kan du køre min bærbare op ??
Fra : Ukendt

Dato : 13-09-04 10:42

Hejsa Alle

Jeg er sq it fyr endda af udd, men det linux kan jeg altså ikke gennemskue..
Er der en der kan køre min Bærbare op for mig ?
Selve Mandrake er kørt på, og har da også fået det trådløse netkort til at
spille..
men men...
Kismet laver fejl når den starter op.. siger den mangler noget cisco pis..
og min kort er et 3com !!
Og airsnort kan jeg slet ikke installere, den mangler noget Gtk og Glib, og
glib er ins.. men GTK siger at det ikke er, og så kan jeg ikke installere
det..
Hvorfor helvede og hulen laver man ikke programmer der er komplette, så der
ikke skal installeres 1000vis af andre ??

Nå men essensen, er der en der kan installere kismet og airsnort på min
bærbare for mig ??
Bor i Næstved

Mvh
Morten

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-09-04 11:41

Juel wrote:
> Hvorfor helvede og hulen laver man ikke programmer der er komplette, så der
> ikke skal installeres 1000vis af andre ??

Fordi, så skulle alting enten være lavet af de samme folk, eller også så
skulle samtlige applikationer komme med hver deres udgave af alle de
komponenter de brugte og så ville en standard Mandrake-installation
fylde ca. 1000vis gange så meget.

Fra : Alex Jensen

Dato : 13-09-04 15:07

Så lad da være med at køre linux, hvis ikke du har tålmodigheden til
at rode med det. Hold dig til en mainstream windows som 99% af
befolkningen gør og lad os nørder beholde linux.

Det er de 99% linux user wannabees som skader linux med alle deres
underlige krav om ustabil gui og x-skidt....

Mvh Alex

Fra : Anders Lund

Dato : 13-09-04 15:40

Alex Jensen wrote:

> Så lad da være med at køre linux, hvis ikke du har tålmodigheden til
> at rode med det. Hold dig til en mainstream windows som 99% af
> befolkningen gør og lad os nørder beholde linux.

Enig - eller i hvert fald at hvis man ikke har tid, så brug det man kender.

> Det er de 99% linux user wannabees som skader linux med alle deres
> underlige krav om ustabil gui og x-skidt....

Så så.. hvis der er et behov, så bliver det lavet. Hvis du ikke har brug
for det, så fjern det. Lav din egen kerne og lad være med at installere
det grafiske.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 13-09-04 22:14

Alex Jensen wrote:

> [...]
>
> Det er de 99% linux user wannabees som skader linux med alle deres
> underlige krav om ustabil gui og x-skidt....

Hej Alex!
Hvorfor skriver du som du gør? Der er ikke noget spørgeren kan bruge til
noget konstruktivt, men bare kritik af vedkommende (med mage flere, dem du
kalder 'linux user waanabees'). Hvordan blev du selv linuxbruger? er du
født som det, eller har du som jeg en gang opdaget at der var noget der hed
Linux, og som du blev interesseret i og derfor begyndte at blive bruger af?
) Hans
PS! Jeg er selv absolut ikke nogen hverken haj eller nørd udi linux, men er
almindelig, daglig bruger og glad for det. Det har kostet mange timer ved
tastaturet, krævet mange geninstallationer og krævet mange øvelser, men som
det jo hedder: ting ta'r tid!

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-04 07:23

> [...]
hed
> Linux, og som du blev interesseret i og derfor begyndte at blive bruger

Jeg tror han er en lille bleg splejs, med store briller, der aldrig bliver
størrere en en 10års knægt, han er sikkert 26 og har aldrig ser i nøgen
kvindekrop irl !!
Det er ihvertfald mit udlæg med den udtalelse han gir...

