Gasvarmeovn ??
Fra : Jan

Dato : 18-09-04 12:47

Hejsa

Vi bor i lejlighed hvor vi har en lukket altan, og nu er der nogen der har
foreslået vi kan købe en gasvarmeovn, så kan vi have døren ud til altanen
stående åben det meste af året.

Altanen er ca. 12 kvm. og nu vil jeg så lige spørge hvor meget gas sådan en
bruger ??

Jeg har set en i Bauhaus til kr. 699 - er det en okay pris eller skal man
holde sig fra de billige osv....

Hvad koster det at købe en gasflaske, der står i Bauhaus at de tager kr. 149
for en ombytning - men hvad koster det første gang man skal købe sådan en og
hvor køber man en ???

Gode råd modtages

Jan

Fra : Torbenth

Dato : 18-09-04 14:13

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> foreslået vi kan købe en gasvarmeovn, så kan vi have døren ud til altanen

Hej.

Vil fraråde dig at bruge gasovn i en lejlighed. Du kan meget nemt få
fugtproblemer. Gas afgiver en hulens masse vanddamp ved forbrænding. Fugten
vil trænge ind alle vegne og danne grobund for skimmelsvamp.
Det er langt bedre og billigere at bruge en Zibro-ovn. En Zibro laser til
4000,00 er sagen og her kan du bruge lampeolie fra netto. 8,95 kr/liter.
Laserovnen har indbygget blæser som fordeler varmen. Ligeledes har den
timer, så man kan indstille den til at tænde på et bestemt tidspunkt. Og det
bedste er en termostat, så man kan indstille temperaturen. Sikkerheden er
også i top, der er bl.a. ingen risiko for eksplosion som ved gas.
Du kan evt. kigge på www.zibro.dk.
Jeg har intet med Zibro at gøre, er blot en af mange tilfredse Zibro
brugere.
Det er ca. 40% dyrere at varme med gasovn end med lampeolie til 8,95 kr.
Du kan lave en søgning på http://groups.google.com/
Her søger du på Zibro, så får du en masse indlæg.

Mvh.
Torben

Fra : Jan

Dato : 18-09-04 15:01

Syntes nok 4000 er lige noget over vores budget når vi har set en
gasvarmeovn til omkring 700 kr og bare skal bruge den til en lille altan.
Kan det ikke fås billige

Jan

Fra : H.M.

Dato : 19-09-04 17:30

>Syntes nok 4000 er lige noget over vores budget når vi har set en
>gasvarmeovn til omkring 700 kr. og bare skal bruge den til en lille altan.
>Kan det ikke fås billige

Hej jan

jeg syntes slet ikke du skal tænke på en gasvarmer, som Torben skriver så er
en Zibro meget, meget bedre, jeg har prøvet begge ting i et lille sommerhus,
gasovnen gav en klam, langsom, dyr varme.

Zibroen afgiver en god hurtig varme.
Jeg købte en brugt til ca. 1000,- kr. altså ikke en automatisk styret, som
jeg har hørt kan afgive en lille smule lugt, men jeg er bestem glad for min
gamle simple Zibro, som jeg bruger sammen med brændeovnen hvis jeg skal have
en god hurtig opvarmning, så jeg kan kun anbefale denne form for opvarmning.

venligst
hanne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-09-04 15:35

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev

> Det er langt bedre og billigere at bruge en Zibro-ovn. En Zibro laser til
> 4000,00 er sagen og her kan du bruge lampeolie fra netto. 8,95 kr/liter.

Sålænge ovnen ikke har skorsten, vil den lave præcis den samme mængde
vanddamp som en gasovn.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-09-04 15:39

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev

> Sålænge ovnen ikke har skorsten, vil den lave præcis den samme mængde
> vanddamp som en gasovn.

Det kommer an på den kemiske sammensætning af brændslet. Olie og gas
består af kulstof og brint, kulstoffet brænder til kultveilte, brinten
til vand.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Torbenth

Dato : 18-09-04 17:24

> Sålænge ovnen ikke har skorsten, vil den lave præcis den samme mængde
> vanddamp som en gasovn.
> --

Du skulle have undersøgt dette inden du skrev dit indlæg *S*
Det har jeg gjort.

campingland.dk har lavet en stor test af Zibroen og sammenlignet med en
gasovn. Forholdene gælder selvfølgelig og for en lejlighed.
Her er lige et klip fra en pdf.fil vedr. testen
For campister kan der i det lange løb være mange penge at spare.
Godt nok er anskaffelsesprisen højere end ved en gasovn, men hen
over tiden spares der en del på brændstoffet og det faktum, at kaminen
har en noget længere levetid end en gasovn.
Også forteltet har godt af en petroleumsovn. Det »damper« ikke
af kondensvand da der stort set ikke udskilles vand i forbrændingsprocessen
på en petroleumsovn. Ved gasovnen udskiller en 11 kg's
gasfl aske ca. 16,5 liter vand, og det optages i telt og indbo!

