Brændereol i multiplader
Fra : Puk

Dato : 14-09-04 10:00

Hej alle sammen

d.8. oktober får vi leveret vores nye brændeovn. Vi planlægger at bruge den
som eneste varmekilde her til vinter, hvis det overhovedet kan lade sig
gøre. Det betyder jo, at vi skal hente en del brænde ind i huset og jeg
kunne godt tænke mig, at kunne gøre det 1 til 2 gange om ugen istedet for at
hente hele tiden.

Jeg vil derfor gerne have mig en ordentlig stor brændereol, som jeg kan
fylde i. Men sådan nogen har jeg ikke set mange af. Jeg påtænker derfor at
bygge den selv af multiplader i porebeton og så vandskure vidunderet.

Men er der nogen, som har nogen erfaringer med at bygge en sådan sag?
Jeg har aldrig arbejdet med multiplader før, men det ser jo ikke så
forfærdelig svært ud. Jeg ville dog blive glad for alle tips og ideer i
måske har.

Brændereolen er mit begynder projekt. Går det godt vil jeg gerne på et
tidspunkt bygge køkken i multipladerne.

Mange hilsner
Puk

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 14-09-04 12:02

"Puk" <Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> wrote in

> forfærdelig svært ud. Jeg ville dog blive glad for alle tips og ideer
> i måske har.

Multiplader kender jeg ikke.
Men brænde kan vist også blive for tørt og futter derfor for hurtigt af
eller sådan noget i den stil.
Tørt brænde bør ligge overdækket ude og så hvile en dag eller 2 inde før
brug.

Kan dog ikke huske baggrunden.

Men ellers er det et spændende projekt.

Jens Borchert Pedersen
Vestfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Puk

Dato : 14-09-04 15:02

"Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller sådan noget i den stil.
> Tørt brænde bør ligge overdækket ude og så hvile en dag eller 2 inde før

Ifølge skov- og naturstyrelsens hjemmeside, så kan det betale sig at tage
brænde ind og ligge ca. en uge før det skal benyttes.
Citat:

"Sommeren over tørrer brænde udmærket udendørs. Det kan betale sig at have
sit lager under et halvtag eller evt. en presenning i våde perioder.
Presenningen beskytter mod regnen, men den holder også på fugten. Ligger
træet uden døre, vil det begynde at optage vand igen allerede fra oktober
måned, også selvom det ligger under halvtag.
For at brændet kan tørre hurtigt, skal der være luftbevægelse omkring det
enkelte stykke og især omkring endefladerne. Vandet trænger kun langsomt ud
gennem barken, En brændestabel skal løftes overjorden, så der også kommer
luftcirkulation under stakken.

Efter sommertørring er brændets vandindhold 20-30%. lidt afhængig at vejret
og brændestykkernes størrelse. det er bedst, hvis man kan få vinterens
forbrug inden døre, f.eks. i en fyrkælder eller tor lade. Skal brændet
benyttes i brændeovnen i stuen, kan det betale sig at tage det ind en uge
for, det skal bruges. Det kan sænke vandindholdet yderligere, så det kommer
under de anbefalede 18%."

Vi sankede vores brænde og kløvede det før 1. april og har haft det liggende
i en stabel under halvtag. Men vi har ikke nogen lade eller fyrkælder, som
jeg kan hælde det ind i. Så tænkte jeg, at en ordentlig brændereol ved
siden af brændeovnen måske kunne være svaret for os. På den måde tænkte
jeg, at jeg kunne slippe for at skulle ud og hente brænde konstant og
samtidig forsøge at få det bedste udbytte af brændet.

Jeg forestiller mig, at jeg laver en reol med to lodrette sektioner så at
sige. I den ene har jeg så det brænde, som jeg er i fuld gang med at bruge
og i den anden ligger det, som skal tørre til næste uges brug. Lidt efter
samme princip, som mange laver deres kompostbunker (en de bruger af og en
hvor de er igang med at lave mere kompost).

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg reelt kan have så meget brænde, der hvor
jeg har tænkt mig at bygge reolen, men det går også, hvis jeg bare skal
hente 2 gange om ugen.

Mange hilsner

Puk

Fra : Thomas H.A.

Dato : 15-09-04 09:38

Snip en masse,

hej Puk

at arbejde med multiplader er frygtelig nemt, du skal bare være
opmærksom på en ting, når du skal bruge dem til dit formål, og det er
at hvis du kommer til at ramme fronten eller kanten, så kommer det
altså til at kunne ses, da det er et porøst materiale. Ellers er det
bare om at komme igang, sørg for at få den første plade vatteret ud,
læg den evt i cement, husk at lægge i forbandt, og brug en våd
kost/pensel til at tage det overskydende lim med, det gør arbejdet en
del nemmere bagefter.

hilsen thomas, der netop har lavet et bryggers og badeværelse i
multiplader