Arbejdstegning til isoleret skurdør ønskes
Fra : Torben Scheel

Dato : 14-09-04 14:20

Som tillægsspørgsmål til min seneste post : er der nogen der har en
arbejdstegning til en skurdør - jeg skal lave en dobbeltdør til min
MC-garage. Dørene bliver ca 90 cm brede hver, og skal helst være nogenlunde
lette (karmen er 38*125 - er det for lidt?). Når skuret engang isoleres skal
der være plads til lidt isolering - hvad er bedst her - flamingo eller
rockwool?

vh
Torben

Fra : anders majland

Dato : 14-09-04 13:34

> [...]
> arbejdstegning til en skurdør - jeg skal lave en dobbeltdør til min
> MC-garage. Dørene bliver ca 90 cm brede hver, og skal helst være

En lægte rundt i kanten og så en enkelt skråstiver på tværs. Så bare en
plade på hver hver side, hvor den yderste skal være vandfast. Der fåes
noget krydsfiner med sport i, der er velegnet til formålet. Evt lægger
du lige lidt ekstra træ i hvor hængslerne og håndtag monteres.

> engang isoleres skal der være plads til lidt isolering - hvad er
> bedst her - flamingo eller rockwool?

Rockwool ysolerer en anelse bedre (se på lambda værdier) men er nok også
noget nemmere at tilpasse.

Men når du nu har en samlet åbning på 180cm har du så overvejet _en_
port. Enten tophængslet som en traditionel garageport eller også som
skydeport. Jeg ha selv lavet 2 skydeporte. Det var såmend nemt nok men
skinnerne var lidt smådyre.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-09-04 14:51

anders majland wrote:
> [...]
> fåes noget krydsfiner med sport i, der er velegnet til formålet. Evt
> lægger du lige lidt ekstra træ i hvor hængslerne og håndtag monteres.

Nogenlunde som jeg har overvejet - hvilken dimension? er 25*50 nok?

> Rockwool ysolerer en anelse bedre (se på lambda værdier) men er nok
> også noget nemmere at tilpasse.

OK

> [...]
> port. Enten tophængslet som en traditionel garageport eller også som
> skydeport. Jeg ha selv lavet 2 skydeporte. Det var såmend nemt nok men

Ville gerne, men der er max 200cm under bjælken, og jeg er 195cm.. Derudover
passer døre bedre til mit småsprossede hus

Tak for svaret!

vh
Torben

Fra : anders majland

Dato : 14-09-04 14:07

> Nogenlunde som jeg har overvejet - hvilken dimension? er 25*50 nok?

Jeg ville nok tage 45x50 eller hvad det nu er jeg har liggende Men
styrken kommer af at pladerne limes på (og skrues for at holde til limen
er tør)

> Ville gerne, men der er max 200cm under bjælken, og jeg er 195cm..
> Derudover passer døre bedre til mit småsprossede hus

Hmm så skal dørene jo også passe i stilen... Den kan du jo forsøge at
ramme ved at lime lidt lister uden på ... Eller den dyre løsning. Købe
dørene færdige.... En terrassedør med glas vil måske klæde hus/skur og
samtidigt give noget lys derind når du gerne vil skrue i tørvejr og læ

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-09-04 09:30

anders majland wrote:
> Jeg ville nok tage 45x50 eller hvad det nu er jeg har liggende Men
> styrken kommer af at pladerne limes på (og skrues for at holde til
> limen er tør)

Jup - jeg er bare ude på at holde vægten lidt nede.

> [...]
> dørene færdige.... En terrassedør med glas vil måske klæde hus/skur og
> samtidigt give noget lys derind når du gerne vil skrue i tørvejr og læ

Jeg er allerede over budget, så det bliver vha den udvendige beklædning at
stilen skal rammes, og jeg skal have indkøbt et gammelt vindue til den
tidligere døråbning så der kan komme lidt lys ind. Det bliver ikke til meget
skrueri i skuret, den er 235*205 indvendigt (og jeg har en garage til
madkassen med arbejdsbord, strøm og musik ).

vh
Torben - der skal til at forlade det teoretiske plan til fordel for en
misrøgtet skruemaskine.

Fra : anders majland

Dato : 15-09-04 08:42

> Jup - jeg er bare ude på at holde vægten lidt nede.