Har selv haft en sag kørende med min udlejer vedr. afgivelse af fugt til
lejligheden med en Zibro kontra en gasovn.
Zibro leverede dokumentationen for vandafgivelse og den er som beskrevet i
testen fra campingland. Jeg fik ret.

Mvh.
Torben

Fra : Torbenth

Dato : 18-09-04 17:40

> Zibro leverede dokumentationen for vandafgivelse og den er som beskrevet i
> testen fra campingland. Jeg fik ret.
>
> Mvh.
> Torben

Testen er lagt i dk.binaer. Pdf.fil

Mvh.
Torben

Fra : pm

Dato : 18-09-04 23:32

"Ved gasovnen udskiller en 11 kg's
> gasfl aske ca. 16,5 liter vand, og det optages i telt og indbo!
Hmm
Hvis det er tilfældet, så mener jeg, at "udslippet" hos campisterne med ca
1,5 ltr i døgnet er langt større en for gassens vedkommende. En 11 kg
gasflaske kan holde en rum tid. Brænder jo ikke af på en enkelt aften
Jeg har spurgt BP gas om det med afgivelsen af kondens, og her var svaret at
alle forbrændinger afgiver vand i processen.

Jeg har selv købt en gasovn til kolonihavehus. Den udmærker sig ved den
billige pris, har ikke tyvetække og varmer ganske godt. Den mangler dog en
fordeler af varmen.... enig

PM

Fra : Torbenth

Dato : 18-09-04 23:54

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har selv købt en gasovn til kolonihavehus. Den udmærker sig ved den
> billige pris, har ikke tyvetække og varmer ganske godt. Den mangler dog en
> fordeler af varmen.... enig

Jo jo. En gasovn er da god nok. Men Zibroovnen bare bedre (og dyrere i
indkøb) og har en masse fordele, gasovnen ikke har.
Spørgeren spurgte om gasovn i en lejlighed og der har jeg haft en negativ
oplevelse med en gasovn.
Vi havde for nogle år siden fået isoleret ejendommen udvendig og plastic
vinduer isat. Lejlighederne er blevet alt for tætte. Der var heller ikke
tilsat svampedræb i siliconefugerne. Efter 3 - 4 måneders brug af gasovnen,
begyndte fugerne i stuevinduet at blive angrebet af skimmelsvamp.
Vi var på det tidspunkt ikke klar over, at det skyldtes fugtigheden i
luften. Vi anede heller ingen fare, selvom vinduerne duggede til så vandet
løb ned af dem.
Det hjalp ikke, at vi luftede ud mange gange i løbet af et døgn.
Men så faldt vi over Zibroovnen. Fik udbedret fugerne og vi havde derefter
ingen problemer med fugt. Vi havde også altandøren til at stå på klem, selv
i hård frost.
Vi fik en langt bedre varme og fik varmepenge retur, ca. 3400,00 kr og vi
betalte ca. 560,00 kr a'conto/md.
Forbruget af lampeolie lå på ca.120 liter på en hel sæson - oktober til
april. Vi sparer ca. 2400,00 kr om året foruden vi har en langt
bedre/behageligere varme end med fjernvarme alene.
Det kan du ikke gøre efter med en gasovn. Max ydelse tom flaske på 40
timer - middel på 80 timer og minimum 120 timer. Derefter kan du regne ud,
hvad det koster i timen at fyre med gas.
Zibroen kører faktisk på minimumsydelse hele tiden, delvist pga. blæseren
som fordeler varmen (lejl. 77 kvm). Samtidig er der ingen strålevarme. Du
kan sidde tæt på den uden at blive stegt.
En liter lampeolie koster nu kr. 8,95/ltr. Den brænder uafbrudt 10 timer på
een liter.
Så derfor må man selv tage stilling til gas/lampeolie og ens pengepung, når
man skal investere.
Zibroen holder desuden meget længere end en gasovn. (Zibro siger selv 20 -
30 år).
Min gasovn med termostat holdt ca.8 år. Nu kan den kun køre på max ydelse.

Mvh.
Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-09-04 20:14

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> Du skulle have undersøgt dette inden du skrev dit indlæg *S*
> Det har jeg gjort.

Jeg kommenterede kun det om vandafgivelse, og den er omtrent ens for samme
varmeproduktion, da det næsten er samme stoffer der afbrændes. Godtnok er
petroleum mere langkædet, og derfor er der en smule mindre vandproduktion
her, det kan dog ikke bortskaffe den realitet at en ovn uden skorsten vil
fylde huset med fugt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torbenth

Dato : 19-09-04 22:19

> [...]

