Slibning af rotorklipper!
Fra : Jørn Hansen

Dato : 12-09-04 05:32

Hej gruppe!
Er der nogen, der ved eller har et link, til at slibe kniven i
rotorklipperen?
På forhånd tak.
Dorthe

Fra : //zlgge

Dato : 12-09-04 07:08

"Jørn Hansen" <jorn.hansen@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe!
> Er der nogen, der ved eller har et link, til at slibe kniven i
> rotorklipperen?
> På forhånd tak.
> Dorthe

Det er såmænd ikke så svært.
Det nemmeste er at skrue rotoren af og slibe kniven på et fast underlag med
en vinkelsliber monteret med en fiberskive. Kniven kan slibes i en vinkel på
ca. 45 grader, den skal ikke være skarp som en køkkenkniv, men selvfølgeligt
skal der tages så meget af den at den ikke længere er rund eller har ar på
æggen.
Det er vigtigt at man passer på ikke at slibe så hårdt at metallet bliver
blåt, da det svækker styrken. Og prøv at tage ca. lige meget i begge sider.

Mvh
//zigge
Snedker.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-09-04 08:38

"//zlgge" <ziggeFORMEGET@privat.dk> skrev >
> [...]

> Det er vigtigt at man passer på ikke at slibe så hårdt at metallet bliver
> blåt, da det svækker styrken. Og prøv at tage ca. lige meget i begge

Jeg bruger en slibeskive (eller en skæreskive hvis det er den der er på
Om man tager lige meget i begge sider kan kontrolleres ved at hænge den op i
midterhullet, og se om den kan stå vandret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : //zlgge

Dato : 12-09-04 20:31

> Jeg bruger en slibeskive (eller en skæreskive hvis det er den der er på

> Om man tager lige meget i begge sider kan kontrolleres ved at hænge den op
> midterhullet, og se om den kan stå vandret.

Det gør jeg også selv, men en fiberskive er mere brugervenlig hvis man ikke
helt har finmotorikken i orden eller er nervøs nybegynder med knivslibning

Godt forslag mht. afbalanceringen - sætter du den op på en aksel eller hvad?

Mvh
//zigge
Snedker

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-09-04 21:25

"//zlgge" <ziggeFORMEGET@privat.dk> skrev
> Godt forslag mht. afbalanceringen - sætter du den op på en aksel eller
hvad?

Nej så nøje tager jeg det ikke. Hvis man holder den v.hj.a. en tynd
skruetrækker (i det altfor store hul, der er rent og olieret), kan selv en
ringe vægtforskydning ses.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen