Dual Channel RAM ?
Fra : Martin Sand.

Dato : 17-09-04 04:47

Hvad er SD DDR Dual Channel RAM?
Er Dual Channel noget specielt hurtigt ram? (hvor meget hurtigere?)

Måske et lidt åndsvagt spørgsmål:
Vil man få noget ud af at udskifte sine 512 Mb alm. "single channel" ram med
Dual Channel hvis altså bundkortet understøtter det?

--
MVH Martin S.

Ved henv. på mail, skriv til mig på "feedback AT stofanet dk"

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-09-04 07:05

On 2004-09-17, Martin Sand. <invalid@invalid.invalid> wrote:
> Hvad er SD DDR Dual Channel RAM?

Dual channel er en maade at tilgaa data til 2 uafhaenge ramblokke via 2
kanaler paa samme tid. Dvs. at du bruger 2 single channelramstaenger og det
kraever et chipset der kan styre 2 ramkanaler

Thomas

Fra : Martin Sand.

Dato : 17-09-04 09:14

Thomas S. Iversen wrote:
> Dvs. at du bruger 2 single
> channelramstaenger og det kraever et chipset der kan styre 2
> ramkanaler

Mener du ikke dual channel ramstænger??
Man får vel ikke noget ud af at bruge single channel ram, hvis bundkortets
chipset kan udnytte dual channel. Eller hvad?
Jeg har set, at der fås decideret dual channel RAM.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-09-04 11:44

On 2004-09-17, Martin Sand. <invalid@invalid.invalid> wrote:

> Mener du ikke dual channel ramstænger??

Naeh, det begreb kender jeg ikke.

> Man får vel ikke noget ud af at bruge single channel ram, hvis bundkortets
> chipset kan udnytte dual channel. Eller hvad?

Jo hvis du stopper 2 staenger i bruger de hver en channel, deraf dualchannel.

> Jeg har set, at der fås decideret dual channel RAM.

Hvor har du set det?

Thomas

Fra : Martin Sand.

Dato : 17-09-04 19:08

Thomas S. Iversen wrote:
> Hvor har du set det?

Fx. hos www.shg.dk
Kig under Hardware->Ram->Dual Channel DDR->Dual Channel DDR PC3200
(jeg kan desværre ikke linke direkte til siden)

Men jeg tror at SHG har misforstået det. Al RAM er vel i princippet Dual
Channel kompatibel, blot det er identiske RAM-stænger.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-09-04 20:25

> Fx. hos www.shg.dk
> Kig under Hardware->Ram->Dual Channel DDR->Dual Channel DDR PC3200
> (jeg kan desværre ikke linke direkte til siden)

Mystisk, og nej du har ret shg har noget anti-url fis på deres hjemmeside.

> Men jeg tror at SHG har misforstået det. Al RAM er vel i princippet Dual
> Channel kompatibel, blot det er identiske RAM-stænger.

Jeps.

Thomas

Fra : Ole K. Kristensen

Dato : 27-09-04 11:27

For lige at ta den en gang til på godt dansk så alle kan følge med !

Dual RAM er en mulighed for at skrive og læse til to RAM klodser på
samme tid.
Alle RAM klodser kan bruges, men det er ikke sikkert at det kører helt
optimalt. f.eks. hvis du har en 512MB i maskinen og køber en 512MB
mere, kan du godt køre dual RAM, men de skal helst være af samme type
og helst samme fabrikat.
Man kan købe dual RAM klodser, som er to RAM klodser som er testet op
mod hinanden for at opnå den bedste ydelse.

Hvad får man ud af det ?
jo man får teoretisk det ud af det at RAM'en kører dobbelt så hurtig,
om det så er sandt må du finde mere om på de hardwaretest sider der
er på nettet, men det er i hverfal en mærkbart forbedring !!!

mvh. OKK