-funktionen, men når man er vant
til dead keys, tager den alt for lang tid. Den virker iøvrigt også
selvom man bruger dead keys.

Mvh
Kent