> her, det kan dog ikke bortskaffe den realitet at en ovn uden skorsten vil

Ja du har næsten ret. Men du glemmer en del vigtige forhold, som du havde
kendt til, hvis du havde opvarmet din bolig med en gasovn i en fyringssæson
og derefter en fyringssæson med en Zibro Laser, så du havde haft et
sammenligningsgrundlag i praksis.
En gasovn afgiver på min. fyring ca. 0,13 liter vand i timen, mens en Zibro
afgiver ca. 0,1 liter i timen.
Ved min. fyring har du en langt bedre varmeudnyttelse med en Zibro, end du
har med en gasovn. Gasovnen skal køre mere for at give en tilnærmelsesvis
opvarmning i boligen. Og dermed afgiver den også langt mere vand end
Zibroen. For en sammenlignelig komfort, selvom strålevarmen aldrig kan blive
ligeså behagelig som blæsevarmen fra Zibroen.
Men det der også gør den store forskel er, at Zibroen med blæser ikke
afgiver så hård en varme. Den fugt den afgiver, koncentreres ikke på samme
sted, men fordeles i boligen. En alm. gasovn afgiver en hård strålevarme som
koncentrerer fugtigheden omkring ovnen. Denne fugt presses op mod loftet og
trækker langsomt ud mod væggene og derefter lidt nedad. Derfor kan der blive
fugtigt bag reoler skabe malerier o.s.v.
Sådan er det i praksis med disse to ovntyper.

Et menneske i absolut ro, afgiver 0,5 liter vand i døgnet.
En familie på 4 afgiver 12 - 15 kg vand i døgnet. Bad, madlavning,
kaffebrygning opvask o.s.v. Disse tal findes på nettet, hvorfra jeg har dem.
http://66.102.9.104/search?q=cache:Cc_31aS-cDoJ:wwww.selandia-ceu.dk/Projekter/e-kursus/automatik/energiopt1/dokumenter/ventilation/Boligventilation.ppt+boligventilation&hl=da&ie=UTF-8
Derfor har det ingen praktisk betydning, at du med en Zibro afgiver 0,5 -1,0
liter vand i døgnet.
Det er måden det sker på, der betyder noget.
Og kom nu ikke og fortæl, at det ikke er rigtigt.
Jeg har vundet over min udlejer i en sådan sag. Han påstod, at det var
brandulovligt at bruge en sådan ovn p.g.a. fugt og truede med opsigelse. Men
med dokumentation fra
Zibro Danmark og Zibro Holland, fik jeg ret i min ovenstående påstand, som
altså viste sig at være andet end en påstand.
Du skulle også fortælle Campingland, at deres test ikke er rigtig, hvis du
mener det er rigtigt i praksis, det du påstår. Se dk.binaer - Zibro.

Mvh.
Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-09-04 22:56

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev
> En gasovn afgiver på min. fyring ca. 0,13 liter vand i timen, mens en
Zibro
> afgiver ca. 0,1 liter i timen.

Så er vi altså enige. De afgiver stort set lige meget vanddamp.
Alt det andet om blæser eller ikke have blæser på, eller div. retssager kan
jeg ikke kommentere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torbenth

Dato : 19-09-04 23:17

> Så er vi altså enige. De afgiver stort set lige meget vanddamp.
> Alt det andet om blæser eller ikke have blæser på, eller div. retssager
> [...]

Ja på papiret. Men ikke i praksis, når det drejer sig om en gasovn kontra
Zibro Laserovn.
Du vil vel heller ikke finde dig i at få en bøde for en påstået
hastighedsoverstigelse, blot fordi din bil kan køre langt stærkere end
tilladt herhjemme.

Mvh.
Torben

Fra : Jan

Dato : 21-09-04 06:47

Lige for at komme tilbage til den konkrete sag vil jeg bare spørge jer
kendere, om det ikke vil være nok med en Zibro Kamin som f.eks. den de har i
Bauhaus katalog til kr. 999 når det bare er til en altan der skal varmes op
så vi kan have altandør stående åben nogle gange om vinteren.

Fra : Torbenth

Dato : 21-09-04 14:09

> [...]
op
> så vi kan have altandør stående åben nogle gange om vinteren.

Jo den kan du sagtens bruge.
Den brænder med en væge og ikke indsprøjtning som Laser modellerne.
Man skal så lige passe på, da flammen vil blive mindre, når den brænder.
Dvs. at man lige skal regulere lidt på højden af flammen en gang imellem. I
modsat fald bliver forbrændingstemperaturen for lav og vægen kokser til.
Dermed bliver levetiden for vægen forringet betydeligt. En ny væge koster
ca. 200,00 kr.
Det betyder også at du ikke bare kan lade den stå at passe sig selv. Du skal
være "over" den.
Jeg har selv haft mindre heldig oplevelse med vægen ved brug af anden olie
end Zibro's egen dyre olie. Vægen blev olieret og kunne ikke trække olien
op. Ny væge.
Med laserovnen er der ikke dette problem overhovedet. Den spiser lystigt
lampeolie fra Netto. 8,95 kr/ltr. Og det har den gjort i flere år nu.
Ligeledes er der termostat i laseren. Timer så man kan få den til at starte
på et givent tidspunkt. Save funktion, hvor du kan sætte en minimums
temperatur den skal overholde. Den tænder og slukker efter behov.
Men jo, du kan godt bruge den billige udgave sammen med Zibro's egen olie.
Måske har problemet med vægen og Netto's olie løst sig. Men det kan koste
dig 200,00 kr af finde ud af det.

Mvh.
Torben