mere forståelse med CSS problemer...
Fra : Martin

Dato : 12-05-01 06:37

Aaaarh nu er jeg TOTAL forvirret...

Jeg har lavet dette i min CSS fil:

<!-- STYKKE 1 -->
A {
   text-decoration: underline;
   color: #0000FF;
   }

A:visited {
   text-decoration: underline;
   color: #0000FF;
   }

A:hover {
   text-decoration: underline;
   color: #FFFFFF;
   background-Color: #0000FF;
   }

A:active {
   text-decoration: underline;
   color: #0000FF;
}

Men det går ind og "ødelægger" dette her:

<!-- STYKKE 2 -->
..undermenu {
   text-decoration: none;
   font-size: 70%;
   color: black;
   margin-left: 10px;
   font-family: Verdana;
   }

a.undermenu {
   text-decoration: none;
   font-size: 70%;
   color: black;
   cursor:hand;
   margin-left: 10px;
   font-family: Verdana;
   }

a.undermenu:visited {
   text-decoration: none;
   font-size: 70%;
   color: black;
   cursor:hand;
   margin-left: 10px;
   font-family: Verdana;
   }

a.undermenu:hover {
   text-decoration: underline;
   font-size: 70%;
   color: black;
   cursor:hand;
   margin-left: 10px;
   font-family: Verdana;
   }

a.undermenu:active {
   text-decoration: underline;
   font-size: 70%;
   color: black;
   cursor:hand;
   margin-left: 10px;
   font-family: Verdana;
   }

Stykke 1 er bare til alm links med <a href> uden noget class indhold..
Stykke 2 er til links i min menu som er defineret således
<a class="undermenu"

Men baggrunden fra stykke 1 går ind i stykke 2, men det gør
textcoloren ik'

Nogen der hjælpe mig med at hitte ud af det??

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-05-01 09:24

On Sat, 12 May 2001 07:36:47 +0200, Martin <martini@mailme.dk> wrote:

>Aaaarh nu er jeg TOTAL forvirret...

<SNIP eksempel>

> [...]
><a class="undermenu"
>
>Men baggrunden fra stykke 1 går ind i stykke 2, men det gør

Jeg kan ikke huske det præcist, men her er et par forslag:

1. Prøv at bruge background i stedet for background-color
Prøv desuden at sætte
background: transparent
der hvor du ikke ellers sætter den specifikt.

2. Du bruger
a.undermenu
prøv at bruge
a.undermenu:link

3. Prøv evt. også at bytte rundt, så du i stedet for
a.undermenu:link
a.undermenu:visited
osv

bruger
..undermenu a:link
..undermenu a:visited
osv.

- så du bruger class'en undermenu på det P, SPAN etc., som linken
ligger i.
Det synes jeg ofte er nemmere at styre. Desuden bliver din kode lidt
simplere = hurtigere download.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 12-05-01 19:28

Martin <martini@mailme.dk> wrote in
<4vipft4dmrc1qkn1ejguo50h7nv6j8rki5@4ax.com>:

> Men baggrunden fra stykke 1 går ind i stykke 2, men det gør
> textcoloren ik'
>
> Nogen der hjælpe mig med at hitte ud af det??

Du har defineret en baggrundsfarve for A men ikke for A.undermenu, da
A.undermenu også er en A bruger den baggrundsfarven fra A.

Så løsningen er at definere en baggrundsfarve for A.undermenu.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen
http://nau.dk

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 13-05-01 00:42

Andreas Kleist Svendsen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>A.undermenu også er en A bruger den baggrundsfarven fra A.
>
>Så løsningen er at definere en baggrundsfarve for A.undermenu.

Prøver man at validere sit style sheet, vil man også blive gjort
opmærksom på de steder hvor man definerer en forgrundsfarve uden at
definere baggrundsfarve (eller omvendt). Man bør angive begge dele, da
man ikke kan vide hvilke default-farver brugeren har valgt.

-- Klaus.