Sten ikke faldet ned
Fra : Karina Jakobsen

Dato : 11-09-04 22:21

Hejsa

Er der nogen der ved hvor længe den ene sten kan være om at falde ned hos en
han hund? det drejer sig om en hund på 5 måneder, hvor den ene ikke er
nede/mærkbar... er det noget der kan komme endnu? eller???

Hilsen
Karina

Fra : Anni Pedersen

Dato : 11-09-04 22:37

Karina Jakobsen <karina@amerikansk-bulldog.dk> skrev:
>Hejsa
>
>Er der nogen der ved hvor længe den
>ene sten kan være om at falde ned hos en
> [...]

Når hunden er 8 mdr. skal stenene være på plads
Hilsen Anni

Fra : qfha

Dato : 12-09-04 06:39

"Karina Jakobsen" <karina@amerikansk-bulldog.dk> wrote in message news:<41436c03$0$249$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> han hund? det drejer sig om en hund på 5 måneder, hvor den ene ikke er
> nede/mærkbar... er det noget der kan komme endnu? eller???

-------

Som nævnt skal den senest være på plads når hunden er 8 mdr. Men vent
ikke. Gå til en erfaren dyrlæge, som vil kunne give hunden en form for
hormonbehandling til hjælp til at få stenen på plads. Det er ikke alle
dyrlæger der kender noget til behandlingen. Sker behandlingen for
sent, er der ikke noget at gøre. Kender din egen dyrlæge ikke noget
til det, så find en anden. Ved dyrlægen vil man også kunne finde ud af
hvor stenen sidder, og kunne vurdere muligheden for den kommer ned af
sig selv.

Fra : Louise

Dato : 12-09-04 16:07

> Som nævnt skal den senest være på plads når hunden er 8 mdr. Men vent
> ikke. Gå til en erfaren dyrlæge, som vil kunne give hunden en form for
> hormonbehandling til hjælp til at få stenen på plads.

Det lyder da absolut som en behandling, der kræver en del moral af
ejeren. Man bør under alle omstændigheder underrette opdrætteren, hvis
det er en racehund, så vedkommende kan være opmærksom på problemet.
Det er jo arveligt og der er ingen grund til at der går en masse
"hele" hunde rundt, som ville være kryptorkide hvis de ikke havde fået
hormonbehandling.

Fra : qfha

Dato : 13-09-04 07:11

egdal@sporty.dk (Louise) wrote in message news:<125af6bd.0409120706.6f0b2e1c@posting.google.com>...

> [...]
> Det er jo arveligt og der er ingen grund til at der går en masse
> "hele" hunde rundt, som ville være kryptorkide hvis de ikke havde fået

------

Det lyder, som om du har speciel viden om arvegangen for kryptocisme.
Vil du berige os andre med arvegangen. det kunne være interessent.

Fra : trinity

Dato : 12-09-04 10:26

Hej

Jeg tror desværre at din hund er kryptikid når stenen ikke er faldet
endnu...
Jeg syntes du skal tage til dyrlægen med ham og få det undersøgt da en
sten der sidder i lysken kan være årsag til kræft senere hen og derfor
bør fjernes...
Man kan normalt mærke stenene på hvalpe i 8 ugers alderen men nogle
kommer senere og dette er også normalt, men en han hund på 5 mdr. vil
jeg tage til dyrlægen....

mvh
Trinity

Fra : Broegger

Dato : 12-09-04 13:11

trinityolsen@hotmail.com (trinity) skrev news:89f4186b.0409120126.37c90599
@posting.google.com:

> Jeg tror desværre at din hund er kryptikid når stenen ikke er faldet
> endnu...

Det hedder Kryptorkid, læs mere her.
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_kryptorkisme
..html

Jeg ville også tage ham til dyrlægen nu. Det mest normale er altså at de
skulle være faldet på plads nu.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Louise

Dato : 12-09-04 10:37

Hej Karina

Der kan være store udsving i hvornår stenene falder ned, men hvis den
ikke er nede i 5 mdrs alderen og heller ikke kan mærkes, så ville jeg
regne det for særdeles usandsynligt at den kommer ned. Du bør så
henvende dig til opdrætteren for evt kompensation samt dyrlægen og
drøfte videre tiltag. Ofte anbefaler man at lade hunden kastrere, da
der er forøget risiko for kræft i den "gemte" sten.

Louise

Fra : Karina Jakobsen

Dato : 12-09-04 21:10

Det er ikke min hund, men opdrætteren er underettet og hunden kommer til
dyrlæge i denne uge! tak for jeres svar.

Karina

Fra : nusta

Dato : 13-09-04 14:45

"Louise" skrev d. 12-09-04 10:37 dette indlæg :
> [...]
> drøfte videre tiltag. Ofte anbefaler man at lade hunden kastrere, da
> der er forøget risiko for kræft i den "gemte" sten.

Man siger godt nok at stenen skal være faldet ned når hunden er 8 mdr.
Men hos små racer sker det ofte at stenen først kommer ned senere. Hos
Chihuahuaen er det ikke unormalt at hunden er 1 år eller nogle gange op
til 1½ år. Derfor siges der at man skal vente og se. Hunden vil ikke
udvikle kræft inden 1½ års alderen. Så man kan sagtens vente og se tiden
an.

Jeg har hørt om mange såkaldte kryptorchide hanner der ikke er blevet
kastreret og som har lagt sten ned om 1 årig. Nu vil jeg ikke sige at
det gælder alle racer for jeg kender kun til Chihuahua.

Venlig hilsen

Dorthe

http://www.kandu.dk/