Den smule lægte fra eller til vejer ikke alverden. Det er pladerne der
er tunge.

Fra : TG4600

Dato : 15-09-04 12:26

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4147f413$0$214$14726298@news.sunsite.dk...

> Den smule lægte fra eller til vejer ikke alverden. Det er pladerne der
> er tunge.
>
> --
> Anders dot Majland at jyde dot dk
> email address in header is not valid

Men en lægte (std.mål) 38*57 mm ville da også være fin...

Om den er 38*57 eller 25*50 kan vidst heller ikke gøre den store forskel i
vægten

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-09-04 14:40

TG4600 wrote:

> Men en lægte (std.mål) 38*57 mm ville da også være fin...
>
> Om den er 38*57 eller 25*50 kan vidst heller ikke gøre den store
> forskel i vægten

Tværsnit på 2166 mm2 mod 1250 mm2 - næsten dobbelt så tungt

vh
Torben

Fra : anders majland

Dato : 15-09-04 15:17

> Tværsnit på 2166 mm2 mod 1250 mm2 - næsten dobbelt så tungt

Men prøv lige at veje de ca 6(8 med skråstiver) meter lægte du skal
bruge til hver dør - og vej dernæst de plader den skal beklædes med. Vil
du vægtoptimere er det pladerne der skal kigges på.

Jeg vil stadig mene at en nem og relativt pæn løsning er en krydsfiner
med spor - så ligner det lidt en bræddedør. Mener at de mindst er 9/10mm
tykke. Du kan måske nøjes med sådan en plade på ydersiden og så en tynd
hård masonit eller lign på indersiden til at holde isoleringen på plads.

Mine skydeporte er ikke vægtoptimerede. Ramme og stiver er af regler på
95x40 (eller deromkring) og har en 10mm spånplade på den ene side og en
krydsfiner med spor på ydersiden. Den store port der er godt
2,5x2,1meter er ihvertfald så tung at det tog 2 mand at rejse den.
Selvom der kun er et styr på den i bunden i den ene side så vipper den
ikke i blæsevejr. Jeg tror den vejer omkring 75kg. Den glider nu ganske
let på skinnerne.

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-09-04 10:00

anders majland wrote:

> [...]
> 9/10mm tykke. Du kan måske nøjes med sådan en plade på ydersiden og
> så en tynd hård masonit eller lign på indersiden til at holde

Lyder fornuftigt - især da jeg har bræddedøre i både garagen og den anden
ende af skuret.

> [...]
> Selvom der kun er et styr på den i bunden i den ene side så vipper den
> ikke i blæsevejr. Jeg tror den vejer omkring 75kg. Den glider nu

Min karm er desværre nok for svag til sådan en moppedreng, 38*125 uhøvlet.
Desuden skal den monteres i nyt murværk der vist ikke kan belastes
ubegrænset.

vh
Torben

Fra : anders majland

Dato : 22-09-04 19:35

> Som tillægsspørgsmål til min seneste post : er der nogen der har en
> arbejdstegning til en skurdør - jeg skal lave en dobbeltdør til min
> MC-garage.

Hvordan går det med planerne ?

Her er lige et billeder af min dør til fyrrumet
www.majland.org/tmp/dor.jpg

Den er ikke (og kan heller nemt) isoleres - men viser bare hvordan man
nemt kan lave en let dør.

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-04 15:58

anders majland wrote:

> Hvordan går det med planerne ?

Jeg skal på indkøb efter materialer en af de nærmeste dage - belægning foran
skuret - ups - garagen er (næsten) færdig. Jeg skal have støbt en overflade
til dørens anslag forneden, der hvor fundamentet var hævet indtil jeg kom
forbi med en nedbrydningshammer

> Her er lige et billeder af min dør til fyrrumet
> www.majland.org/tmp/dor.jpg

Takker - den ligner mine skurdøre og bilgaragedøre, der dog er lavet med
profilerede lægter i "Z-et". Det kan være at jeg genovervejer om ikke det er
vejen frem, i hvert fald til denne vinter.

> Den er ikke (og kan heller nemt) isoleres - men viser bare hvordan man
> nemt kan lave en let dør.

Jeg når ikke til at isolere skuret forløbigt, der er dels pladsmangel så
selv fravær af 6-7cm vil give mig alvorlige problemer, dels er muldvarpen
dehydreret.

--
vh
Torben