knas med at mounte i /etc/fstab
Fra : Claus Larsen

Dato : 17-09-04 20:39

Hej.

Jeg har kvaler med at få mounted mit filsystem fra min server ( e-smith)
til min arbejdsstation suse9.1

Jeg får denne fejlmeddeelse:

Kaldte: mount http://hest.topshoppen.dk:/
mount: only root can mount http://hest.topshoppen.dk:/ on /smbmnt

Jeg har forsøgt med med en hel del men kommer ikke nærmere end dette.

Min linje i /etc/fstab ser således ud:

http://hest.topshoppen.dk:/ /smbmnt smbfs
rw,workgroup=tux,gid=users,exec 0 0

Jeg har forsøgt at sætte username=bla,password=bla, ind, det bliver det
ikke bedre af.

Jeg må have noget hjælp:

Hvad mangler der i den sætning?

Hilsen Claus

Fra : Mads Jensen

Dato : 17-09-04 21:06

On Fri, 17 Sep 2004 21:39:11 +0200, Claus Larsen wrote:
> [...]
> rw,workgroup=tux,gid=users,exec 0 0
>

> Jeg har forsøgt at sætte username=bla,password=bla, ind, det bliver det

måske en user,uid="dit brugernavn" ?

mvh.
Mads

Fra : Claus Larsen

Dato : 18-09-04 14:05

Mads Jensen wrote:

> måske en user,uid="dit brugernavn" ?

Det giver samme hest resultat.

Hvis jeg forsøger at mounte med linneighborhood kan jeg få lov til at se
"share" filmapperne på serveren, men jeg kan ikke se indholdet.

Jeg har ikke problemer med at få adgang til mapperne igennem "netværk"
med konqueror.

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-09-04 23:20

Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> http://hest.topshoppen.dk:/ /smbmnt smbfs
> rw,workgroup=tux,gid=users,exec 0 0

Øh, hvad laver http, når det er en smbfs? Det kan man mig bekendt
ikke.

Prøv at skifte http-delen ud med noget i stil med //server/share.

/Rasmus

Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a Word Perfect
4.2 Document.

Fra : Claus Larsen

Dato : 20-09-04 20:17

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Prøv at skifte http-delen ud med noget i stil med //server/share.
>
> /Rasmus

Jeg har efterhånden prøvet alt. Der må være noget der blokerer. Port 139
er sidenhen blevet åbnet efter råd fra netværksgruppen på sslug.
Måske er SME af sikkerhedsgrunde sat op til ikke sådan umiddelbart at
lade sit filsystem mounte, hvad ved jeg.

Heller ikke mit nfs vil den mounte. På den anden side har windows fri
adgang til share. Openoffice i windows kan gode se filerne på serveren.

linneightborhood kan finde share/mapperne vil giver ikke adgang til
filerne. Mapperne er tomme.

samba virker fint i en browser smb:/

Min nuværende /etc/fstab ser således ud:

//169.254.129.20/home/e-smith/files/ibays
home/line/hest smbfs \username=line,password=blabla,uid=line,users

Det giver denne fejl:

Kaldte: mount //169.254.129.20/home/e-smith/files/ibays/
4848: tree connect failed: ERRDOS - ERRnosuchshare (You specified an
invalid share name)
SMB connection failed

Hilsen Claus
0 O 0
-

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-09-04 20:34

Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> writes:
> [...]
>Måske er SME af sikkerhedsgrunde sat op til ikke sådan umiddelbart at
>lade sit filsystem mounte, hvad ved jeg.

Har du prøvet at mounte sharet lokalt på maskinen selv?

Noget à la...

//server/mount /test smbfs username=abc,password=def,ip=10.20.30.40 0 0

Bemærk at "server" bør være NetBIOS-navnet på serveren. IP'en kan
specificeres som en option.

