Anbefaling af hegnsmaterialer
Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 14-09-04 11:51

1. Jeg skal have hegnet en mark ind til får. Hvordan gøres dette
bedst/billigst hvis man ikke vil bruge trykimprægnerede pæle eller strøm.
(altså træpæle og trådhegn)

2. Jeg skal etablere et levende hegn imellem 2 marker. Hvilke træer eller
buske egner sig bedst hertil

bjk

Fra : Omnolog HMH

Dato : 14-09-04 14:01

"Bjarne Kunckel" <nej@det.er.ej> wrote in message
> 1. Jeg skal have hegnet en mark ind til får. Hvordan gøres dette
> bedst/billigst hvis man ikke vil bruge trykimprægnerede pæle eller strøm.
> (altså træpæle og trådhegn)

Egepæle og fårehegn?

> 2. Jeg skal etablere et levende hegn imellem 2 marker. Hvilke træer eller
> buske egner sig bedst hertil

Kommer an på jordbunden

men eg, sargents apple, røn eller seljerøn, pil, æble- eller hunderose,
havtorn, rødel, skovfyr er gode de fleste steder.

Fra : TG4600

Dato : 15-09-04 06:54

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote in message

> "Bjarne Kunckel" <nej@det.er.ej> wrote in message
>
> Egepæle og fårehegn?

Enig; egepæle fremstilles udfra egestammer (2 m) som flækkes ved hjælp af
kiler, det er overraskende nemt at flække eg-stammer. Stammer op til Ø 15-20
cm deles i to, tykkere stammer kan deles i fire. Pælene sættes en meter i
jorden, afstand svjh 5-8 meter, og i hjørner forstærkes med skråstivere. Jo
kortere afsatnd mellem stolperne, des bedre holder hegnet.

Til sidst monteres fårehegnet, og det er meget vigtigt at det strammes godt
op.

Monter hegnet i det ene hjørne, rul ud på en side af folden, og spænd så
hegnet op, f.eks. med en traktor, inden hegnet klampes fast på alle
stolperne. Sådan fortsættes hele vejen rundt.

God fornøjelse.

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 15-09-04 08:09

"TG4600" <no @ where . dk> wrote in message

> [...]
> hegnet op, f.eks. med en traktor, inden hegnet klampes fast på alle
> stolperne. Sådan fortsættes hele vejen rundt.

Jeg har været på biblioteket og låne en bog om emnet. I bogen foreslåes
bl.a. tuja og en granart (kan ikke huske hvilken), og ikke overraskende
egestammer. Jeg har endvidere fundet et sted hvor det sælger Azobepæle, men
ud fra din og HMH's anbefalinger vil jeg prøve at finde et sted, hvor
egestammer (eller pæle) sælges.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Omnolog HMH

Dato : 15-09-04 08:19

> [...]
men
> ud fra din og HMH's anbefalinger vil jeg prøve at finde et sted, hvor

Hvis de sælger regnskovstræ (azobe) så tjek lige, at det er FSC-mærket, hvis
du vil have ren samvittighed. Der er utrolig meget af det regnskovstræ, man
kan købe i DK, som kommer fra ulovlig hugst. (ulovlig hugst => ødelæggelse
af regnskoven; FSC-mærket => bæredygtig udnyttelse af regnskoven)

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 15-09-04 08:19

"TG4600" <no @ where . dk> wrote in message
> Enig; egepæle fremstilles udfra egestammer (2 m) som flækkes ved hjælp af
> kiler, det er overraskende nemt at flække eg-stammer.
> God fornøjelse.

Jeg glemte. Hvor gammel (tørt) skal egestammerne være.

Med venlig hilsen

BJK

Fra : Omnolog HMH

Dato : 15-09-04 09:56

> Jeg glemte. Hvor gammel (tørt) skal egestammerne være.

Ved det ikke - jeg mener at kunne huske, at man kan købe pælene flækkede og
klar til nedgravning.

Fra : Ole Jensen

Dato : 15-09-04 12:50

Omnolog HMH wrote:
> "Bjarne Kunckel" <nej@det.er.ej> wrote in message

> Egepæle og fårehegn?

Et andet alternativ kunne være Robinie (tror jeg det staves), som skulle
have en holdbarhed på 30 år.

Ole-J

Fra : Ole Jensen

Dato : 15-09-04 12:54

Ole Jensen wrote:

> Et andet alternativ kunne være Robinie (tror jeg det staves), som skulle
> have en holdbarhed på 30 år.

Se evt. dette link:

http://www.havenyt.dk/artikler/inspiration/miljoevenligt_trae/324.html

Ole-J

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 15-09-04 17:33

"Ole Jensen" <o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Se evt. dette link:
>
> http://www.havenyt.dk/artikler/inspiration/miljoevenligt_trae/324.html
> mvh
> Ole-J

Tror du ikke de priser, der står i artiklen, er meter.

Jeg har ikke helt besluttet mig endnu, om det bliver den billige løsning med
kortere levetid eller den dyrere med lang levetid.

Jeg takker forøvrigt for alle foreslag.

Fra : Ole Jensen

Dato : 16-09-04 14:55

Bjarne Kunckel <kan@oplyses.ja> wrote:

> Tror du ikke de priser, der står i artiklen, er meter.
>
> Jeg har ikke helt besluttet mig endnu, om det bliver den billige løsning med
> kortere levetid eller den dyrere med lang levetid.

Jo, priserne må være pr. meter.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 16-09-04 14:36

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote in message

> "Bjarne Kunckel" <nej@det.er.ej> wrote in message
>
> Egepæle og fårehegn?

Er der nogen der ved hvor man kan købe disse flækkede egepæle ?
Jeg har lagt mærke til at der er kilometervis af hegn med egepæle på min ved
til arbejde, men det er mig umulig at finde en som sælger dem. (har søgt
via jubii og google)

Har fundet en som sælger hele stammer på 3 m., men det burde da være muligt
at finde dem færdigflækkede.

Med venlig hilsen

BJK