Migrering af linux system fra en disk til ~
Fra : Peter Siegumfeldt

Dato : 10-09-04 10:48

Jeg vil gerne have sat en større disk i min lille linux box, og vil
gerne have den hd linux kører på nu over i en anden maskine. jeg gider
ikke rigtigt at installere op igen, er der en forholdsvis nem måde at
flytte linux installationen fra nuværende disk over på en større ?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-09-04 10:53

I dk.edb.system.unix, skrev Peter Siegumfeldt:
> [...]
> ikke rigtigt at installere op igen, er der en forholdsvis nem måde at
> flytte linux installationen fra nuværende disk over på en større ?

Ja, der er flere måder.

Jeg ville putte begge diske i maskinen med den gamle om hdb og den nye
som hda(antagelig slutplacering)? Boote op på en Knoppix CD og
partitionere og formattere den nye disk. Overføre filsystemerne med tar

tar cf - /mnt/old-root/ | (cd /mnt/new-root; tar xf -)
etc. etc. for de andre filsystemer.

Når det er gjort:
chroot /mnt/new-root
også retter du /etc/lilo.conf /etc/fstab og kører lilo (eller grub ) for
at installere bootloaderen på den nye disk.

Sluttelig umounter du dine filsystemer og tager power-knappen.

Det virker, men man skal lige holdt tungen lige i munden undervejs.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-09-04 21:36

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> at installere bootloaderen på den nye disk.
>
> Sluttelig umounter du dine filsystemer og tager power-knappen.

Jeg ville nu sync'e først eller lukke pænt ned, så jeg var sikker på,
at alle buffere er flushet ud til diskene.

/Rasmus

In god we trust, all others pay cash.

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-09-04 10:55

Peter Siegumfeldt <peter296@pop.k-net.dk> writes:

> [...]
> ikke rigtigt at installere op igen, er der en forholdsvis nem måde at
> flytte linux installationen fra nuværende disk over på en større ?

Find 'Hard disk upgrade howto'. Den er godt nok et par år gammel, men
selve proceduren burde stort set også virke idag.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Peter Siegumfeldt

Dato : 10-09-04 11:00

Tak til jer begge to. Jeg skal først have købt disken så det varer nok
lidt før jeg prøver det af, men nu fik jeg mod på at prøve . Det kan
være jeg vender tilbage når jeg sidder og roder med det, men tak ind
til vidre.

Fra : Rudi Hansen

Dato : 10-09-04 15:31

Du kan også bruge Norton Ghost, og så bare kopiere den ene disk over på den
anden.
Ganske enkelt og lige til.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-09-04 15:59

"Rudi Hansen" <rsh_remove_this_@pobox.dk> writes:

> Du kan også bruge Norton Ghost, og så bare kopiere den ene disk over på den
> anden.
> Ganske enkelt og lige til.
>
> "Peter Siegumfeldt" <peter296@pop.k-net.dk> wrote in message

dd kunne vel også gøre det. Nemmest hvis de to partitioner er eksakt
lige store.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Peter Siegumfeldt

Dato : 11-09-04 15:14

Peter Dalgaard wrote:

> dd kunne vel også gøre det. Nemmest hvis de to partitioner er eksakt
> lige store.

Hvorfor er det nemmest hvis de er lige store ?