Fremstilling af Nicki
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 11-09-04 17:06

Hejsa

Som nogen sikkert ved har Nicki ingen stamtavle hvilket for mig heller ikke
betyder det helt vilde, men alligevel har jeg her efter 3½ år fortrudt lidt
at jeg ikke købte en hund med stamtavle idet min interesse for hunde er
blevet endnu større efter jeg har fået Nicki og drømmer om at jeg kunne
udstille ham.
Nu ligger det så sådan at jeg har søgt hos DKK om at få ham godkendt, og i
går modtog jeg så et brev om at han har fået dispensation til at blive
fremstillet, hvilket betyder at jeg er et skridt nærmere min drøm om at få
stamtavle på ham. Om han bliver godkendt må tiden jo så vise.

Er der nogen herinde der har fået stamtavle på en hund der ikke havde
stamtavle på forhånd? og hvordan forgår sådanne noget?

Måske er der nogen der nu sidder og tænker på, hvorfor valgte hun ikke bare
en med stamtavl fra starten, men som sagt er det først efter jeg har fået
ham jeg har fået lysten til udstilling og avl, dengang vi skulle ha' ham,
var vi bare interesseret i en sød og dejlig familiehund stamtavle eller ej,
og det blev så uden

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Anni Pedersen

Dato : 11-09-04 22:24

Bolette Nielsen <post@bolettes.invalid> (rettes til dk) skrev:
> [...]
>sagt er det først efter jeg har fået
>ham jeg har fået lysten til
>udstilling og avl, dengang vi skulle ha' ham,

Hej Bolette !

Min datter havde for snart mange år siden, en D/S før de var med
stamtavle. Det var en dejlig tæve ,Mille, hun kom på udstilling i
Dkk. Der skulle hun så bedømmes, jeg mener at 2pr. var nok til at
hun kunne få stambog. Mille fik dog en flot 1pr. og blev 2v. med
CK.
Desværre fik hun aldrig hvalpe, da hun ikke ville lade sig parre.
Hun blev 14 år gl.
Ja, det er tit det bliver anderledes når først man har fået
hunden, så er det meget sjovt at prøve udstille, og man kan blive
helt bidt af det.
Held og lykke med det.
Hilsen Anni

Fra : qfha

Dato : 12-09-04 06:47

"Bolette Nielsen" <post@bolettes.invalid(rettes til dk)> wrote in message news:<chv7pa$sc7$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> var vi bare interesseret i en sød og dejlig familiehund stamtavle eller ej,

--------

For en del år siden, da DKK stadig tillod ikke stambogsførte hunde at
få fremstilling til udstillinger, har jeg set, at disse hunde blev
bedømt i ringene før de almindelige. Dette foregik på samme måde som
når de blev vist til udstilling. Når det så er sagt, er der mange
racer som istedet har fået avlsgodkendere, der vurderer hunden. Så
hvordan det sker i din race er svært at sige, men kontakt hundens
specialklub, og spørg dig for der. Det vil være det rigtige.

Fra : Louise

Dato : 12-09-04 16:16

Det gælder da vist kun hunde af specielle racer, vist nok kun Jack
Russel Terrier pt.

De tager hunden ind og en dommer bedømmer om den er racetypisk. Er den
det får den et X-reg. nr og en blank stamtavle.

Jeg tvivler på at hunde af andre (almindelige ) racer kan
accpeteres hos DKK medmindre de har en stambog fra feks DRU el lign.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 12-09-04 17:53

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg tvivler på at hunde af andre (almindelige ) racer kan
> accpeteres hos DKK medmindre de har en stambog fra feks DRU el lign.

Det gælder åbenbart også Dansk/Svensk gårdhunde, for efter at ha' udfyldt et
ansøgningsskema som kun var beregnet til D/S gårdhunde, er der givet
dispensation til fremstilling af Nicki. Og Nicki har ingen form for
stamtavle overhoved.

Mange hilsner fra

Bolette

PS. Men i øvrigt tak for din forklaring

Fra : qfha

Dato : 13-09-04 09:29

"Louise" skrev d. 12-09-04 16:16 dette indlæg :
> [...]
>
> Jeg tvivler på at hunde af andre (almindelige ) racer kan
> accpeteres hos DKK medmindre de har en stambog fra feks DRU el lign.

