børneopsparing med 3 år tilbage
Fra : \(-Peter-\)

Dato : 13-09-04 10:45

hejsa...

jeg har pt en børneopsparing i sparbank vest... (eneste konto hos dem)....
jeg flyttede kontoen til dem for nogle år sidan da de tilbød det dobbelte af
bg banks rente (dengang vidst ca 4 %)...

imidlertid er renten jo faldet, og får vidst ikke mere end et par procent på
denne..

derfor har jeg tænkt på endnu engang at omplacere pengene - og evt.
investere i aktier/obligationer (helst via investeringsforeninger)... som
jeg hart hørt skulle være muligt, men ikke set konkrete eksempler på..

der er tale om ca. 40 k som skal udbetales om 3 år (skal de nødvendigvis i
denne forbindelse udbetales som kontanter, eller må aktier/obligationer
beholdes)...

er der nogen der har viden om dette emne der kan hjælpe på området, eller
evt. henvise mig til netsider, eller evt. banker de ved kan bruges på
området - og selvfølgelig som er værd at anbefale... både mht. service og
pris... men pris er helt klart det vigtigste da jeg selv føler jeg er istand
til at udvælge evt. papirer hvis dette er muligt..

slut på den lille novelle .. :) håber ikke det blev for uoverskueligt, og at
nogen er i stand til at hjælpe..

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-04 12:33

> imidlertid er renten jo faldet, og får vidst ikke mere end et par procent

> denne..

Mon ikke Løkken Sparekasse stadig giver 3.75% så du kunne jo evt. overveje
at skifte til dem.

> derfor har jeg tænkt på endnu engang at omplacere pengene - og evt.
> investere i aktier/obligationer (helst via investeringsforeninger)... som
> jeg hart hørt skulle være muligt, men ikke set konkrete eksempler på..

Spørg i Sparkbank Vest hvad de selv tilbyder indenfor dette område.
Umiddelbart ville jeg ikke synes det ville være en god ide at skifte til
investeringsforeninger da man jo skal regne med at et par % af afkastet går
til at dække investeringsforeningens omkostninger, men det er jo en
smagssag.

> der er tale om ca. 40 k som skal udbetales om 3 år (skal de nødvendigvis i
> denne forbindelse udbetales som kontanter, eller må aktier/obligationer
> beholdes)...

Det eneste der sker når de skal 'udbetales' er vel blot at afkastet
pludseligt er skattepligtigt.

> [...]
istand
> til at udvælge evt. papirer hvis dette er muligt..

Hvad med at købe nogle korte statsobligationer med udløb om en 3 år? Det vil
nok være det bedste og sikreste alternativ til et kontantindskud.

../Anders

Fra : Brian

Dato : 14-09-04 20:48

> Mon ikke Løkken Sparekasse stadig giver 3.75% så du kunne jo evt. overveje
> at skifte til dem.

Hvorfor nøjes med 3,75?

> [...]
går
> til at dække investeringsforeningens omkostninger, men det er jo en

Hvis man skifter til en PAL investeringsforening, så burde der være mellem
5-8% i sikre obligationer - og det er efter de påståede "par %".

> Det eneste der sker når de skal 'udbetales' er vel blot at afkastet
> pludseligt er skattepligtigt.

Hvis man skifter investeringen væk fra PAL, vil man kunne opnå en del
skattefrit, men du har ret - rente/udbytte bliver skattepligtigt.

> Hvad med at købe nogle korte statsobligationer med udløb om en 3 år? Det
vil
> nok være det bedste og sikreste alternativ til et kontantindskud.

Se lige på den effektive forrentning - det kan vist ikke betale sig -
desuden mangler jeg begrundelse til at vælge de dyre statsobligationer
fremfor f.eks. Storebælt, kommunekredit, Nykredit m.fl.?
Det er en gammel skrøne, at det er statsobligationer, der absolut er de
bedste!

> ./Anders

Mvh
Brian

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 15-09-04 16:21

Er jeg forkert på den, eller PAL ikke til pension?

/Peter

Fra : Brian

Dato : 15-09-04 17:34

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> Er jeg forkert på den, eller PAL ikke til pension?

PAL er _også_ til pension.

Så nej, du er ikke forkert på den!

Brian

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 15-09-04 20:46

hvad ellers? er det ikke noget med skat... så det er ulovligt at investere i
disse... eller skattemæssigt dyrt for aln. mennesker som fri opsparing...

Fra : Brian

Dato : 16-09-04 18:00

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> hvad ellers? er det ikke noget med skat... så det er ulovligt at investere
> disse... eller skattemæssigt dyrt for aln. mennesker som fri opsparing...

Jo, almindelige mennesker (uden pensionsopsparinger) skal ikke investere i
PAL-foreninger, men der er ingen problemer for børneopsparinger og det er
ganske lovligt og lige til.

Brian

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-10-04 15:53

Brian wrote:

> [...]
>
> Hvis man skifter investeringen væk fra PAL, vil man kunne opnå en del
> skattefrit, men du har ret - rente/udbytte bliver skattepligtigt.

Hvad er PAL lige for noget ?

Og hvordan er det lige skattemæssigt ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen