Intel P4 specs.
Fra : Martin Sand.

Dato : 17-09-04 04:56

Jeg sidder og kigger på data for Pentium 4 cpu'er. Hvor meget har det at
sige mht. hastighed at L2 chache er på hhv. 512 Kb og 1 Mb?
Pentium 4 / 3.2 GHz / 800 MHz / 8 KB L1 / 512 KB L2 / Socket 478
Pentium 4 / 3.2 GHz / 800 MHz / 8 KB L1 / 1 MB L2 / Socket 478

Hvor meget hurtigere i % er
Pentium 4 / 3.2 GHz / 800 MHz / 8 KB L1 / 1 MB L2 / Socket 478
i forhold til
Pentium 4 / 2.4 GHz / 533 MHz / 16 KB L1 / 1 MB L2 / Socket 478

0,8 GHz hurtigere samt FSB på 800 gør vel cpu'en meget hurtigere i forhold
til 533? (hvis altså bundkortet understøtter det).

Som nogen nok gættet, så overvejer jeg at opgradere hvis hastighedforøgelsen
er mærkbar.

--
MVH Martin S.

Ved henv. på mail, skriv til mig på "feedback AT stofanet dk"

Fra : Peter Pan

Dato : 17-09-04 19:55

"Martin Sand." <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Pentium 4 / 3.2 GHz / 800 MHz / 8 KB L1 / 512 KB L2 / Socket 478
> Pentium 4 / 3.2 GHz / 800 MHz / 8 KB L1 / 1 MB L2 / Socket 478

Sidstnævnte processor eksistere ikke.
Der findes 3 Pentium4 kerner.
Williamette, den første med 256 KB L2 cache og 8 kb L1
Northwood, den anden med 512 KB L2 cache og 8 kb L1
Presscot, den nyeste med 1024 KB L2 cache og 16 kb L1

Og nej, den nyeste med mest cache er IKKE den hurtigste. For selve
opbygningen er bygget helt om, så den har en længere pipeline. Og for at
"skjule" det hastighedtab der er ved det, har Intel givet den lidt mere
cache, så Northwood og Presscot er cirka lige hurtige. (ved samme MHz)
Northwood er måske en anelse hurtigere, men det er små procenter vi snakker.
Til gengæld har Presscot et par nye instruktioner, SSE3. Det giver måske
noget mere hastighed i fremtiden, men her og nu er der intet software der
udnytter SSE3, så det er ikke en fed feature her og nu.
Den store forskel mellem Northwood og Presscot er derimod at Presscot har
meget mere cache, som sluger en masse strøm, så den bliver varmere, kræver
derfor mere køling, og producere dermed mere støj.

> Hvor meget hurtigere i % er
> Pentium 4 / 3.2 GHz / 800 MHz / 8 KB L1 / 1 MB L2 / Socket 478
> i forhold til
> Pentium 4 / 2.4 GHz / 533 MHz / 16 KB L1 / 1 MB L2 / Socket 478

Førstnævnte processor eksistere ikke. Sidstnævnte processor eksistere ikke.
Så det er noget af et teoretisk spørgsmål.

> 0,8 GHz hurtigere samt FSB på 800 gør vel cpu'en meget hurtigere i forhold
> til 533? (hvis altså bundkortet understøtter det).

Det er begrænset hvor meget det er. Det afgørende er nok nærmere
Hyperthreating, som vil få 3.2'eren til at føles betydelig hurtigere.

> Som nogen nok gættet, så overvejer jeg at opgradere hvis
hastighedforøgelsen
> er mærkbar.

Som det ser ud iøjeblikket bliver den hurtigste processor til Socket 478 på
3.4 GHz. Så hvis du spørger mig, ville jeg vælge den. Og hvis du syntes den
er for dyr nu, så vent et par måneder eller 6. Så er den nok nede i pris.
Ellers skal du gå efter en 3,2 GHz Northwood.

Mvh
Anders

Fra : Martin Sand.

Dato : 18-09-04 09:09

Peter Pan wrote:
> Der findes 3 Pentium4 kerner.
> Williamette, den første med 256 KB L2 cache og 8 kb L1
> Northwood, den anden med 512 KB L2 cache og 8 kb L1
> Presscot, den nyeste med 1024 KB L2 cache og 16 kb L1

Tak for info.

> Førstnævnte processor eksistere ikke. Sidstnævnte processor eksistere
> ikke. Så det er noget af et teoretisk spørgsmål.

De er ellers copy/pastet direkte fra www.edbpriser.dk men det er jo også en
kræmmerside uden lige... det roder rundt derinde!

> Det er begrænset hvor meget det er. Det afgørende er nok nærmere
> Hyperthreating, som vil få 3.2'eren til at føles betydelig hurtigere.

Hyperthreating??

> [...]
> syntes den er for dyr nu, så vent et par måneder eller 6. Så er den
> nok nede i pris. Ellers skal du gå efter en 3,2 GHz Northwood.

Understøtter P4 Northwood også det der Hyperthreating??

Fra : Peter Pan

Dato : 18-09-04 11:39

> De er ellers copy/pastet direkte fra www.edbpriser.dk men det er jo også
en
> kræmmerside uden lige... det roder rundt derinde!

Ja, det tør siges. Jeg er stoppet med at lege "find fem fejl" på den siden!
For det kan findes på under 10 sekunder.

> Hyperthreating??

Hyperthreating er en teknologi der emulere 2 processorer på en processor.
Dette gøres for at kunne udnytte resourcerne i processoren bedre. Det gør at
Windows føles hurtigere, da et program aldrig sluger alle resourcerne. Det
er lidt svært at forestille sig og forklare. Det skal opleves. Lidt ligesom
det at have 2 rigtige processorer skal opleves.

> Understøtter P4 Northwood også det der Hyperthreating??

Ja. Alle 800 FSB processorer fra Intel har Hyperthreating. Dertil kommer
3,06 GHz/533 FSB Northwood'en, som også har.

Mvh
Anders

Fra : Martin Sand.

Dato : 19-09-04 01:50

Peter Pan wrote:
> Ja. Alle 800 FSB processorer fra Intel har Hyperthreating. Dertil
> kommer 3,06 GHz/533 FSB Northwood'en, som også har.

Jeg siger mange tak for info!

Fra : Hans

Dato : 19-09-04 02:15

Martin Sand. wrote: