Mandrake 10.1 --> SuSE 9.1
Fra : Peter Thomsen

Dato : 11-09-04 23:02

Hej Folkens

Så besluttede jeg aligevel, at selve SuSE OS var bedre en Mandrake. Men, det
er jo en sandhed med modifikationer. For jeg kan ikke få de programmer - jeg
blev glad for - frem i SuSE.

Hvordan får jeg installeret
- GnuCash på SUSE ?? (har downloadet en masse pakker fra HP, men får hele
tiden at vide, at der mangler nogle andre programmer for at det skal virke)

- Project manager !!!

- Planner !!!!!!!!!!!! (kan i Mandrake findes under "Task Manager" -->
"Planner"). (vigtigt jeg får den frem hurtigt, ellers må jeg gå tilbage
igen).

- (Gaim)

- kan stadig ikke skifte til GNOME i SuSE (ikke at det er så vigtigt).

- kan ikke finde wine (skulle være installeret, jf softwarelisten, men ...
der er mange ting der er installeret som jeg ikke finder i den grafiske
browsermenu nogen steder ?!?)

** Hvorfor jeg skiftede ?
SuSE er pænere og mere behageligt
SuSE er bedre til at browse netværk m.m. samt printerunderstøttelse.

Mvh, og på forhånd tak
/ Peter

Fra : Jørgen

Dato : 12-09-04 09:28

> Hvordan får jeg installeret
> - GnuCash på SUSE ?? (har downloadet en masse pakker fra HP, men får hele
> tiden at vide, at der mangler nogle andre programmer for at det skal
> virke)
Jeg har lige installeret GnuCASH 1.8.8 fra SuSE PRO 9.1 DVD, så kan du ikke
blot hente den fra SuSE?

> - Project manager !!!
>
> - Planner !!!!!!!!!!!! (kan i Mandrake findes under "Task Manager" -->
> "Planner"). (vigtigt jeg får den frem hurtigt, ellers må jeg gå tilbage
> igen).
Hedder din planner Planner, eller har den et andet officielt navn?

> - kan ikke finde wine (skulle være installeret, jf softwarelisten, men ...
> der er mange ting der er installeret som jeg ikke finder i den grafiske
> browsermenu nogen steder ?!?)
Du kan finde wine fra en shell. (MAN wine burde give det meste)

Hilsen
Jørgen

Fra : Peter Thomsen

Dato : 12-09-04 19:14

Jørgen wrote:

> Jeg har lige installeret GnuCASH 1.8.8 fra SuSE PRO 9.1 DVD, så kan du ikke
> blot hente den fra SuSE?

Heh, har forsøgt at update, men finder intet nyt SW på den måde. Har
også kigget lidt på SuSE, og der finder jeg samme updates som jeg kan
foretage direkte via YaST

> Hedder din planner Planner, eller har den et andet officielt navn?

Troede den hed planner, men har opdaget i en (ny) installation af
Mandrake, at den er beksrevet som den tidligere MrProject,
http://mrproject.codefactory.se/
(ligner nu også på en prik)

> Du kan finde wine fra en shell. (MAN wine burde give det meste)

Tja, nu kan jeg kun bruge GUI - indtil videre.

Tak for hjælpen

Fra : T.Jakobsen

Dato : 12-09-04 13:39

> Så besluttede jeg aligevel, at selve SuSE OS var bedre en Mandrake.

Ja - Det kørte også noget mere stabilt end mandrake her hos mig !

> jeg kan ikke få de programmer - jeg
> blev glad for - frem i SuSE.

Et spørgsmål om personlige evner og tålmodighed....Læse-læse
(og hold så op med at sidde og lede efter en exe-fil...he-he)

> - GnuCash på SUSE ?? (har downloadet en masse pakker fra HP, men får hele
> tiden at vide, at der mangler nogle andre programmer for at det skal virke)

apt-get er genialt !

Jeg vil anbafale dig og alle andre newbies at kigge lidt på MEPIS-linux.
MEPIS er lige kommet med en "frisk" udgave som virker med java, flash,
mp-3 og divX "ud af pakken" (pille lidt med dvd)

Og med hensyn til installering så tro jeg at #apt-get install GnuCash
Kan klare dine problemer for dig.
apt pakke systemet finder og installerer selv de dependecies
(afhængigheder) der måtte være når du ønsker at installere en pakke.

> - (Gaim)

#apt-get install gaim

> - kan ikke finde wine (skulle være installeret, jf softwarelisten, men ...
> der er mange ting der er installeret som jeg ikke finder i den grafiske
> browsermenu nogen steder ?!?)