> [...]
> almindelig, daglig bruger og glad for det. Det har kostet mange timer ved
> tastaturet, krævet mange geninstallationer og krævet mange øvelser, men

Jeg er programerings og netværksdude, derfor kaster jeg mig over linux af og
til, men bliver gerne så pissed på det at jeg dropper det igen.. men jeg
prøver da.. hehe

Mvh
Morten

Fra : Alex Jensen

Dato : 14-09-04 11:31

Hmm... var måske lidt hård. men jeg hader folk som opgiver efter kort
tid og bagefter whiner over det. Og så bliver man ikke så meget klogere
af at få andre folk til at installere sin bærbar for sig ;)

dude...

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 14-09-04 13:52

Juel wrote:

> Jeg er programerings og netværksdude, derfor kaster jeg mig over linux af og
> til, men bliver gerne så pissed på det at jeg dropper det igen.. men jeg
> prøver da.. hehe
Jeg er sikker på at et lidt pænere sprog ville have givet dig lidt flere
hjælpsomme svar, men man holder sig lidt tilbage når sproget bliver for
svuldsigt

Jeg bor i næstved, og kunne havde hjulpet dig

/BL

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-09-04 16:45

"Juel" <nej tak> writes:

> Jeg er sq it fyr endda af udd,

--------------------------
/| /| | |
||__|| | Please don't |
/ O O\__ feed |
/ \ the trolls |
/ \ \ |
/ _ \ \ ----------------------
/ |\____\ \ ||
/ | | | |\____/ ||
/ \|_|_|/ | __||
/ / \ |____| ||
/ | | /| | --|
| | |// |____ --|
* _ | |_|_|_| | \-/
*-- _--\ _ \ // |
/ _ \\ _ // | /
* / \_ /- | - | |
* ___ c_c_c_C/ \C_c_c_c____________

--
mvh Jes Vestervang

Fra : kim isaksen

Dato : 19-09-04 14:47

Jes Vestervang wrote:

> --------------------------
> [...]

LOL :)

Fra : @(none)

Dato : 19-09-04 20:03

Jeg har selv en bærbar, hvor jeg har installeret Debain (testing) med en
netværksinstallation.
Jeg har prøvet flere andre distributioner, men jeg er ikke stødt på
nogen der har kunnet overgå Debian.

Blandt dem jeg har forsøgt er:

   - Mandrake 10.0 Official

   Stødte på en frygtelig masse problemer. Kunne ikke få min USB          mus
til at virke. Har svært ved at hitte ud af, om             distributionen
overhovedet er gratis?
   Bryder mig egentlig ikke om den.

   - Xandros Open Circulation

   Nej! Jeg tror Xandros er udmærket hvis man køber licensen.
   Og det gør jeg helt sikkert ikke!

   - Mepis 2004.01

   Tjaa .. den er ikke lige mig. Kører KDE som default, hvilket jeg
   ikke bryder mig om. (GNOMEn er mere min stil!!)

   - Fedora Core 2

   Havde problemer med at finde min USB-mus. Jeg fandt den ved at
   opgradere kernen - men så mistede jeg lyden.
   Dog god support via IRC.
   Den bedste af de distributioner jeg har kasseret.

   ----------------

DEBIAN Sarge - testing

Jeg har haft den i knap 1 uge, men den har kørt som en drøm på min
bærbare. Installationen kan måske virke lidt skræmmende, men jeg har kun
været igang med Linux siden starten af august, og jeg klarede mig
forholdsvis let igennem installationen.
Desuden er der enorm god support til Debian.

Den fandt straks al min hardware.
Nemme opdateringer, nem software-installation.

   -----------------

Jeg vil foreslå at du installerer Debian Sarge.

   -----------------

Mvh.
Mads Samsing
http://www.samsingweb.dk

Fra : Carsten Holck

Dato : 13-09-04 20:45

Heldigvis fandt Juel <nej tak> tastaturet og skrev i
> Hejsa Alle
>

> Nå men essensen, er der en der kan installere kismet og airsnort på
> min bærbare for mig ??
> Bor i Næstved

FInd en *LUG i din nærhed og se om ikke de holder en install-fest

/carsten

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 14-09-04 21:28

Jeg har ingen anelse om hvad "kismet" og "airsnort" er eller skal bruges
til, men de optræder begge i portage ebuilds databasen på min Gentoo.
Hvis du virkelig skal bruge de to stumper vil jeg da foreslå at du dropper
Mandrake og installerer en Gentoo !

bare 2 E-cents
Bjarne Jensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-09-04 19:32

Bjarne Jensen skrev:

> [...]
> Hvis du virkelig skal bruge de to stumper vil jeg da foreslå at du
> dropper Mandrake og installerer en Gentoo !