Hvis den ikke kan mounte sig lokalt (og der ikke er noget firewall
på maskinen selv), må det være et kernel-problem eller noget rod i
versionerne.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-09-04 21:24

Den Mon, 20 Sep 2004 21:17:07 +0200 skrev Claus Larsen:

> [...]
>

> Kaldte: mount //169.254.129.20/home/e-smith/files/ibays/
> 4848: tree connect failed: ERRDOS - ERRnosuchshare (You specified an

Et share hedder normalt //host/sharenavn, det er ikke stien
til share'n.

Altså fx //win/c$ eller //win/system32 - ikke //win/c:/windows/system32.

Mvh
Kent

Fra : Claus Larsen

Dato : 20-09-04 21:56

Kent Friis wrote:

> [...]
> til share'n.
>
> Altså fx //win/c$ eller //win/system32 - ikke //win/c:/windows/system32.

Kaldte: mount //hest/komplet
7163: tree connect failed: ERRDOS - ERRnosuchshare (You specified an
invalid share name)
SMB connection failed

Kaldte: mount //hest/ibays
7064: tree connect failed: ERRDOS - ERRnosuchshare (You specified an
invalid share name)
SMB connection failed

men hov, hvad er nu det:
Kaldte: mount //hest/ADMIN$
smbmnt must be installed suid root for direct user mounts (5003,5003)
smbmnt failed: 1

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-09-04 00:28

> [...]

> SMB connection failed
>
> Kaldte: mount //hest/ibays
> 7064: tree connect failed: ERRDOS - ERRnosuchshare (You specified an

Prøv at kontrollere, om de shares overhovedet eksisterer og deres
korrekte navn med "smbclient -L <server>".

Overvej iøvrigt at bruge NFS i stedet, hvis det er mellem to Linuxer.

> men hov, hvad er nu det:
> Kaldte: mount //hest/ADMIN$
> smbmnt must be installed suid root for direct user mounts (5003,5003)
> smbmnt failed: 1

Som den skriver: Brugere kan ikke som udgangspunkt mounte uden en
suid-bit på smbmount.

/Rasmus

The Internet is full. Go away.
-- Joel Furr

Fra : Claus Larsen

Dato : 21-09-04 05:35

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Overvej iøvrigt at bruge NFS i stedet, hvis det er mellem to Linuxer.

Jeg vil faktisk hellere bruge nfs. Jeg har netop opdaget at yast har et
værktøj der gør det meget nemt ( peg og klik) at backeup over nfs.

yast skulle også selv kunne sætte nfs op, men den kan ikke finde
nfs-serveren.

Hilsen Claus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-04 20:29

Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> writes:

> Hvad mangler der i den sætning?

Jeg har været ude for at samba ikke vil spille med hvis der ikke er
overensstemmelse mellem hvad maskinen selv mener den hedder, og DNS.
Det er længe siden, men hvad siger dine sambalogfiler om
forbindelsesforsøgene?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Claus Larsen

Dato : 20-09-04 21:37

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
> overensstemmelse mellem hvad maskinen selv mener den hedder, og DNS.
> Det er længe siden, men hvad siger dine sambalogfiler om

Der er faktisk 2 netkort i maskinen og to forskellige dns, et lokalt og
et globalt.

Det lokale er 169.254.129.20 og det globale er 212.242.40.3

Det her er hvad der er fra samba:
var/log/smbd/current
2004-09-20 20:49:27.063470500 Copyright Andrew Tridgell and the Samba
Team 1992-2002
2004-09-20 20:49:28.618940500 standard input is not a socket, assuming
-D option

Ellers ingenting, sambamappen er tom.

Her er lidt fra mine forsøg på at mounte med nfs
/var/log/messages

Sep 20 21:23:00 hest portmap[2892]: connect from 169.254.0.7 to
getport(nfs): request from unauthorized host
Sep 20 21:23:00 hest portmap[2893]: connect from 169.254.0.7 to
getport(nfs): request from unauthorized host

Nu prøver jeg så at mounte share lokalt ( når jeg har fundet net-bios
adressen :)

Hilsen Claus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-04 22:02

> [...]