Glem alt om den "grafiske browsermenu" - når du installerer og kører
programmer er en shell genialt ! vær ikke bange for den, der er logik i
den og du kommer til at holde af den

Hvad bruger du iøvrigt wine til ? Hvad for programmer har du brug for at
køre under wine ? og findes der ikke GNU/linux alternativer til disse ?

> SuSE er pænere og mere behageligt

Ja...Rigtig flot tyggegummi distro....ligner næsten XP

> SuSE er bedre til at browse netværk m.m. samt printerunderstøttelse.

MEPIS !... SMB & SMB4K + NFS - har ikke haft nogle problemer med netværk
men SuSE havde det med at nægte mig adgang til en af mine maskiner når
den havde stået tændt i et par timer...Sådan er der så mange små ting

http://www.mepis.org
http://mepislovers.com/
http://www.debianguiden.dk/dists/stable/html

Prøv det !...Det kører lækkert ! Og det er virkelig nemt at installere
og opdatere...Faktisk nemmere end på en win-dåse !

Men øh...det var bare lige mit forslag til newbies
Held og lykke med det !

Venligst
Tom

Vil dog ikke anbefale at man laver "#apt-get upgrade" på sin mepis da
man ender op med tallet 99 i store skrifttyper over hele skærmen..Ups
Men det er sådan man lærer på den hårde måde !...Nu har jeg læst at man
ikke må ...lidt for sent men hva´ skidt !...

Fra : Peter Thomsen

Dato : 12-09-04 19:19

T.Jakobsen wrote:

> Ja - Det kørte også noget mere stabilt end mandrake her hos mig !

> Et spørgsmål om personlige evner og tålmodighed....Læse-læse
> (og hold så op med at sidde og lede efter en exe-fil...he-he)

Doh! Det var det jeg gjorde galt

> [...]
> apt pakke systemet finder og installerer selv de dependecies
> (afhængigheder) der måtte være når du ønsker at installere en pakke.

Skal den der smiley også med ??

> Glem alt om den "grafiske browsermenu" - når du installerer og kører
> programmer er en shell genialt ! vær ikke bange for den, der er logik i
> den og du kommer til at holde af den

Tja, nu vil jeg jo gerne bruge grafisk .......

> Hvad bruger du iøvrigt wine til ? Hvad for programmer har du brug for at
> køre under wine ? og findes der ikke GNU/linux alternativer til disse ?

Mine ordbøger. Desværre ingen alternativer.

> [...]
>
> Prøv det !...Det kører lækkert ! Og det er virkelig nemt at installere
> og opdatere...Faktisk nemmere end på en win-dåse !
Tak for tippet. Downloader nu og vil prøve en live version. Så kan vi se
hvor kompatibel den er med min maskine. Virker den godt vil jeg nok
følge dit råd

> Men øh...det var bare lige mit forslag til newbies
> Held og lykke med det !

Tak for det, og tak for hjælpen.

/ Peter

Fra : T.Jakobsen

Dato : 12-09-04 22:56

Peter Thomsen wrote:

> Doh! Det var det jeg gjorde galt

Tro mig....De er der ikke - har kigget alle steder

> Tja, nu vil jeg jo gerne bruge grafisk ....

Hmmm...Måske skulle du overveje Mac De har ry for den slags...

Nej, så slemt er det ikke - jeg prøvede bare selv at slippe for "den
store stygge" terminal som overhovdet ikke forstår min mus....Men jeg
har nu vænnet mig til den....er *begyndt* og mene at grønne bogstaver på
sort baggrund er smukt...Og det virker sgu !

Men hvis du eksempelvis installerer Midnight commander på din dåse
bliver det måske lidt mere overskueligt at browse rundt i din terminal
og kopiere filer eller bruge CHMOD eller lignende....måske !

apt-get install mc (når det er installeret skriver du bare #mc i din
terminal-fætter
Hvis du kender det oldgamle windows program Norton Commander ved du hvad
du kan forvente - primitivt men effektivt !

> Mine ordbøger. Desværre ingen alternativer.

PLONK !

Har ikke prøvet wine (cedega ?).....men mepis er jo næsten en
debian...sååå !?...

> Tak for tippet. Downloader nu og vil prøve en live version. Så kan vi se
> hvor kompatibel den er med min maskine.

Udemærket !

Men jeg tror ikke at apt-get virker før du installerer på HD....Men det
er jo også bare et par museklik så ligger det hele på HD.

Hvis du ikke har lyd på så prøv at at kigge her :
http://mepislovers.com/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=596&forum=1#forumpost5631

Lyd er deafault muted.....lidt dumt vil jeg mene

Venligst
Tom