Scubapro lygte - hvilken pære?
Fra : Henning

Dato : 16-09-04 16:01

Har lige købt en Scubapro Powerlight på udsalg hos Adventure
Warehouse, fint med det. Pæren er en 20W halogen-stift - men der står
absolut ingen steder, hvilken spænding? Jeg har reservedelsnummer på
pæren, 30-003-126, men der står heller intet om spænding..
Lygten er beskrevet på http://www.scubapro.co.uk/products.asp?P=323
Laderen er på 7.5V, men der kunne jo i princippet sidde en
spændingsdobler i lygten?

Næste spørgsmål - kan man generelt sætte anden pære i disse lygter?
Ex. 10W for at have længere brændtid, 35W for kraftigere lys
(selvfølgelig uden at smelte lygten).

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-09-04 16:46

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Næste spørgsmål - kan man generelt sætte anden pære i disse lygter?
> Ex. 10W for at have længere brændtid, 35W for kraftigere lys

Jeg har haft sådan en lygte eller rettere sagt kun huset som jeg købte for
100 Kr i rode-hjørnet dengang det fantes i dykkercentret. Jeg ved ikke
hvilken spænding der har været i batteriet men jeg fik mokket et 12 v 7,2 Ah
blybatteri i ( 200 Kr ). Lygten lyser rigtigt godt med 50 W men parabolen
kan ikke rigtig holde til det i længden, og forkromningen falder af. Jeg vil
gætte på at den sagtens kan klare 35 W. Parabolen er reservedel og kan
bestilles. Frontglasset kan ikke tåle at lygten ligger tændt med 50 W på
køkkenbordet, for så smelter det . Det var egentligt en ok lygte der
lyste godt med dens store parabol.

Allan Hansen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 16-09-04 22:43

Henning <nomail@all.invalid> wrote in message news:<to9jk013di2frelbjvffijf504f6kilrbj@4ax.com>...
> [...]
>
> Næste spørgsmål - kan man generelt sætte anden pære i disse lygter?
> Ex. 10W for at have længere brændtid, 35W for kraftigere lys

Kære Henning

Meget ydmygt, hvad er en "spændingsdobler" ?

I princippet kan du placere en hvilken som helst pære i din lygte,
bare soklen/fatningen er den samme. Når det er sagt skal du være
opmærksom på to ting. For det første skal lygten kunne bortlede varmen
fra pæren, det er noget af en opgave at lave varmetabs beregninger for
en lygte, for det andet er overtemperaturer årsag til en væsenlig
forkortelse af pærens levetid/brændtid.
Disse typer af lamper er i forvejen "hårdt udsat", da man vælger at
påføre pærer en højere spænding en den er beregnet for, da det giver
et større lysudbytte. Mit råd er pas godt på den lygte du har, pæren
koster 100,-, Har du brug for mere lys, vil jeg anbefale at du
anskaffer en lygte med 2 eller 3 lysstyrker. F.eks Scubalux 200HP
eller tilsvarende.

Hilsen

Aksel Pedersen

Fra : Allan Hansen

Dato : 17-09-04 07:13

"Aksel Pedersen" <amp@alphadiving.dk> skrev i en meddelelse
> Meget ydmygt, hvad er en "spændingsdobler" ?

Det er en transformator.

> [...]
> Disse typer af lamper er i forvejen "hårdt udsat", da man vælger at
> påføre pærer en højere spænding en den er beregnet for, da det giver

Ved nærmere eftertanke så kunne parabolen på denne Scubapro lygte heller
ikke holde til 35 W og det er jo varmen der er problemet. Det går nok med
den nedsatte pære levetid ved overspænding og høj temperatur, når det er alm
stifthalogen pærer, da de har lang levetid modsat HLX pærer ( typisk 50 t ).
Jeg kunne mistænke at når laderen er 7,2 V så er batteriet sat sammen af 6
genopladelige celler på 1,2 V. Ved eksempelvis en 6 V 20 W pære vil den med
overspænding lyse ganske glimrende. Endnu bedre med en 6 V 20 W HLX (
hvidere lys ) men som sagt så er levetiden på pæren angivet til 50 t og ved
overspænding falder den ( et gæt til 30-40 t ). Men det er jo også lang tid
under vandet.

>Mit råd er pas godt på den lygte du har, pæren
> koster 100,-,

Er det ikke bare en alm. halogen stiftpære ?

Allan Hansen

Fra : Henning

Dato : 17-09-04 10:08

>Det er en transformator.

Ikke nødvendigvis, det fåes elektronisk i dag

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 17-09-04 12:04

>Ikke nødvendigvis, det fåes elektronisk i dag

Og specielt er det meget vanskeligt at bruge en transformator (uden
øvrigt lir) til spændingsdoble jævnstrøm fra et batteri

/Anders

--
Anders Rostgaard Bystrup --- anders_FJERNbystrup@hotmail.com

"He who fights with monsters should be careful lest he thereby become
a monster. And if thou gaze long into an abyss, the abyss will also
gaze into thee." ---Friedrich Nietzsche

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 18-09-04 00:12

En spændings dobler består af to dioder og to kondensatorer og virker kun
ved vekselspænding.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/voldoub.html

Hvis du kører en 6V halogenpære på 7,2V vil levetiden blive reduceret
kraftigt, typisk 1/10.
Det betyder dog ikke så meget at en pære med en levetid på 2-3000 timer
bliver reduceret til 200 timer, hvis man begynder at renge på hvor mange dyk
det er. Jeg ved ikke om HLX pærer opfører sig tilsvarende, men det vil jeg
tro.

MVH
Jan Kisak rasmussen
Aalborgdyk.dk