> Sep 20 21:23:00 hest portmap[2893]: connect from 169.254.0.7 to
> getport(nfs): request from unauthorized host

Det ser det ikke ud til den må. Det skal du jo også lukke op for -
hvordan ser din /etc/exports ud?

Fra : Claus Larsen

Dato : 20-09-04 22:22

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det ser det ikke ud til den må. Det skal du jo også lukke op for -
> hvordan ser din /etc/exports ud?

Det er en e-smith så den ligger i:

/etc/e-smith/templates-custom/etc/exports

Heri ligger der en fil : ibays

og i den står der:

/home/e-smith/files/ibays 169.254.0.7(rw)

Jeg har sat det op efter dette link der beskriver hvordan man sætter nfs op.
Jeg ville prøve om det kunne lykkedes mig at få nfs til at køre når nu
samba ikke ville.

Skulle jeg prøve at touche 169.254.0.7 direkte ind i /etc/exports? hmm

http://contribs.org/modules/pbboard/viewtopic.php?t=24054&sid=3ee29ecebd5eed9450d27deb82c4b5d4

Hilsen Claus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-04 22:50

Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> writes:

> /home/e-smith/files/ibays 169.254.0.7(rw)

Er 169osv den maskine der godt må NFS-montere?

Prøv eventuelt først at lave det om så alle må montere. Så kan du
altid stramme op bagefter.

Er "man exports" for teknisk til dig?

Fra : Claus Larsen

Dato : 20-09-04 22:36

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det ser det ikke ud til den må. Det skal du jo også lukke op for -
> hvordan ser din /etc/exports ud?

Kan det være min portmap adresse i /etc/host allow?

Der bruger jeg samme adresse:

portmap: 160.254.0.7/255.255.0.0

Hilsen Claus

Fra : Claus Larsen

Dato : 21-09-04 11:06

Claus Larsen wrote:

nå, så lykkedes det at mounte samba share, i det mindste.
Så får jeg jo nok også kål på nfs.
En gut på SME forum råede mig til at forsøge med denne kommando:

SMBMOUNT //smeservername/sharename /SHARE -o
username=username,password=password

Det gik som det plejer, men så fik jeg den indskydelse at lave en ny
"ibay" ( en form for bruger på SME ) med så brede rettigheder som muligt,
og det gik bare igennem.
Problemet må have været rettigheder.
Tak for jeres tålmodige hjælp.

ok, status er så at suse 9.1 nu overtager jobbet fra windows.
Det skulle så gerne ske uden flere problemer (7-9-13) da alle dokumenter
osv allerede køres på openoffice.

Det sidste problem med at få Kraks basisdata til at køre blev løst med
Cinega ( winex fra www.transgaming.com).

Deres sidste version kan nemlig køre krak helt uden problemer.

Det kan vi klare os med.

Hilsen Claus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-09-04 20:58

Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> writes:

> Der er faktisk 2 netkort i maskinen og to forskellige dns, et lokalt og
> et globalt.
>
> Det lokale er 169.254.129.20 og det globale er 212.242.40.3

Jeg tror ikke umiddelbart du får gode ting ud af at give dit netkort
samme IP-adresse som den ene af Cybercitys DNS-servere:

$ host dns1.cybercity.dk
dns1.cybercity.dk has address 212.242.40.3

--
Jacob - www.bunk.cc
One person's error is another person's data.

Fra : claus larsen

Dato : 21-09-04 23:36

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jeg tror ikke umiddelbart du får gode ting ud af at give dit netkort
> samme IP-adresse som den ene af Cybercitys DNS-servere:

Det er en jeg har fået tildelt af cybercity i forbindelse af min
cybercity-abonnement og routeropsætning.

Bagved routeren ligger der så endnu en router og firewall, nemlig min SME.

NÃ¥r jeg har kommet mig over mine sambakvaler :)
bliver mit næste projekt at gennemgå sslugbogen om sikkerhed på internettet.

Så vil jeg kikke på det.

Nu skal jeg have nfs op og køre.

Hilsen Claus