Ekstern USB HD NTFS
Fra : Peter Thomsen

Dato : 14-09-04 22:45

Hej folkens,

jeg har en ekstern USB-harddisk på 80GB med en masse filer på. Den virker
straks på alle Windows-maskiner hvor jeg kobler den til. Men jeg kan ikke få
den frem på Linux. Når jeg kobler den til, kommer der en "Removable" som
jeg kan klikke mig ind i, men jeg kan ikke se filerne. Har prøvet at mounte
den manuelt i konsol, men får blot at vide at den er mountet ??

/ Peter

Fra : Mikael Hansen

Dato : 14-09-04 23:32

Peter Thomsen wrote:
> [...]
> jeg kan klikke mig ind i, men jeg kan ikke se filerne. Har prøvet at mounte
> den manuelt i konsol, men får blot at vide at den er mountet ??

Hvis filsystemet på din USB disk er NTFS, som du skriver i "subject",
har du så understøttelse for NTFS i kernel eller som modul, og har du
understøttelse for USB mass storage (tror jeg nok det hedder, er ikke
helt sikker men det er noget i den retning)?

måske du burde specificere hvilken Linux du bruger.

m.v.h. Mikael

Fra : Peter Thomsen

Dato : 15-09-04 07:15

Mikael Hansen wrote:

> [...]
> helt sikker men det er noget i den retning)?
>
> måske du burde specificere hvilken Linux du bruger.

- Jeg har prøvet på flere lx, men lige nu Mandrake 10.
- Jeg kan se, browse og redigere i min Windowsinstallation som i forvejen
ligger på den interne HDD, der er der NTFS på.

Pft.
/ Peter
--
Hardz !

Fra : Mikael Hansen

Dato : 15-09-04 07:42

Peter Thomsen wrote:

> [...]
> - Jeg kan se, browse og redigere i min Windowsinstallation som i forvejen
> ligger på den interne HDD, der er der NTFS på.

Har du forresten SCSI understøttelse i kernen, jeg har selv en USB
kortlæser, den opholder sig på /dev/sda1.

hvis du har cdrecord kan det testes med: cdrecord -scanbus.
sådan ser det ud hos mig:

Cdrecord 1.10 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2001 Jörg Schilling
Linux sg driver version: 3.1.24
Using libscg version 'schily-0.5'
scsibus0:
   0,0,0    0) 'Generic ' 'STORAGE DEVICE ' '0125' Removable Disk
   0,1,0    1) *
   0,2,0    2) *
   0,3,0    3) *
   0,4,0    4) *
   0,5,0    5) *
   0,6,0    6) *
   0,7,0    7) *
scsibus1:
   1,0,0   100) 'HL-DT-ST' 'RW/DVD GCC-4120B' '2.00' Removable CD-ROM
   1,1,0   101) *
   1,2,0   102) *
   1,3,0   103) *
   1,4,0   104) *
   1,5,0   105) *
   1,6,0   106) *
   1,7,0   107) *

Du kan også prøve om du har kontakt til enheden med:
fdisk -l (som root, lister partitionstabellen på harddiskene, også dem
der ikke er mounted, måske kan det i enkelte tilfælde væære nødvendigt
at angive hvilken disk det er man ønsker at se, hvis den ikke er med på
listen. Har selv oplevet dette med en alm. IDE disk, men kan ikke huske
årsagen.

m.v.h. Mikael

Fra : Peter Thomsen

Dato : 15-09-04 09:11

Mikael Hansen wrote:

> [...]
> at angive hvilken disk det er man ønsker at se, hvis den ikke er med på
> listen. Har selv oplevet dette med en alm. IDE disk, men kan ikke huske

CD Record:
root@localhost removable]# cdrecord -scanbus
Cdrecord-Clone 2.01a28-dvd (i686-pc-linux-gnu) Copyright (
C) 1995-2004 Jörg Schilling
Note: This version is an unofficial (modified) version wit
h DVD support
Note: and therefore may have bugs that are not present in
the original.
Note: Please send bug reports or support requests to <warl
y@mandrakesoft.com>.
Note: The author of cdrecord should not be bothered with p
roblems in this version.
Linux sg driver version: 3.5.30
Using libscg version 'schily-0.8'.
cdrecord: Warning: using inofficial libscg transport code
version (warly-Mandrakelinux-scsi-linux-sg '@(#)scsi-linux
-sg.c 1.81 04/04/18 Copyright 1997 J. Schilling').
scsibus0:
0,0,0 0) 'Maxtor 6' 'Y080L0 ' 'YAR4'
Disk
0,1,0 1) *
0,2,0 2) *
0,3,0 3) *
0,4,0 4) *
0,5,0 5) *
0,6,0 6) *
0,7,0 7) *

FDISK:
Disk /dev/hda: 40.0 GB, 40007761920 bytes
16 heads, 63 sectors/track, 77520 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes

Device Boot Start End Blocks
Id System
/dev/hda1 * 1 49553 24974680+
7 HPFS/NTFS
/dev/hda2 49554 77520 14095368
5 Extended
/dev/hda5 49554 51634 1048792+
82 Linux swap
/dev/hda6 51635 77520 13046512+
83 Linux

Disk /dev/sda: 81.9 GB, 81964302848 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9964 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks
Id System
/dev/sda1 * 1 9964 80035798+
7 HPFS/NTFS

Ja, jeg er stadig ikke meget klogere, andet end at den jo kan se en
NTFS-disk på sda1, ikke ??
--
Hardz !

