logiske problemer
Fra : Regnar Simonsen

Dato : 17-09-04 19:19

Hej
Jeg skal afholde en workshop om logiske problemer med en sjov eller
overraskende point.

Et eksempel :
Løver og får.
På en ø er der 100 løver, et får og en masse græs
Flg. gælder :
En løve kan overleve på græs, men foretrækker at spise får
En løve der spiser et får, bliver selv omdannet til et får
En løve, der er omdannet til et får, kan nu spises af de andre løver
(hvilket den for alt i verden skal prøve at undgå).
En løve er smart og kan udregne konsekvensen af sine handlinger.

Vil fåret overleve?

Svar : Ja (så længe der er et lige antal løver overlever fåret; hvis der fx
er 99 løver, bliver fåret spist)

Jeg søger noget lignende - evt. en link.
Specielt søger jeg :
1) 3 personer sidder i en række med en enten sort eller hvid lap papir på
ryggen. De skal gætte, hvilken farve de har på ryggen. Det sjove er, at den
person, der har mindst information, dvs. den forreste, er ham der kan gætte
farven - men jeg kan ikke huske opgaveformuleringen ??
2) Man kaster terning med forskellige tal på. Vinder er den med det højeste
tal. Ved mange kast viser det sig : A vinder over B, B vinder over C, og C
vinder over A. Men jeg kan ikke huske tallene på de tre terninger.

PFT.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Claus Christiansen

Dato : 17-09-04 19:46

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> wrote in

> Hej
> Jeg skal afholde en workshop om logiske problemer med en sjov eller
> overraskende point.

Check http://www.cut-the-knot.org/content.shtml

Raymond Smullyan som nævnes har iøvrigt lavet (mindst én) bog på dansk:
Kvinden eller Tigeren. Som skabt til dit formål, men nok svær at opdrive nu
om dage.

/Claus

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 17-09-04 22:52

Claus Christiansen <claus_christiansen_nospam@hotmail.com> writes:

> "Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> wrote in

> Check http://www.cut-the-knot.org/content.shtml

Du kan også kigge i faq'en for nyhedsgruppen rec.puzzles. Her er et link

http://rec-puzzles.org

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Michael Vittrup

Dato : 18-09-04 02:50

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-09-04 14:29

Regnar Simonsen wrote:

> 2) Man kaster terning med forskellige tal på. Vinder er den med det højeste
> tal. Ved mange kast viser det sig : A vinder over B, B vinder over C, og C
> vinder over A. Men jeg kan ikke huske tallene på de tre terninger.

Såkaldt ikketransitive terninger, se fx:
http://mathworld.wolfram.com/EfronsDice.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)