batteri/oplader
Fra : Wagner

Dato : 15-09-04 19:04

Jeg har fået et batteri, som skulle være opladeligt.
Der står
valve regulated lead-acid battery
12v17ah/20hr
på batteriet.
Hvad betyder det?
Hvilken oplader skal jeg købe til batteriet?
Wagner

Fra : //zlgge

Dato : 15-09-04 20:50

"Wagner" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
> på batteriet.
> Hvad betyder det?
> Hvilken oplader skal jeg købe til batteriet?

Det batteri du har er en vedligeholdelsesfri blyakkumolator - altså et
"bilbatteri".
Du skal bruge en ganske almindlig billader til det.

Det der står på battteriet er; at det er ventil reguleret bly/syre batteri,
hvilket vil sige at det ikke skal efterfyldes med syre.
12v17ah/20hr betyder at det har en spænding på 12 Volt og at batteriet har
en kapasitet på 17 amperetimer - eller at du f.eks kan bruge det i 17 timer
hvis du trækker 1 ampere fra det osv.

Mvh
//zigge

Fra : Peter C:\\>

Dato : 15-09-04 21:14

> 12v17ah/20hr betyder at det har en spænding på 12 Volt og at batteriet har
> en kapasitet på 17 amperetimer - eller at du f.eks kan bruge det i 17
timer
> hvis du trækker 1 ampere fra det osv.

Er det ikke 17 A i 20 timer .....eller 1 A i (17x20=) 340 timer
Hvis ikke...hvad er så 20hr ?

MVH Peter C:\
- - -
Bil-litteratur til salg på http://www.pc8.dk/litt-salg.htm

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-04 21:38

Den Wed, 15 Sep 2004 22:14:02 +0200, "Peter C:\\>"
<pede_71@hotmail.com> skrev:

>timer
>
>Er det ikke 17 A i 20 timer .....eller 1 A i (17x20=) 340 timer
>Hvis ikke...hvad er så 20hr ?

Det er 17 AmpereTimer ved konstant afladning (på 0,85A) i 20 timer.

Ved en afladning på f.eks. 5A har det mindre end 17Ah (se datablad).

--
Jens OZ2JP callto://jensep

In case of fire, do not use elevators. Use fire extinguishers.

Fra : Peter C:\\

Dato : 17-09-04 07:38

> Det er 17 AmpereTimer ved konstant afladning (på 0,85A) i 20 timer.
>
> Ved en afladning på f.eks. 5A har det mindre end 17Ah (se datablad).

OK.... takker !

MVH Peter C:\

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-09-04 10:07

//zlgge wrote:

> Det batteri du har er en vedligeholdelsesfri blyakkumolator - altså et
> "bilbatteri".
> Du skal bruge en ganske almindlig billader til det.

Det ville jeg kun gøre hvis batteriets levetid ikke er vigtig. En god
tommelfingerregel er at lade med max 1/10 af kapaciteten (1,7A i dette
tilfælde) i 12 timer fra "hel tom". En typisk billader er på (max) 4A, og
vil nok være hård for batteriet. Jeg tror dog ikke at det falder sammen,
flækker el. lign. Lad det stå et udluftet sted under opladning - der kommer
lidt eksplosive gasarter ved ladningen (brint?). En MC lader kan være
løsningen (og batteriet kan sagtens være et MC-batteri).

vh
Torben