Linux mailserver
Fra : BentL

Dato : 12-09-04 16:53

Hej
Vil bruge en gammel maskine (450 Mhz) som husets "server" hvor mail læses og
hvor Outlook 2003 kan lægge pst-filen. Kan det lade sig gøre med Linux og
hvad skal jeg bruge. Jeg er total nybegynder. De andre maskiner kører XP pro
på trådløst netværk og tanken er at jeg fra både min alm. stationære og fra
den bærbare kan læse mailen som ligger på serveren.
Håber det er den rette gruppe at spørge i!

Mvh.

Bent

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 12-09-04 17:00

BentL wrote:
> [...]
> både min alm. stationære og fra den bærbare kan læse mailen som
> ligger på serveren.
> Håber det er den rette gruppe at spørge i!

Hvis du vil have noget hvor du stort set bare skal sætte en CD i din server
maskine så vil jeg anbefale SME-Server fra http://contribs.org den kan alt
hvad du søger.. og meget meget mere.. og så styre der du hele fra en
browser..

Mvh Morten Fjendbo

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-09-04 17:43

"BentL" <bentlund@stofanet.invalid.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> hvad skal jeg bruge. Jeg er total nybegynder. De andre maskiner kører XP pro

Det kan det sagtens. Jeg driver et kollegienetværk på en 300MHz-server
med Linux - de 278 lejemål har blandede Windows/Linux/Mac/Whatever.

> på trådløst netværk og tanken er at jeg fra både min alm. stationære og fra
> den bærbare kan læse mailen som ligger på serveren.

Det er svært at råde dig til en bestemt distribution. Jeg selv er glad
for Debian - andre vil råde dig til *BSD, Mandrake, Fedora mv.

Hvis nogen i din omgangskreds benytter Linux, vil det nok være
fornuftigt at spørge dem til råds - det er trods alt det nemmeste at
spørge venner og bekendte om hjælp.

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 12-09-04 18:58

BentL wrote:

> [...]
> den bærbare kan læse mailen som ligger på serveren.
> Håber det er den rette gruppe at spørge i!

Selv har jeg brugt debian. Følgende til mail er installeret.

Exim4 som smtp server(ind/udgående mail på eget domæne)
Courier-IMAP (istedet for en .PST fil og pop3)
Squirrelmail (så kan jeg læse mails som webmail)

Hvis du er meget ny tror SME er det nemmeste. Ellers fedora core 2 burde
også være nemt at opsætte.

Hilsen Mikkel

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 13-09-04 07:44

BentL wrote:
> [...]
> den bærbare kan læse mailen som ligger på serveren.
> Håber det er den rette gruppe at spørge i!

Der er også Clarkconnect.

www.clarkconnect.com

Den kan fås i både en købeversion og en fri version.

Jeg har kørt med den nu i ca 4 år.

Mvh, Erik.