Dual WAN Router for <1000,- Hvad kan i anb~
Fra : Bo Andersen

Dato : 15-09-04 07:21

Jeg har lige nu en D-Link 604,
den nye Dual skal stort set have samme specs.
Med firewall, NAT, SPI osv.

Dog med Dual WAN med
load-balance, bacukp og bandwith on demand.
Altså når belastningen på det ene WAN kommer
over en given setting, "åbner" den op for det andet WAN.
Hovedsageligt kommer jeg til at køre "Load-balance" på
begge WAN.
Altså 50/50 på hver WAN.

Skal helst have indbygget 4 ports 10/100 switch

Den må gerne være brugt, selvom dette ikke er en markedsgruppe.

Venligst, Bo Andersen.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-04 07:33

On Wed, 15 Sep 2004 08:20:40 +0200, "Bo Andersen"
<boing@tele2adsl.dk> wrote:

> Jeg har lige nu en D-Link 604,
> den nye Dual skal stort set have samme specs.
> Med firewall, NAT, SPI osv.
>
> Dog med Dual WAN med
> load-balance, bacukp og bandwith on demand.

Ingen af de billige løsninger giver dig 50/50 load-balancering.
De virker med NAT, hvilket betyder, at du fx ikke vil kunne lave
en FTP download med 3 Mbps, selvom du har to 2 Mbps forbindelser.

Typisk kræver load-balanceringen en del pc'er 'på indersiden' for
at give rimelig balancering af de to forbindelser.

Når det er sagt, så se fx på Linksys RV042. Hvad den koster, ved
jeg ikke.

> Altså når belastningen på det ene WAN kommer over en given
> setting, "åbner" den op for det andet WAN.

Sådan virker de billige typisk ikke. De blancerer loaden over de
to (eller flere) forbindelser uden hensyn til policies, som at
man hellere vil bruge den ene forbindelse end den anden.

-A

Fra : Bo Andersen

Dato : 15-09-04 09:04

-Snip-
> Ingen af de billige løsninger giver dig 50/50 load-balancering.
> De virker med NAT, hvilket betyder, at du fx ikke vil kunne lave
> en FTP download med 3 Mbps, selvom du har to 2 Mbps forbindelser.

Men hvis nu jeg kører med fx. 10 connections i min FTP, så vil de
kunne gøre det ?
Altså load-balancening via. connections.
Dette gælder vel også upload ?

> Typisk kræver load-balanceringen en del pc'er 'på indersiden' for
> at give rimelig balancering af de to forbindelser.

Hmm, vi har vist kun 3, som med rimelighed bruges til Download.

> Når det er sagt, så se fx på Linksys RV042. Hvad den koster, ved
> jeg ikke.

OK, (Deres hjemmeside var nede i går...Prøver igen idag)

> Sådan virker de billige typisk ikke. De blancerer loaden over de
> to (eller flere) forbindelser uden hensyn til policies, som at
> man hellere vil bruge den ene forbindelse end den anden.

Fandt en Longishire (stavet rigtigt ?) som netop havde dette til 800,-
Men nu kan jeg skutte finde den igen

-Bo Andersen-

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-04 09:22

On Wed, 15 Sep 2004 10:03:48 +0200, "Bo Andersen"
<boing@tele2adsl.dk> wrote:

> Men hvis nu jeg kører med fx. 10 connections i min FTP, så vil de
> kunne gøre det ?
> Altså load-balancening via. connections.

Teknisk kan man godt gøre det sådan. Om det kan lade sig gøre i
praksis afhænger af platformen og typisk er det umuligt at se den
slags på deres datablade.

> Dette gælder vel også upload ?

Altså trafik initieret 'udefra', som hvis en klient laver en HTTP
GET af en side på en server, der står bag routeren?

Nej, for trafik udefra er der helt andre mekanismer i brug. Tænk
blot på, hvilken adresse, der står i DNS. Typisk vil det billige
udstyr nok ikke load-balancere trafik initieret udefra. Og igen
er det typisk umuligt at se på deres datablade.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-04 23:06

"Bo Andersen" <boing@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
-Snip-

> Men hvis nu jeg kører med fx. 10 connections i min FTP, så vil de
> kunne gøre det ?
> Altså load-balancening via. connections.
> Dette gælder vel også upload ?

Jeg forstår at du har en FTP-server...
Og så virker det ikke.

Klienterne forbinder til din FTP-server på en given IP-adresse, og
accepterer kun svar herfra.
Hvis det skal virke må du lave 5 connections på hver IP-adresse.

Rune

Fra : Kas.

Dato : 15-09-04 09:45

"Bo Andersen" <boing@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

Se evt www.xincom.com - DPG-402 kan fås for. ca. 800,-

Kasper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-04 09:48

On Wed, 15 Sep 2004 10:45:24 +0200, "Kas." <no@spam.dk> wrote:

> Se evt www.xincom.com - DPG-402 kan fås for. ca. 800,-

Som det som sagt er typisk, står der ikke noget teknisk om,
hvordan der load-balanceres.

-A

Fra : Kas.

Dato : 15-09-04 09:58

> Som det som sagt er typisk, står der ikke noget teknisk om,
> hvordan der load-balanceres.

Hmm, jeg mener, det står beskrevet her:
http://www.xincom.com/support/Load_Balancing_Configuration.pdf

Med mindre du tænker på noget andet?

Kasper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-04 10:13

On Wed, 15 Sep 2004 10:58:18 +0200, "Kas." <no@spam.dk> wrote:

> http://www.xincom.com/support/Load_Balancing_Configuration.pdf

Nå, de kan faktisk køre session-baseret (altså udfra portnumre).
Det er da bedre end så meget andet.

Men det giver stadig ikke *en* 4 Mbps download på to 2 Mbps
forbindelser. (Blot mulighed for at lave to 2 Mbps downloads).

> Med mindre du tænker på noget andet?

Deres dokumentation er bedre end de flestes, men der står fx ikke
noget om indbound trafik. (Sikkert fordi de ikke supporterer den
slags load-balancering).

-A

Fra : Kas.

Dato : 15-09-04 10:32

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse.

Så vidt jeg kan se, er de igang med en betaversion af noget software, der
aggregere trafikken: http://www.xincom.com/beta/

Med hensyn til inbound load balancing, skal produktet DPG-602 kunne gøre
dette, fordi den har en indbygget DNS-server:
http://www.xincom.com/papers/loadBalancing.html

Kasper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-04 11:43

On Wed, 15 Sep 2004 11:31:52 +0200, "Kas." <no@spam.dk> wrote:

> Så vidt jeg kan se, er de igang med en betaversion af noget software,
> der aggregere trafikken: http://www.xincom.com/beta/

Ja, men det virker kun, hvis de to interfaces er i samme subnet
og bruger samme default gateway, hvilket ikke er et typisk setup,
og det virker kun for outbound trafik (trafik op mod udbyderen),
ikke i den anden retning.

> Med hensyn til inbound load balancing, skal produktet DPG-602 kunne
> gøre dette, fordi den har en indbygget DNS-server:
> http://www.xincom.com/papers/loadBalancing.html

DNS-løsningen er den typiske, men der er ca. 1M issues med at
load-balancere vha. DNS.

Jeg siger i øvrigt ikke, at man ikke skal bruge NAT- (og DNS-)
baseret Internet load-balancering. Man skal bare være klar over,
hvad det er man får, for det er langtfra altid, hvad man havde
ønsket sig.

-A