Svingende hastighed / mystisk!
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-09-04 18:40

Hejsa!

Vi har for nylig oprettet en delt bredbåndsforbindelse hos Cybercity i mit
bofællesskab (2048/128 mbit). Set fra min computer har det egentlig kørt
helt ok... jeg downloader typisk med 50-200 KB/S alt efter hvor mange
andre, der benytter netværket.

Men men men... flere andre brokker sig over netværkshastigheden, hvilket
jeg ikke kan bebrejdre dem, når man kun kan hente med under 10 KB/s.

I dag forsøgte vi som et eksperiment at hente Open Office fra to maskiner...
(ikke samtidig) Min hentede med ca. 60 KB/s, en andens hentede den samme
fil med kun 8 KB/s...

Det skal nævnes, at jeg som den eneste i netværket kører Linux, men at en
anden med WinXP kan hente med samme hastighed som jeg... så jeg har svært
ved at se, hvordan det har noget med OS at gøre...

Netværket kører via en Zyxel P650-R31 router med DHCP, der er tilkoblet en
traditionel switch og et trådløst accespoint.

SPØRGSMÅL:

Ja, en del af problemerne vil jeg gætte på skyldes, den langsomme upload
forbindelse... 128 Kbit er jo ikke meget til 5-6 mennesker. Men hvordan i
h.. kan der være så stor forskel på de enkelte computeres båndbredde? Er
det routeren der ikke er god nok til at holde styr på ressourcerne? Kan
det have nogen indflydelse, hvordan opsætningen, drivere m.m. er hos
Windows staklerne?

Der vil sættes pris på feedback, da jeg ikke har så mange gode ideer tilbage
(udover at brokke sig til Cybercity og/eller få noget hurtigere upload).

mvh
Henrik

Fra : Kim Rubeck Jensen

Dato : 13-09-04 19:15

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> (udover at brokke sig til Cybercity og/eller få noget hurtigere upload).

Hejsa...

Måske du skulle prøve at boote dvs maskiner på en Knoppix CD, og se
hvordan det så ville se ud? (hvis NIC support for dvs maskiner er
tilstede i Knoppix).
Det kunne jo være noget virus- bandit på MikroBlød klienterne der æder
båndbredden... (undtagen den der henter med samme kbps som dig

Nå, men det var lige en tanke..

mvh

Rubeck

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-09-04 19:28

SNIP
> [...]
> Det kunne jo være noget virus- bandit på MikroBlød klienterne der æder
> båndbredden... (undtagen den der henter med samme kbps som dig

Hej Kim...

Tanken har strejfet mig, og jeg forsøgte faktisk at boote min trofaste
Knoppix CD (den har reddet mig mange gange!) op på en af de belastede
Vindue maskiner (en Acer laptop). Den gik dog i fejl under opstart, og jeg
er ikke lige godt nok inde i Knoppix til at kende alle "boot:" parametre...
så det gik ikke.

Det kan godt være noget med spyware, virus eller lignende... selvom den mest
frustrerede bruger siger at han lige har geninstalleret sin XP.

Nu ved jeg ikke hvilke ting han har downloadet (har nok heller ikke lyst til
at vide det), men er Windows virkelig så sårbart nu om dage?

Tror dog hans (læs:deres) maskine(r) skal scannes for kryb og kravl :)

mvh
Henrik

Fra : Steen Nyborg

Dato : 13-09-04 19:18

Hey..
Den klassiske ville jeg sige: Folk "misbruger" båndbredden med P2P ting og
sager.

Hvad du behøver er en "SNORT" kompatible firewall http://www.ipcop.org
f.eks.
Den er nem og kræver bare en gammel PC med 2 netkort.

Med WinSCP http://winscp.sourceforge.net fra en Windows maskine kan man
editer filtrene og enable P2P filtre (og andet stuff der sluger).

Vi er 32 hustande og denne løsning har reddet os; ingen har brokket sig over
performance (især om søndagen) siden...i 5 måneder. (Genetableret boxen 1
gang med gemt konfiguration - 15 minutter)

P2P-politik. Skidtet er 99% ulovligt og som forening bør man være varsom med
den slags; hvis folk vil det, så må de sgu betale for deres egen båndbredde
(og betale APG)
Snort har også filtre for porno. Det er ikke ulovligt. Med mindre det
handler om børn og snart (formodentligt) dyr.
Men skal foreningen betale?

Anyways...mon ikke der er tale om "misbrug"

..oO(...på jobbet deler vi sgu 2Mbit mellem 350 arbejdsstatiner med smuk
performance...ADSL altså!)

..:|Alle har en ret|:.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-09-04 19:44

Steen Nyborg wrote:

> Hey..
> Den klassiske ville jeg sige: Folk "misbruger" båndbredden med P2P ting og
> sager.

Ja, det har jeg heller ikke så meget til overs for. Vi har ikke decideret
lavet noget forbud, men firewallen er temmelig restriktivt konfigureret.
Jeg tror dog ikke, at nogen har sådan noget kørende ...ikke med vilje i
hvert fald ;)

> Hvad du behøver er en "SNORT" kompatible firewall http://www.ipcop.org
> f.eks.
> Den er nem og kræver bare en gammel PC med 2 netkort.

Jeg har tidligere leget med Shorewall, og det er vel lidt i samme genre...
Har også en gammel computer med to netkort, men havde lidt håbet at kunne
bruge den til andre formål. Det kan jo i hvert fald komme an på en prøve :)

Kan det dog virkelig passe, at den indbyggede funktionalitet i routeren er
så mangelfuld?

SNIP
> Vi er 32 hustande og denne løsning har reddet os; ingen har brokket sig
> over performance (især om søndagen) siden...i 5 måneder. (Genetableret
> boxen 1 gang med gemt konfiguration - 15 minutter)

Lyder lovende.

> [...]
> handler om børn og snart (formodentligt) dyr.
> Men skal foreningen betale?
>
> Anyways...mon ikke der er tale om "misbrug"

Nu er det et ret beskedent netværk, og vi havde håbet lidt på noget
selvjustits blandt brugerne... men principielt vil jeg da give dig helt
ret. I hvert fald træls den da APG (eller rejseholdet) banker på døren!

> .oO(...på jobbet deler vi sgu 2Mbit mellem 350 arbejdsstatiner med smuk
> performance...ADSL altså!)

Tak for svaret
Henrik

Fra : Steen Nyborg

Dato : 14-09-04 07:12

>Kan det dog virkelig passe, at den indbyggede funktionalitet i routeren er
>så mangelfuld?

Ja, det ville jeg sige. Det gælder vist alle routere - selv i enterprise
klassen.
Eller i hvertfald: Det er ikke praktisk muligt at lukke alle porte og
protokoller der anvendes af P2P services.
Flere af dem anvender HTTP, dynamiske porte og accepterer dynamisk dns.

Såå...snort.

..:|Alle har ret|:.

Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 14-09-04 09:34

> [...]
tilbage
> (udover at brokke sig til Cybercity og/eller få noget hurtigere upload).

Hejsa.

Mit gæt går lidt i modsat retning af de andre du har fået, og jeg gætter på
at det evt. kunne være kabling, netkort eller andet hardware.

Hvad kabling er der brugt (prøv evt. en netstat -e fra en pc med dårlig
performance).
Er netkortet sat til forkert hastighed/duplex mode ?

Jeg tror ikke det er p2p programmer der sluger båndbredden eller
spyware/virus, for hvorfor kan du og andre så hente med fuld hastighed.

Håber noget af det ovenstående hjælper.

/Ruben

Fra : Martin Schultz

Dato : 14-09-04 09:51

I indlægget <ci4lri$bkh$1@news.cybercity.dk> skrev Henrik Nielsen:
> [...]
> (ikke samtidig) Min hentede med ca. 60 KB/s, en andens hentede den samme

Er der stadig dårlig hastighed hvis du slutter en af de ramte maskiner
direkte til routeren med et krydset netkabel?

Hvis du slutter din maskine til samtidig med den anden maskine kan du
så hente med en fornuftig hastighed?

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 14-09-04 22:00

Tak for svaBane...

Ruben, det kan godt være, at du har fat i noget af det rigtige... i hvert
fald har den mest "uheldige" bruger nu fået sin hastighed forøget
væsentligt fra sin Windows XP maskine...

Ifølge ham selv har han roddet med en masse netværksindstillinger ("så mange
at han ikke kan huske hvad han har stillet på", hvis det giver
mening :p ). Dejligt at troubleshoote et netværksproblem med sådanne
beskrivelser...

Så måske er det noget med duplex, broadcast, netmask eller noget andet som
man kan lege med i Windows netværks og/eller driver indstillinger.... Jeg
har ikke lige haft tid/mulighed for at lege mere med netværket siden i går,
men jeg skal lige holde jeres forslag i hukommelsen, hvis problemerne
dukker tilbage til overfladen.

Martin, jeg har ikke prøvet at forbinde en "dårlig" computer direkte til
routeren, men jeg har prøvet at forbinde den via det kabel, som min egen
computer normalt benytter. Det hjalp ikke på hans dårlige forbindelse.

Nu lader det altså til, at problemerne har løst sig selv (for nu), men min
strategi vil vist være noget i retning af:
* Gennemgå netværkskonfigurationerne i router og de "belastede" computere
* Evt. forsøge med min antikke testcomputer som alternativ router og DHCP
server
* Teste kabelforbindelserne... måske lege lidt med ping, netstat og
testværktøjer

Det skal nævnes, at jeg ikke ligefrem er nogen ekspert i netværksopsætning,
men det kan man jo så blive :)

Hvis det har noget med diverse netværksindstillinger på windows
klientmaskinerne at gøre, synes jeg bare det er lidt sært... troede at
DHCP mere eller mindre konfigurerede sig selv.

I hvert fald mange tak for jeres indlæg alle sammen!