De er skam begge i Mandrake så ingen grund til det

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 14-09-04 19:43

Martin Johansen [6000] wrote:

> De er skam begge i Mandrake så ingen grund til det

Sorry - kender (heller ikke) Mandrake men hvis det er så svært....
--
Bjarne Jensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-09-04 20:20

Bjarne Jensen skrev:

> Sorry - kender (heller ikke) Mandrake men hvis det er så svært....

Næh det er vel bare at køre #urpmi pakkenavn og så er den inde. Det
kræver sikkert han har contrib inde som source men det melder historien
intet om.

Hvis Mandrake er for svært (!) så må Gentoo være umuligt.

Fra : Kristian Thy

Dato : 14-09-04 20:50

Martin Johansen [6000] uttered:
> Hvis Mandrake er for svært (!) så må Gentoo være umuligt.

Schikke noed fordrukkent schludder!

(Det kommer alt sammen an på hvem man har til at holde sig i hånden
under OS-installationen ;)

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt
http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-09-04 20:59

Kristian Thy skrev:

> Schikke noed fordrukkent schludder!

> (Det kommer alt sammen an på hvem man har til at holde sig i hånden
> under OS-installationen ;)

Hehe.

Ud-af-boksen er Mandrake en del nemmere end Gentoo fx. Meeeget nemmere.
Her tales selvf. om nybegyndere

Jeg vil kunne sætte konen til at installere Mandrake uden problemer. Hvis
jeg sætter hende til Gentoo vil hun sige "øøhhhh" ret hurtigt efter den
første CD er sat i.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-09-04 21:15

Den Tue, 14 Sep 2004 21:58:40 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:

> [...]
>
> Jeg vil kunne sætte konen til at installere Mandrake uden problemer. Hvis
> jeg sætter hende til Gentoo vil hun sige "øøhhhh" ret hurtigt efter den

Er hun nybegynder? Mit indtryk er at der er stor forskel på hvad der
er nemt for en nybegynder, og hvad der er nemt for en Microsoft-afhængig
på afvænning.

Den første kan typisk sagtens finde ud af at bruge et tastatur, hvorimod
musen kræver en del tilvænning. Den anden går derimod helt i sort hvis
man foreslår at bruge andet end musen.

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-09-04 22:52

Kent Friis skrev:

> Er hun nybegynder? Mit indtryk er at der er stor forskel på hvad der er
> nemt for en nybegynder, og hvad der er nemt for en Microsoft-afhængig på
> afvænning.

Ny og ny.

Om det er Windows eller Mandrake hun bruger er hun lige god til - jeg har
lært hende op til at Linux er vejen frem Hun er knap så MS-afhængig
som hun har været.

Men det var mere installationen jeg tænkte på samt opsætning af
hardware... der tror jeg næppe en nybegynder skal starte ud med ret meget
andet end Mandrake, Fedora og/eller SuSE.

> Den første kan typisk sagtens finde ud af at bruge et tastatur, hvorimod
> musen kræver en del tilvænning. Den anden går derimod helt i sort hvis
> man foreslår at bruge andet end musen.

Keymaps er nice

Fra : Kent Friis

Dato : 15-09-04 17:04

Den Tue, 14 Sep 2004 23:52:02 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:

> [...]
> hardware... der tror jeg næppe en nybegynder skal starte ud med ret meget
> andet end Mandrake, Fedora og/eller SuSE.

Mandrake og nyere SuSE versioner har jeg personligt lige så svært ved
at finde rundt i som XP (Fedorah har jeg ikke prøvet). Og når jeg (som
nørd siden C64) ikke engang kan finde ud af det, tror jeg ikke på det
er nemt for en nybegynder.

