Ole Madsen wrote:
> Kan nogle af jer lærde svende fortælle mig hvordan man kan rumme mere?
>
> Jeg går på MF en dag om ugen hvor jeg har Markus evangeliet, om
> eftermiddagen er jeg smadret og kan ikke bede eller læse i bibelen,
> jeg vil kunne klare det da der er så meget godt at lære, jeg kan bare
> ikke forstå hvordan de andre så let kan klare det, eller en præst kan
> klare at prædike igen og igen i løbet af en uge.
>
> Håber i kan være til hjælp så jeg kan komme videre
Jeg kan kun tale for mig selv, men min interesse for Bibelen ligger generelt
i, at den - også trods at man sikkert kan finde visse modsigelser, hvis man
virkelig vil -synes at besidde en form for "indre struktur" skrifterne
imellem.
Det kan - undskyld mig meget - faktisk virke temmeligt intetsigende at læse
eet bibelsk skrift _i sig selv_, for så vidt det, hvis man altså ikke kender
den Gammeltestamentlige baggrund, bare synes at hænge og svæve i fri luft.
"Nåja, og hvad så?" fristes man måske til at spørge.
Det er først når man relaterer Bibelens skrifter på kryds og tværs, blandt
andet gennem de henvisende noter til andre skriftsteder i de fleste
Bibel-oversættelser, samt også tiltror sig selv blot dèn ydmyge, men dog
kvalificerende portion af Helligånden, man fik som pant ved sin dåb, at det
begynder at blive RIGTIGT interessant:
Kristen teologi handler simpelt hen om at prøve at finde, forstå og
værdsætte sammenhænge mellem GT og NT. Og imellem forskellige skrifter i de
to testamenter hver for sig.
Man kan for så vidt sammenligne sig selv med en slags opdagelsesrejsende og
Bibelen som en tæt jungle: Det går således ud på at finde "stier"
(referencer) mellem de forskellige "punkter" (skrifter og skriftsteder), om
ikke andet så i det mindste troen på at der faktisk ER nogle "uudforskede
skjulte stier og genveje".
Eet af mine absolutte yndlingseksempler er - foruden selvfølgelig alle Jesu
umiddelbart "dunkle" selvudsagn, som i større eller mindre grad alle på een
gang synes at vise både tilbage til forskellige skriftsteder i GT og frem
mod Ham Selv som Messias - Pauli omvendelseshistorie i Apostlenes Gerninger
kap 9, som synes direkte relateret til historien om Bileam i 4.Mosebog kap.
22: "En mand med aldeles ugudelige hensigter kommer ridende på sit æsel, og
Gud stiller sig i vejen..."
Det er dèn slags "indre sammenhænge", som synes at være en slags "gåde", man
som kristen læser er stillet: At Bibelen altså ikke bare er een lang
konsekutiv fortælling med isolerede og hinanden uvedkommende skrifter, men
at der også synes at være en slags "loopholes" i den (spring imellem
skrifter, personer og tider over flere hundrede år) at den i det hele taget
synes vævet så fint sammen...
Og dertil hjælper det altså netop at tro på en såkaldt "transcendent" Gud,
altså en Gud som netop står over tid og rum. Og såmænd da også selveste
Bibelen!
--
Mvh
Anders Peter Johnsen