Nyheds QueryString
Fra : GodvinNet

Dato : 13-09-04 20:40

Hej alle

Dette er noget jeg har kæmpet med længe... Jeg vil gerne lave en side der
viser en oversigt over nyhedsartikler, hvor der kun står overskrift på
artiklen og datoen den blev tilføjet. Dette er klaret! Derudover skal man
kunne klikke på en af overskrifterne og komme til en side der viser hele
nyhedsteksten. Det hele er gemt i en Access database.

Jeg har leget lidt med tanken om at gøre det via en Request.QueryString, men
jeg kan ikke helt lure hvordan jeg fysisk skal gøre det. Er der nogen der
kan hjælpe?

Hilsen
Mads Godvin Jensen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 13-09-04 22:51

"GodvinNet" <madsj@mail.com> wrote in message
> [...]
> men
> jeg kan ikke helt lure hvordan jeg fysisk skal gøre det. Er der nogen der

Når du lister nyhederne så laver du dem samtidig til et link. Hver nyhed har
et unikt nummer (hvis du altså bruger autonummeriring i Access?) Det nummer
sender du med i querystringen, og når brugeren kommer til siden, så indlæses
den artikel der passer til det nummer der er i querystringen.

Linket kan feks se således ud:

På siden der sendes til henter du artiklen ud på denne måde

strID = request.querystring("articleid")
strSQL = "SELECT * FROM tabel WHERE ARTICLEID = "& strID

--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 14-09-04 00:53

"Christian M. Nielsen" <look.for.it@my.webpage> wrote
> strID = request.querystring("articleid")
> strSQL = "SELECT * FROM tabel WHERE ARTICLEID = "& strID

Det ville nok være at foretrække at lave noget ala:

intID = CInt(request.querystring("articleid"))
strSQL = "SELECT * FROM tabel WHERE ARTICLEID = "& intID

Så folk ikke kan smide hvad som helst imod din database ved at ændre i
querystringen.

--
Jakob Andersen

Fra : GodvinNet

Dato : 14-09-04 11:43

Hmm... Det vil jeg prøve! Hvad er det sidste du laver, det med CInt?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-09-04 13:22

GodvinNet skrev:

> Hmm... Det vil jeg prøve! Hvad er det sidste du laver, det med CInt?

Cint betyder "Convert to integer" - altså konverter til heltal. Ved at
bruge Cint sikrer man at den værdi man sender videre til databasen også
kan opfattes som et heltal.

Til gengæld risikerer man at få en konverteringsfejl hvis querystringen
ikke indeholder noget der kan tolkes som et heltal. På et færdigt site
bør man anvende fejlhåndtering til at sikre "pæn" opførsel også i disse
tilfælde.

NB: Læs gerne min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : GodvinNet

Dato : 08-10-04 17:20

ok, nu harjeg lavet både nogle nyheder og kalender og lidt andet, og er i
gang med et forum. Her er jeg stødt på endnu et problem med querystrings!
Hvis du har et link som dette:
hvordan kan man så hive begge informationer ud af strengen??

ps. Mange tak for alt hjælpen! Den eneste måde at lære noget på er ved at
prøve, og det hjælper i mig med.

Fra : FFunky

Dato : 08-10-04 19:01

"GodvinNet"

> Hvis du har et link som dette:
> hvordan kan man så hive begge informationer ud af strengen??

SubjectID = request.querystring("SubjectID")
replyTo= request.querystring("replyTo")

Tom Jensen
www.FFSoft.dk