System til video overvågning
Fra : Peter Binderup

Dato : 11-09-04 15:57

Jeg har tænkt mig at bruge min test server til også at omfatte video
overvågning af min bolig. Hvilke systemer findes der til linux (debian)
som er "nemt" at sætte op og som har et godt web admin interface.

Jeg har søgt lidt google, og syntes ikke rigtig at jeg har fundet det
der skulle til.

Hvad kan der anbefales?

/peter

Fra : Jesper Andre Lyngese~

Dato : 11-09-04 17:17

Måske kunne ZoneMinder være et bud? (www.zoneminder.com)

Fra : Peter Binderup

Dato : 12-09-04 10:16

Jesper Andre Lyngesen Pedersen wrote:
> Måske kunne ZoneMinder være et bud? (www.zoneminder.com)

Jeg prøvede at få det installeret, men det meldte om en masse fejl i
dets perl script.

Men jeg prøvede at koble mit webcam til min XP maskine og kunne så huske
hvorfor jeg ikke længere gad at have webcam på - det stinker. Kameraet
er simpelthen for dårligt.

Jeg overvejer lidt dette:
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=38&prid=650

Da det er uafhængigt af en server/workstation - dog skal jeg lige have
undersøgt om det ikke kan sende billeder frem for video.

/peter

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-09-04 10:30

On Sun, 12 Sep 2004 11:15:46 +0200, Peter Binderup wrote:

> [...]
>
> Men jeg prøvede at koble mit webcam til min XP maskine og kunne så huske
> hvorfor jeg ikke længere gad at have webcam på - det stinker. Kameraet

Well, jeg har lige prøvet at smide det på min debian maskine (sid) da
jeg også har gået med tankerne om at overvåge mit hus efter at have
haft indbrudsforsøg. Desværre er mit webcam også stinkene ringe, men
det kan altså godt lade sig gøre at få et kamera der virker godt og
giver gode billeder (philips har nogle der virker rimelig godt i 640x480).

Men selve programmet er egentlig ganske udemærket, dets motion-detection
virker faktisk glimrende og gemmer billederne fra før motion og til efter
motion. Har du fulgt dets vejledning? Den er lidt omstændig at
installere, bla. er det en god ide at oprette databasen og user før man
går igang.

> [...]
>
> Da det er uafhængigt af en server/workstation - dog skal jeg lige have
> undersøgt om det ikke kan sende billeder frem for video.

Hvorfor? Dit webcam tager jo sådan set også video, og zoneminder kan
faktisk også bruge et remote kamera, så i teorien burde det virke. Har
du fundet en pris på det linksys produkt?

/Thomas

Fra : Peter Binderup

Dato : 12-09-04 14:14

Thomas Rasmussen wrote:

> Hvorfor? Dit webcam tager jo sådan set også video, og zoneminder kan
> faktisk også bruge et remote kamera, så i teorien burde det virke. Har
> du fundet en pris på det linksys produkt?

ja den står til ca 1700 på edbpriser - og hvis man alligevel skal ud for
at købe et kamera, så kan det være værd at købe det trådløse da jeg så
kan flytte rundt på det nemmere end med alm. webcam.

/Peter