Mørke pletter på tapetet :(
Fra : Mirro

Dato : 13-09-04 08:39

Har nogle steder nogle mørke pletter på mit tapet...

De følger vores mønster i tapetet (det er et ældre tapet)

Det er kun selve mønstret der er mørkere end resten - de steder hvor
tapet er glat, er der overhovedet ingenting...

Det er kun på enkelte vægge, kun enkelte steder - såvel "yder-" som
indermure.

Hvad kan disse pletter skyldes - og hvordan fjernes de ??

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-09-04 21:33

Mirro wrote:
> [...]
>
> Det er kun selve mønstret der er mørkere end resten
> Det er kun på enkelte vægge, kun enkelte steder - såvel "yder-" som

Er 'misfarvningerne' på tæppet koncentreret der, hvor sollys fra vinduerne
via væggen spredes ned på tæppet?
Kan det tænkes, at mønstret i tapetet giver en forskellig lysrefleksion ned
på tæppet, hvorved dette bliver solbleget uens?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-09-04 22:29

> Er 'misfarvningerne' på tæppet koncentreret der, hvor sollys fra vinduerne
> via væggen spredes ned på tæppet?

Kan du ikke forklare nærmere, hvad det har med gulvtæppet at gøre?

Hilsen Inger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-09-04 14:56

Inger Pedersen wrote:

> Kan du ikke forklare nærmere, hvad det har med gulvtæppet at gøre?

Jeg har vist været træt. Jeg læste det som at der var striber på tæppet
langs mønstret tapet.
Jeg beklager støjen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Mirro

Dato : 14-09-04 09:52

Hehe, det drejer sig IKKE om tæpet - men tapetet :)

Det er sorte spor nede i bunden af tapetet, der følger mønstret i
tapetet...
Så der er vel næppe tale om svamp eller andet da det så ville bredde
sig ud over mønstret ?

Fra : Jacob Lindquist

Dato : 14-09-04 15:25

"Mirro" <mirro@e-mail.dk> wrote in message
> Det er kun på enkelte vægge, kun enkelte steder - såvel "yder-" som
> indermure.

> Hvad kan disse pletter skyldes - og hvordan fjernes de ??

Der kan være flere årsager. (Har du mulighed for at smide et billede i
dk.binaer ?)
Det kan være pga. kuldebroer mellem isolering og støtteemner. F.eks. en
jernsvelle eller jernbetonarmering.

Løsning. Ekstra gipsvæg/glasvæv.

Det kan jo også være svamp, hvilket jeg dog betvivler når det kun er
mønstret.
En tredje mulighed er støvsamlinger pga. statisk elektricitet.

--
Jacob