Windows SP-2 Firewall kontra Router
Fra : Denn!s H

Dato : 15-09-04 08:34

Hej

Jeg har opdateret min Win XP med SP-2.
Hvilket den blev langsommere af
Da min maskine kun er en 500MHz, overvejede jeg at deaktiverer Firewallen i
WinXP da jeg har en D-Link router DI-604.

Ville det være usikkert at gøre det, eller beskytter min router lige så godt
som firewallen i SP-2?

--
vh
Denn!s

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-04 10:11

"Denn!s H" <@> skrev:

>Da min maskine kun er en 500MHz, overvejede jeg at deaktiverer Firewallen i
>WinXP da jeg har en D-Link router DI-604.

Hvis du bruger denne her opskrift:

http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester.pdf

behøver du ingen firewall. Men husk at vente med at deaktivere
den til du er igennem opskriften.

>Ville det være usikkert at gøre det, eller beskytter min router lige så godt
>som firewallen i SP-2?

Jeg har kun en meget kort overgang brugt firewall. Jeg sidder
godt nok bag en router, men jeg ville ikke være nervøs for at
sætte computeren direkte på mit kabelmodem.

--
Bertel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-09-04 12:21

Bertel Lund Hansen skrev:

> http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester.pdf
>
> behøver du ingen firewall. Men husk at vente med at deaktivere
> den til du er igennem opskriften.

Til orientering, så har jeg været ved at strikke en anden udgave
sammen beregnet til SP2, da SP2 på flere punkter opfører sig
anderledes end tidligere versioner. Der kører f.eks. ikke helt
de samme tjenester. (Messenger-tjenesten kører ikke og Opgave-
styring holder ikke længere en port åben, for at nævne et par
eksempler).

Den foreløbige udgave ligger her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf>.
Om man så vælger at deaktivere den indbyggede firewall når man
er færdig eller ej, er op til en selv.

Det kan muligvis diskuteres om det er nødvendigt at deaktivere
netværkstjenesterne når der nu kører en firewall som standard,
men jeg føler mig nu altså mere sikker ved at gøre det, når jeg
alligevel ikke har noget at bruge dem til.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Denn!s H

Dato : 15-09-04 14:39

.... tak!
Det vil jeg læse

--
Denn!s

Fra : Alex Holst

Dato : 15-09-04 15:03

Thomas G. Madsen wrote:
> Den foreløbige udgave ligger her:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf>.
> Om man så vælger at deaktivere den indbyggede firewall når man
> er færdig eller ej, er op til en selv.

Hvordan vil du have det med, at disse guides bliver integeret i OSS'ens
kommende afsnit om sikring af en XP workstation?

Jeg er ved at lave security templates som med et enkelt klik kan lukke
unoedvendige services og lave andre noedvendige aendringer. Kunne vaere
rart at pege paa noget dokumentation der praecist beskriver hvad
templaten goer.

Du kan evt. faa CVS adgang.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Robert Jensen

Dato : 15-09-04 20:24

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> godt nok bag en router, men jeg ville ikke være nervøs for at
> sætte computeren direkte på mit kabelmodem.

Er en smule uenig med dig.
en standard konfigureret dlink router, har ingen porte åbne (udefra og ind)
Dette skal gørs manuelt via nat.
det eneste vejledningen beskytter mod er mulige trusler fra lan.

eller tager jeg fejl ?

/Robert

Fra : B. Nice

Dato : 15-09-04 21:56

On Wed, 15 Sep 2004 21:24:25 +0200, "Robert Jensen"
<fjerndette_svend_dellepude@hotmail.com> wrote:

>eller tager jeg fejl ?
>
>/Robert

Næh, du har ret.

/B. Nice

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-09-04 08:07

> [...]

> Dette skal gørs manuelt via nat.
> det eneste vejledningen beskytter mod er mulige trusler fra lan.

Du mener "det eneste *yderligere*"?

Jeg er ikke *helt* enig. Fx. vil vejledningen også beskytte mod
de svagheder maskinen eksponerer mod nettet, hvis routeren viser
sig at have en fejl. (Og det ville ikke være første gang).

-A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-04 14:07

Robert Jensen skrev:

>en standard konfigureret dlink router, har ingen porte åbne (udefra og ind)
>Dette skal gørs manuelt via nat.

Så køb en Level 1 i stedet for. Den er plug and play.

>det eneste vejledningen beskytter mod er mulige trusler fra lan.
>eller tager jeg fejl ?

Jeg har først fået XP efter at jeg havde fået router.

Før routeren kørte jeg i mange år Windows 98 uden anden
beskyttelse end den der følger af en netsikker opsætning af
Windows. Det er fuldt tilstrækkeligt.

Når jeg kan se at "netstat -an" giver en tom udskrift, så vil jeg
være rolig ved at sætte apparatet direkte på nettet. Der er ingen
adgang for orme, og virusser aktiverer jeg ikke selv.

Det er bedst samtidig at skrotte IE og Outlook Express som
standardprogrammer og benytte nogle alternativer. De er nemlig
ikke i samme grad udsat for ondsindede angreb og er også som
udgangspunkt mere sikre.

--
Bertel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-09-04 20:36

Alex Holst skrev:

> Hvordan vil du have det med, at disse guides bliver integeret
> i OSS'ens kommende afsnit om sikring af en XP workstation?

Det vil jeg sikkert have det fint med, men hvad mener du helt
præcis med integreret? Det lyder ikke til, at du vil nøjes med
at linke til dem?

> Jeg er ved at lave security templates som med et enkelt klik
> kan lukke unoedvendige services og lave andre noedvendige
> aendringer.

Det lyder interessant.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Alex Holst

Dato : 15-09-04 23:27

Thomas G. Madsen wrote:

> Det vil jeg sikkert have det fint med, men hvad mener du helt
> præcis med integreret? Det lyder ikke til, at du vil nøjes med
> at linke til dem?

Jeg finder det besvaerligt at aabne PDF filer. Til gengaeld kan alle
laese almindelige HTML sider. Jeg havde taenkt mig at tage indholdet fra
din guide og saette det ind i et mere omfattende dokument om at bruge
sin Windows XP maskine sikkert.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-09-04 23:59

Alex Holst skrev:

> Jeg havde taenkt mig at tage indholdet fra din guide og saette
> det ind i et mere omfattende dokument om at bruge sin Windows
> XP maskine sikkert.

Så det er billederne fra PDF'en, teksten eller begge dele, du har
planer om at bruge?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Alex Holst

Dato : 17-09-04 13:50

> [..] billederne fra PDF'en, teksten eller begge dele, du har
> planer om at bruge?

Begge dele.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-09-04 14:10

Alex Holst skrev:

> Begge dele.

Ok. Det er helt fint med mig.
Teksten kan bare kopieres ud fra PDF'en, men mange af billederne
er klippet i stykker, fordi de overlapper hinanden i PDF'en, så
hvis du har brug for dem, kan du bare sende en mail.

Billederne er dog måske rigelig store til hjemmesidebrug, så det
ville måske ligefrem være en fordel at lave nogle nye, som er
mindre. Det er en dum idé at køre dem ned i størrelse(*) i hvert
tilfælde, for det bliver ikke just kønt.

(*) Altså størrelsen i pixels x pixels.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-09-04 14:16

Fra : KE Kofod

Dato : 15-09-04 22:40

Hej med Jer.
Den der D-Link router DI-604.
Er det den samme som en TopCom 604 router ???
Med venlig hilsen KE Kofod.