Hvad er dette for noget der er på mine bøg~
Fra : ha

Dato : 15-09-04 14:26

Hej, på nogle af mine bøgebuske (lave træer) er der nogle små
hylstre som indeholder en lille larve.
Fænomenet kan ses her http://www.haweb.dk/test/image1-1.jpg

Skal jeg til at føre kemisk krig eller hvad ?

/ha

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-09-04 15:39

ha wrote:
> Hej, på nogle af mine bøgebuske (lave træer) er der nogle små
> hylstre som indeholder en lille larve.
> Fænomenet kan ses her http://www.haweb.dk/test/image1-1.jpg

Det ligner galdhvepse. Jeg ved ikke noget om graden af skadelighed eller
bekæmpelse.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-09-04 17:39

On Wed, 15 Sep 2004 16:39:28 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Det ligner galdhvepse. Jeg ved ikke noget om graden af skadelighed eller
>bekæmpelse.

Galhvepse og galmider er som hovedregel uskadelige.

Det er også yderst svært at gøre noget ved dem da de lever inde i
bladene mens de er larver. De voksne individer er væk for længst.

Og selv om man skulle få slået larverne ihjel, så bliver bladene jo ikke
anderledes end de er nu - så der er ingen grund til hverken at gøre
noget ved det, eller bekymre sig om det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : ha

Dato : 15-09-04 18:26

Mads Lie Jensen wrote:
> Og selv om man skulle få slået larverne ihjel, så bliver bladene jo
> ikke anderledes end de er nu - så der er ingen grund til hverken at
> gøre noget ved det, eller bekymre sig om det.

Okay, tak for det. Så lader jeg være med at lade giftkanonen

/ha

Fra : ha

Dato : 15-09-04 18:26

Erik Ginnerskov wrote:
> Det ligner galdhvepse.

Ok., tak for svar.

/ha

Fra : tb

Dato : 17-09-04 08:05

Der var faktisk en udsendelse på P1 i går (torsdag) om dette fænomen. Mon
ikke det kan findes på deres hjemmeside

Fra : ha

Dato : 17-09-04 18:51

tb wrote:
> Der var faktisk en udsendelse på P1 i går (torsdag) om dette fænomen.
> Mon ikke det kan findes på deres hjemmeside

Tak, den vil jeg se om jeg kan finde.

/ha