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-04 20:09

Kent Friis skrev:

> [...]
> finde rundt i som XP (Fedorah har jeg ikke prøvet). Og når jeg (som
> nørd siden C64) ikke engang kan finde ud af det, tror jeg ikke på det er

Har du overvejet hvorfor du ikke kan finde rundt? Jeg har det lidt sådan
at hvis det bliver *for* nemt så kokser jeg også og kan heller ikke se
skoven for bare træer.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-09-04 21:56

Den Wed, 15 Sep 2004 21:08:32 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:

> Har du overvejet hvorfor du ikke kan finde rundt?

Fordi tingene er gemt steder hvor det slet ikke giver mening.

> Jeg har det lidt sådan at hvis det bliver *for* nemt så kokser jeg
> også og kan heller ikke se skoven for bare træer.

Jeg har endnu ikke været ude for noget der har været *for* nemt. Tvært
imod kunne jeg ind imellem godt ønske mig et system der er nemmere at
bruge end Linux'en. Jeg har bare ikke fundet noget.

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-09-04 23:06

Kent Friis skrev:

> Fordi tingene er gemt steder hvor det slet ikke giver mening.

Jeg tror det vil give mening for en helt grøn person.

> Jeg har endnu ikke været ude for noget der har været *for* nemt. Tvært
> imod kunne jeg ind imellem godt ønske mig et system der er nemmere at
> bruge end Linux'en. Jeg har bare ikke fundet noget.

Det kommer.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-09-04 16:27

Den Thu, 16 Sep 2004 00:06:17 +0200 skrev Martin Johansen [6000]:

> Jeg tror det vil give mening for en helt grøn person.

Jamen så må jeg jo finde en sådan til at forklare mig det. Hvorfor kan
de ikke bare placere tingene det første sted man kigger?

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-09-04 20:44

Kent Friis skrev:

> Jamen så må jeg jo finde en sådan til at forklare mig det. Hvorfor kan
> de ikke bare placere tingene det første sted man kigger?

Det spørger jeg også om

Derfor kører jeg ikke KDE så nu styrer jeg selv hvor jeg vil finde de
forskellige ting.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 16-09-04 20:59

Kent Friis wrote :

> Fordi tingene er gemt steder hvor det slet ikke giver mening.

'man hier'
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-09-04 19:50

"Juel" <nej tak> writes:

> Kismet laver fejl når den starter op.. siger den mangler noget cisco pis..
> og min kort er et 3com !!

Prøv at se i /etc/kismet/kismet.conf

Prøv evt. en af madwifi-korttypespecifikatioenerne, der er omtalt i
README'en, der på Debian ligger i /usr/share/doc/kismet/README.gz
(se den lettest med zless).

madwifi-forslaget er inspireret lidt af:
<http://www.kismetwireless.net/archive.php?mss:4747:200312:dmgfopbghffcjlklkjhk>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Outlook Express-bruger, se her: <http://xnews.newsguy.com/>

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-09-04 17:38

On 15 Sep 2004 16:04:07 GMT, Kent wrote:

> [...]
> ved at finde rundt i som XP (Fedorah har jeg ikke prøvet). Og når
> jeg (som nørd siden C64) ikke engang kan finde ud af det, tror jeg

Har du som nørd ikke nogle helt andre forudsætninger end en
nybegynder?

Kunne det tænkes, at disse forudsætninger i nogle tilfælde var en
hindring og ikke en fordel?

Mvh.

--
"parsley, sage, rosemary and KOMPRESSOR" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 15-09-04 19:02

Den Wed, 15 Sep 2004 18:37:36 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> Har du som nørd ikke nogle helt andre forudsætninger end en
> nybegynder?

Jo, men åbenbart ikke *nok* til at kunne finde ud af de systemer.

> Kunne det tænkes, at disse forudsætninger i nogle tilfælde var en
> hindring og ikke en fordel?

Det har jeg ikke indtryk af, når jeg ser hvor svært andre har ved
at finde ud af fx Windows.

Mvh
Kent