-----------

Om stambogen tidligere kom fra DRU eller andre hjemmelavede stambøger,
blev i DDK sammenhæng opfattet som ikke stambogsført. Det kunne også
være hunde af stambogsførte forældre, hvor afkommet ikke var
stambogsført. DKK lukkede for en del år siden for muligheden, idet den
blev misbrugt i avlssammenhæng.
Herefter er der for en del racer alligevel åbnet op for avlsgodkendelse,
alene udfra DKK økonomiske hensyn. Dette også indenfor de største
specialklubber under DKK.
Derfor vil den mest korrekte henvendelse for spørgeren, være hos hundes
specialklub.

http://www.kandu.dk/

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 12-09-04 12:40

"Bolette Nielsen" <post@bolettes.invalid(rettes til dk)> skrev i en
meddelelse news:chv7pa$sc7$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> ham jeg har fået lysten til udstilling og avl, dengang vi skulle ha' ham,
> var vi bare interesseret i en sød og dejlig familiehund stamtavle eller

Nej, jeg synes faktisk det er flottere at du nu kaster dig ud i at få en på
ham!
Som du nok ved er jeg stor fortaler for hunde med stamtavle, så mange
gange held og lykke med det! Jeg ved ikke så meget om proceduren,
men jeg synes da at du skal gribe knoglen og ringe til informationen i
DKK og få en sludder med dem. De er meget søde dem der sidder
der inde og vil sikkert gerne fortælle dig hvad de ved om det.

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 14-09-04 17:04

Hejsa

Vil bare lige fortælle at Nicki skal fremstilles i Herning fredag den 5
november, så det bliver lidt spændende. Glæder mig, og håber på en
godkendelse. Men bliver han ikke godkendt, elsker jeg har stadig lige højt

Hej herfra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 14-09-04 20:27

"Bolette Nielsen" <post@bolettes.invalid(rettes til dk)> skrev i en
meddelelse news:ci74q7$2rev$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> november, så det bliver lidt spændende. Glæder mig, og håber på en
> godkendelse. Men bliver han ikke godkendt, elsker jeg har stadig lige højt

Uha, det er jo til Nordisk vinder-udstillingen, men kan se du så skal stille
dagen inden konkurrencerne starter! Havde det været Lørdag var jeg kommet
hen for at heppe på Nicki i hvert fald!!

Krydser så godt jeg kan og håber på godt nyt Fredag aften....
Ellers når jeg selv kommer halsende hjem fra Herning Lørdag.
(Eller Mandag morgen da jeg muligvis skal videre til Sverige og udstille
Søndag).

Fra : qfha

Dato : 15-09-04 05:53

"Bolette Nielsen" skrev d. 14-09-04 17:04 dette indlæg :
> [...]
> november, så det bliver lidt spændende. Glæder mig, og håber på en
> godkendelse. Men bliver han ikke godkendt, elsker jeg har stadig lige

----
Hej Bolette,

Hvis du skal vise ham ved udstillingen i Herning vil jeg foreslå dig at
få lidt ringtræning inden. Tro mig, det har stor betydning hvordan
hunden vises. Snak med en erfaren udstiller og få nogle tips til hvordan
din race vises.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 15-09-04 19:56

"qfha" <qfha.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> få lidt ringtræning inden. Tro mig, det har stor betydning hvordan
> hunden vises. Snak med en erfaren udstiller og få nogle tips til hvordan

Tak for dit råd. På søndag skal jeg med Nicki's mor og ejer til udstillingen
i Ballerup, så der kan jeg jo se hvordan det skal gøres, og måske samtidig
få en snak med forskellige mennesker.

I øvrigt skrev jeg til DKK med en forspørgelse på hvordan de vurderede mine
chancer, og har i dag fået et svar tilbage at de ikke havde kaldt ham til
fremstilling hvis ikke chancerne var gode. Det er ham som skal vurdere der
også har godkendt denne fremstilling, så jeg håber det bedste, men tør ikke
sætte forventningerne for højt.

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 05-11-04 20:43

Hejsa

Så faldt dommen i dag om Nicki kunne får stamtavle eller ej, og desværre
blev udfaldet ikke godkendt. Begrundelsen var at han var for grov, rubust og
stor, men ellers var han en meget fin og dejlig hund sagde dommeren.

Nu er vi kommet hjem igen, og jeg har sundet mig lidt ovenpå nederlaget. Jeg
vidste jo hvad udfaldet kunne blive, men må nok tilstå jeg blev meget
skuffet og trist. Men livet skal gå vidre og jeg kan jo bare trøste mig med
at jeg har jordens dejligste og venligste hund uden stamtavle, og han er jo
ikke blevet anderledes end før vi tog afsted

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 21:10

"Bolette Nielsen" <post@bolettes.invalid(rettes til dk)> skrev i en
meddelelse news:cmgl3d$1chk$1@news.cybercity.dk...

> [...]
jo
> ikke blevet anderledes end før vi tog afsted

Det var trist med Nicki og jeg kan godt forstå, at du er skuffet, men som du
selv siger, så er det jo en skøn og smuk hund du har, hvadenten der er
stamtavle på ham eller ej.

Vi har selv lige fået en lille DS-gårdhund her i huset. Hun hedder Bibi og
er 1½ år gammel. Hun er mindre end racen normalt er, så vi ved ikke om hun
er ægte, men kan heller ikke lige få øje på, hvad anden race, der evt. er i
hende.
Hun kan ses her under "Bibi". Får taget nogle bedre billeder senere. Det er
lidt svært, da hun hele tiden jagter mig, når jeg tager kameraet frem.

http://tjekmig.dk/html/vores/

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på: