hundeslagsmål, hvornår skal man gribe ind?
Fra : tai-pan

Dato : 16-09-04 15:54

Jeg har en dansk svensk gårdhund på 2½ (puk) og en Cavalier King Charles på
1 år (mille) begge tæver.

Mit spørgsmål går på, at Puk og Mille som de hedder, fik sig et ordentlig
slagsmål i går over et røget ben.
Normalt lader jeg dem om at slås, for de skal jo selv finde deres rang
orden, men da jeg så at der var blod på begge hunde, gik jeg i mellem og
skildte dem ad.
Det viste sig så at det var puk der havde fået en rift på kinden, ikke noget
særligt, men det blødte nu alligevel en del. Jeg fik renset såret og fjernet
deres røget ben, for at de kunne få fred..

Det er anden gang de har haft et slagsmål, og første gang var ikke så slemt,
men puk rendt af med sejren den gang, ved at presse mille ned og stå på
hende.

Men den i går var meget voldsomt, og der var optræk til det i lang tid, ved
at mille forsvarede sit ben ved at knurre højre og højre selv om puk ikke
var intresseret i hende ben.
De røg i totterne på hinanden ved at puk gik forbi hende med hovedet den
anden vej, væk fra mille. Men mille røg på puk alligevel.

Hvor lange skal man lade dem gå, når disse slagsmål kommer, for at de finder
deres egen rang orden.??

Fra : ninja ninjasen

Dato : 16-09-04 21:26

On Thu, 16 Sep 2004 16:54:20 +0200, "tai-pan" <tai-pan@#fjern
denne#worldonline.dk> wrote:

> [...]
>anden vej, væk fra mille. Men mille røg på puk alligevel.
>
>Hvor lange skal man lade dem gå, når disse slagsmål kommer, for at de finder

er det to hanner ? eller er det to tæver ? hvis du svarer ja til et af
de to spørgsmål så skulle du slet ikke have sat dem sammen !

men hvis det er to af modsat køn, og racer der forstår den del af
hundesproget der hedder underkastelse, altså ikke racer der er meget
stædige ! så er det faktisk bedst, at bare vænne ryggen til og gå, for
du vil altid komme til at gribe ind i deres slåskamp når du ikke kan
holde ud at se på det længere, og det eneste du gør ved at gribe ind,
er at udskyde konflikten som de åbenbart har brug for at få overstået
for at afgøre deres problem eller deres rangorden. Så hvis du skrider
ind vilo de faktisk på sigt komme mere til skade end hvis du bare går
ud af huset så du ikke kan høre dem, og lader dem afgøre det, måske
bløder de lidt når du kommer ind igen men du kan så være sikker på at
det er afgjordt, og så vil der højst sansynligt ikke komme flere
slåskampe, måske en dag hvor vinderen er lidt syg eller er blevet
gammel, så vil taberen prøve at hævne sig og få førepladsen i deres
lille flok, men nok ikke før, det vil den hvis du afbryder kampen, for
så finder den jo aldrig rigtigt ud af at den er taberen ! hvis du
griber ind vil slåskampen sikkert få et helt andet udfald i hundenes
opfattelse end den ville have gjordt naturligt. Så mit råd er hvis du
vil have dem til at gå fredeligt sammen så lad dem slås uden du
afbryder en enkelt gang, det er faktisk bedst hvis du går væk så du
ikke kan se dem eller høre dem, så bliver du nemlig ikke fristet til
at gribe ind og hundene har ingen falsk trykhed ved at du er der, de
kan ordne det en gang for alle .

og ps det er sjældent at der sker noget alvorligt når hunde slås, det
er mere lydene der er voldsomme at høre på for os mennesker, de vil
faktisk ikke skade hinanden, men kun ydmyge hinanden, ingen hunde er
interserede i at skade en anden hund, de er kun intereserede i at
blive sejrherre, og i dit tilfælde vil de bare have afgjordt hvem der
bestemmer over kødbenet, så gå langt væk så du ikke kan høre eller se
dem næste gang og lad dem afgøre det og hav lidt klorhexidin parat til
bagefter

Fra : Jens

Dato : 17-09-04 07:31

> [...]
> bestemmer over kødbenet, så gå langt væk så du ikke kan høre eller se
> dem næste gang og lad dem afgøre det og hav lidt klorhexidin parat til

Jeg er overvejende enig i ovenstående vurdering, men der er dog et enkelt
tilfælde, hvor det forholder sig anderledes. Et par gange har vi haft
ubehagelige opleveler, hvor vores hund er kommet op og slås med en anden -
førstnævnte gående i snor og sidstnævnte uden snor og uden egentlig kontrol
fra sin ejer.

En hund i snor har ikke en chance for at forsvare sig på en naturlig måde -
i vores tilfælde, så bliver hun derfor vældig aggressiv i det får
selvfølgelig situationen til at eskalere. I et tilfælde - hvor det ikke var
mig selv, der havde fat i snoren - blev de to hunde viklet sammen i snoren,
og jeg måtte direkte imellem dem. Det kostede lidt rifter, og fire
hjørnetænder i den ene hånd...

Derfor - er den ene eller begge hunde ført i snor, så undgå for enhver pris
slagsmål, og stop det straks, hvis det skulle ske. Er der plads, så slip
evt. snorene, og lad hundene klare 'samtalen' på deres egen måde ,-)

Jens

Fra : ninja ninjasen

Dato : 17-09-04 17:12

On Fri, 17 Sep 2004 08:30:53 +0200, "Jens" <sjp.news@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>slagsmål, og stop det straks, hvis det skulle ske. Er der plads, så slip
>evt. snorene, og lad hundene klare 'samtalen' på deres egen måde ,-)

der er jeg også enig, det er en helt anden situation når den ene eller
begge er i snor, og desuden ville jeg aldrig lade min hund slås med en
hund som han ikke skal have noget at gøre med hver dag eller tidt,
hvis det bare er en hund jeg møder en gang imellem kan det være
fuldstændig ligemeget at lade dem afgøre deres rangorden.

så ja hunde i snor der slås er noget helt andet, som skal undgåes

Fra : Holm

Dato : 16-09-04 22:00

"tai-pan" <tai-pan@#fjern denne#worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> 1 år (mille) begge tæver.
>
> Mit spørgsmål går på, at Puk og Mille som de hedder, fik sig et ordentlig

Hej ...

Mad er altid en "god" årsag til en slåskamp...( desværre )..
Som der allerede er nævnt , er det ikke så heldigt at have to af samme køn ,
men når man nu har det ( hvilket jeg også selv har , 2 stk kampdygtige
hanhunde) , så ville jeg bestemt ikke tillade nogen former for kamp mellem
dem , men måske tillade markeringer i form af knurren og "lad mig nu lige
være i fred-lyde"....
Sådan er reglerne herhjemme og de fungerer til fulde .

Du er bossen , og bossen holder ro og orden i flokken med sit kølige
overblik .

Jeg ville bede om ro med det samme , og sørge for at hundene fik hver deres
mad i hver deres hjørne .

Hilsen Holm

Fra : karsten klaaby

Dato : 17-09-04 11:21

> [...]
> dem , men måske tillade markeringer i form af knurren og "lad mig nu lige

Jeg har også hørt at hunhunde er de værste, og at hvis de først rigtigt er i
slåskamp bliver de ved til den ene er død/ligger stille, hvor hanhundene
stopper når det er fastlagt hvem der er den stærkeste. Passer dette??? Og i
givet fald ville det hjælpe at sterilisere dem??? Bare noget jeg har gået og
tænkt, har ikke selv problemmet da jeg kun har én hanhund.

MVH Pia

Fra : Mus

Dato : 17-09-04 12:12

karsten klaaby <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:414aba7d$0$151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
og
> tænkt, har ikke selv problemmet da jeg kun har én hanhund.

Ja dette har jeg også hørt. Om der er noget om det ved jeg ikke.
kender til gengæld nogen der havde to Golden Retreivere hanhunde. Den ene
bed en nat den anden ihjel.

Jeg kender også flere der har to hanhunde sammen og altid har haft to
hanhunde sammen uden problemer.
Dene ene jeg kender havde to hanhunde og en tæve sammen. Man skulle tro
dette kunne give problemer - men det gjorde det aldrig.

LN

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 17-09-04 17:59

On Fri, 17 Sep 2004 13:12:24 +0200, "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

> [...]
>bed en nat den anden ihjel.

>Jeg kender også flere der har to hanhunde sammen og altid har haft to

,,,,,man skal aldrig sætte to af samme køn sammen, det er at udfordre
skæbnen, det kan være at det går godt , det kan også være at det ender
som dem du lige skrev om ! og dem der har to af samme køn sammen og
siger at det går fint har sikkert ret, men bare rolig de fleste hunde
går meget op i hiraki og rangorden, og når den stærkeste en dag bliver
syg eller svag eller gammel så vil den svageste prøve at overtage
førerpladsen, og det foregår ret sikkert med slåskamp, der kan ende
meget galt.

så det er lidt en tikkende bombe at have to af samme køn sammen

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 17-09-04 17:26

> [...]
>slåskamp bliver de ved til den ene er død/ligger stille, hvor hanhundene
>stopper når det er fastlagt hvem der er den stærkeste. Passer dette???

,,,,,,,,tjae alt afhængigt af deres race, men man kan nok godt sige at
de fleste tæver kan blive mere onde end hannerne pga deres
hormonbalance, før og efter løbetiderne, lidt ligesom med
menneskekvinderne, når der er uorden i deres hormonbalance er det bare
med at flygte

og de fleste hanner stopper når rangordenen er afgjordt, men langt fra
alle, der er mange racer som kammer lidt over når de bliver sure, og
ikke helt ved hvornår de skal stoppe, jeg kunne godt nævne racer men
gennerelt mener jeg at det er dogger/molozzer/bullracer der har størst
tendens til at blive ved lidt længere selv om den anden hund har
underkastet sig, og ja det lydder måske lidt usynpatisk set med
menneskeøjne, men sådan er det bare, og så kan jeg tilføje at der er
langt større rissiko for at vagthunde/jagthunde/selvskabshunde-racer
bidder et menneske, der prøver at gribe ind i en hundeslåskamp hvor de
er indvolveret, da disse racer ikke har den "rigtige" psyke til at
slås, de vil blive grebet af panik og bide løs på alt, hvor de andre
racer vil være mere koldblodige og focusere på den anden hund og undgå
at bide mennesket.

man kan mene hvad man vil om tæver, hanner, og de forskellige racer,
men det er mennesket selv der har fremavlet dem til hvad de er den dag
i dag, og så må vi akseptere deres forskelligheder.

Og i
>givet fald ville det hjælpe at sterilisere dem???

,,,,,,,,,,,ja jo før jo bedre, er jeg ret sikker på, sådan er det
ialfald med hanhundene, så jeg er ret sikker på at hvis man stopper en
tæves naturlige hormonbalance og udvikling inden den kommer i udbrud,
så vil man undgå det værste af den slags konflikter, men jeg er imod
at lave om på en hund bare for at den skal passe ind i vores hverdag
så den er lettest at håndtere, jeg mener at når man anskaffer sig en
hund må man tage hele pakken og ikke bare lave om på den ved at skære
dens kønsdele i stykker.

Fra : KennelKipler

Dato : 17-09-04 15:28

Hej,

Jeg har 3 tæver gående sammen, når jeg er der! De går ikke sammen når de
er alene hjemme.
De er 3 år, 2 år og 4 måneder.
-de 2 yngste går sammen indtil om ca. ½ år, så bliver de også delt.

Find ud af hvad der tricker dine hunde, og undgå at sætte dem i sådanne
situationer.
Vores den mellemste trickes af kødben, og da hun samtidig er en meget
usikker tæve er det ikke hende man ønsker bider de andre hunde, for den
usikre hund tør ikke slippe. (Den ved godt den får tæv, hvis den gør
det).
Hun ser heller ikke de andres signaler når de afdæmpende går forbi hende
hvis hun først har et ben. Så hun har bare ikke ben når de andre er
sammen med hende, længere er den ikke!

Nu er du jo lederen, og lederen accepterer ikke slagsmål i sin flok, den
skal jo være stærk ud ad til, og det er den ikke hvis der er ævl og kævl
i rækkerne.

Accepter ikke slagssmål, men vær den stærke og stop dem.
Og undlad at give dem ben når de er sammen hvis det er dem de slås over.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise

Dato : 19-09-04 09:53

Jeg synes man skal gribe ind med det samme og så som leder få bragt
orden i tingene og besluttet hvem af de to tæver, der skal være den
ledende. (næst efter dig). To tæver er slemme; de kan slås til en af
dem er fuldstændig færdig og det bliver ikke bedre af at lade dem
slås, hvis de er jævnbyrdige. Du bestemmer hvordan de skal opføre sig
og det gælder også mht slagsmål osv.

Lav nogle forholdsregler. Sørg for de ikke har mulighed for at slås om
kødben osv, giv dem det på hver side af dig og et stykke fra
hinanden/evt i hver sin kurv. Er der optræk til ballade, så gå imellem
dem stille og roligt og beordre dem væk fra hinanden.

Det er dig, der bestemmer og griber du ikke hårdt ind risikerer du at
de ikke kommer til at kunne enes/gå sammen.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 19-09-04 10:49

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er dig, der bestemmer og griber du ikke hårdt ind risikerer du at
> de ikke kommer til at kunne enes/gå sammen.

Hvis vi skal blande Ulven ind i det igen... Så er der en Alfa han. Han er
flokkens ubestridte leder..... Så er der en Alfa hun.... Hun er Alfa
hannens foretrukne hun.... Så hvis det skal deles i rang, så lad dem vide,
hvem der er den foretrukne, og at det er dig, der er boss... Så er der ingen
problemer. Det sker som regel lettest, ved at sikre sig, at de to hunner,
ikke er lige gamle. Så indretter den unge sig, og føjer den gamle hun.

M.V.H.....Benny..