Fra : Mikael Hansen

Dato : 15-09-04 09:54

Peter Thomsen wrote:

<snip>

> [...]
> /dev/sda1 * 1 9964 80035798+
> 7 HPFS/NTFS
>
> Ja, jeg er stadig ikke meget klogere, andet end at den jo kan se en

Ja den har jo tydeigvis kontakt med disken, er disken mountet i filsystemet?
df komandoen kan fortælle dette, den angiver hvor meget plads der er
tilbage på de mountede filsystemer, og hvor de er mountet. jeg
kandesverre ikke give dig et eksempel på nuværende tidpunkt da jeg ikke
sidder ved en linux på arbejdet.

m.v.h. Mikael

Fra : Peter Thomsen

Dato : 15-09-04 17:58

Mikael Hansen wrote:

> [...]
> der er tilbage på de mountede filsystemer, og hvor de er mountet. jeg
> kandesverre ikke give dig et eksempel på nuværende tidpunkt da jeg ikke

Den har mountet et eller andet ... jf:
-------------
[root@localhost mnt]# mount -l
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part6 on / type reiserfs
(rw,noatime,notail,acl,user_xattr)
none on /proc type proc (rw)
none on /proc/bus/usb type usbdevfs (rw)
none on /dev type devfs (rw)
none on /sys type sysfs (rw)
none on /dev/pts type devpts (rw,mode=0620)
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 on /mnt/windows type ntfs
(ro,noexec,nosuid,nodev,umask=0,nls=iso8859-15,gid=100)
none on /mnt/removable type supermount
(rw,dev=/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1,fs=ext2:vfat,--,umask=0,iocharset=iso8859-15,codepage=850)
---------------------
men jf df, så ser det bestemt ikke sådan ud:
---------------------
[root@localhost mnt]# df
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part6
13G 1,7G 11G 14% /
/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1
24G 19G 5,1G 79% /mnt/windows
-------------------

/ Peter

--
Hardz !

Fra : Allan Joergensen

Dato : 15-09-04 18:08

Peter Thomsen <herviljegikkehavereklamepost@NOSPAM_hotmail.com> wrote:

> men jf df, så ser det bestemt ikke sådan ud:
> /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1
> 24G 19G 5,1G 79% /mnt/windows

Hvad er det der så?

--
Allan Joergensen

"I'm tired of you Nega-scum! And that means you." - Sailor Moon

Fra : Peter Thomsen

Dato : 15-09-04 18:10

Allan Joergensen wrote:

> Hvad er det der så?

Det er en del af min interne harddisk. Den er i alt på 40 GB. USB HDD som
jeg tilslutter er på 80.

Peter
--
Hardz !

Fra : Mikael Hansen

Dato : 15-09-04 23:59

Peter Thomsen wrote:

> Det er en del af min interne harddisk. Den er i alt på 40 GB. USB HDD som
> jeg tilslutter er på 80.
>
> Peter

Har du så prøvet: mount -r /dev/sda1 "/mountpoint"
definer selv "mountpoint" til der hvor du vil have den!

Hvis det virker kan du jo tilføje den til /etc/fstab, evt. med noauto så
den først bliver mountet når man ber om det.

m.v.h. Mikael

Fra : Peter Thomsen

Dato : 17-09-04 09:12

"Mikael Hansen" <mikael.hansen@DELETE.post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4148C91E.3020203@DELETE.post.cybercity.dk...

> Har du så prøvet: mount -r /dev/sda1 "/mountpoint"
> definer selv "mountpoint" til der hvor du vil have den!

Tak for tippet. Det prøvede jeg, og jeg tror nok det virkede. Jeg gjorde det
dog i min /mnt mappe, så nu har jeg fået en række konflikter ud af det. -
doh ! Vender tilbage hvis det lykkes mig at løse problemet.

/ Peter

Fra : Mikael Hansen

Dato : 18-09-04 10:13

Peter Thomsen wrote:
> [...]
> dog i min /mnt mappe, så nu har jeg fået en række konflikter ud af det. -
> doh ! Vender tilbage hvis det lykkes mig at løse problemet.

Der er jo normalt flere ting der bliver mountet under /mnt mappen, opret
en undermappe i mnt. Du kunne foreksempel kalde den USB eller hvad du nu
har lyst til.

Jeg gjorde følgende da jeg tilkoblede en USB kortlæser til kortet fra
det digitalkamera jeg har anskaffet mig på det seneste.

oprettede en mappe /mnt/cf (da kameraet anvender CompactFlash kort)

tilføjede følgende til /etc/fstab:
/dev/sda1
/mnt/cf
   auto   noauto,user   0 0

så linkede jeg "cf" i min hjemmemappe til /mnt/cf, for hurtigere tilgang
(gimp starter jo fra ens hjemmemappe når man vil åbne filer, så er jeg
fri for først at skulle til /mn/cf når man vil se indholdet)

når jeg så har sat kortet i er det bare at skrive "mount /mnt/cf".

håber dette kan inspirerer dig til at få løst dit problem.

m.v.h. Mikael