Skærme
Fijala 3554
Pixel fejl i TFT skærme
Fra : Erik Jensen

Dato : 09-09-04 19:45

Jeg har købt en 19" TFT skærm, og var egentlig ganske tilfreds med den.
Indtil jeg opdagede en pixel der var tændt hele tiden.
Da denne pixel var placeret i nærheden af kantet tænkte jeg at det ikke
betød noget. Men nu har jeg opdaget 4 nye tændte pixel forskellige steder
på skærmen. Ikke alle 4 er dog lige lysende.

Mit spørgsmål er: Er det almindeligt med så mange pixel fejl (5)?

/Erik

Fra : Peter J

Dato : 09-09-04 20:49

"Erik Jensen" <eje@lite.dk> skrev
> [...]
> på skærmen. Ikke alle 4 er dog lige lysende.
>
> Mit spørgsmål er: Er det almindeligt med så mange pixel fejl (5)?

Både dyre og billige skærme kan have pixelfejl. Men det siger sig selv, at
jo dyrere skærm du køber, jo færre pixelfejl er acceptable - og jo færre
pixelfejl er "almindeligt". Hvis din skærm prismæssigt er blandt de
billigste i 19"-klassen, vil jeg mene at 5 pixelfejl ikke er usædvanligt.

mvh
Peter

Fra : E. Jensen

Dato : 10-09-04 07:47

> [...]
> betød noget. Men nu har jeg opdaget 4 nye tændte pixel forskellige steder
> på skærmen. Ikke alle 4 er dog lige lysende.

Husk at kontrollere at der ikke blot er tale om støvkorn. Prøv at tørre
skærmen af.

mvh E

Fra : Erik Jensen

Dato : 10-09-04 17:52

On Fri, 10 Sep 2004 08:47:18 +0200, "E. Jensen"
<ebbehoegjensen@hotmail.com> wrote:

>Husk at kontrollere at der ikke blot er tale om støvkorn. Prøv at tørre
>skærmen af.
>
>mvh E

Jeg har støvet skærmen af og det hjalp ikke.

Jeg fandt iøvrigt endnu en død pixel.

Jeg synes ikke at skærmen er en billig TFT skærm det er en Samsung 193
P, og jeg havde egentlig ikke forventet nogen pixelfejl. Især dem der
er tændt hele tiden er meget generende i visse programmer.

Jeg har en 17" Dell TFT skærm på arbejde UDEN pixel fejl.

Skærmen er ikke 2 uger gammel endnu, så jeg har besluttet at
returnerer skærmen.

Fra : Peter J

Dato : 10-09-04 18:44

"Erik Jensen" <ejensen@tiscali.dk> skrev

> Jeg synes ikke at skærmen er en billig TFT skærm det er en Samsung 193
> P, og jeg havde egentlig ikke forventet nogen pixelfejl. Især dem der
> er tændt hele tiden er meget generende i visse programmer.

Nej, så mange pixelfejl bør man ikke acceptere i en Samsung 193P. Jeg har
også denne model, og har én nærmest usynlig pixelfejl - den sidder yderst
til venstre i skærmbilledet, og viser sig ved, at den grønne subpixel lyser
svagere end den bør.

> Skærmen er ikke 2 uger gammel endnu, så jeg har besluttet at
> returnerer skærmen.

Lyder fornuftigt.

mvh
Peter

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-09-04 13:15

"Peter J" <spam@nej.for.pokker> wrote in message

> Lyder fornuftigt.

Så er der jo bare en anden kunde der for skærmen... Burde man ikke lige få
et svar fra servicecenteret først, om den ikke bør byttes til en ny?

Fra : Peter J

Dato : 11-09-04 17:41

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev

> Så er der jo bare en anden kunde der for skærmen... Burde man ikke lige få
> et svar fra servicecenteret først, om den ikke bør byttes til en ny?

Servicecenteret bytter næppe til en ny. Enten byttes skærmen med en
repareret skærm, eller også afvises klagen med producentens pixel-politik
som begrundelse.

Så hellere returnere skærmen til sælger under henvisning til, at den på
grund af den mange pixelfejl ikke lever op til det forventede. Hvis sælger
ellers er seriøs, kan han tage kampen med servicecenteret, for han kunne vel
ikke finde på at sælge en vare, han *ved* ikke er i orden?!

mvh
Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 12-09-04 10:39

Peter J wrote:
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev

> Servicecenteret bytter næppe til en ny. Enten byttes skærmen med en
> repareret skærm,

Man kan ikke reparere pixel fejl, så hvis den dækkes af firmaets pixel
politik, vil selve panelet blive udskiftet (og burde så være som ny) eller
kunden få en ny skærm.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter J

Dato : 12-09-04 23:52

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev

> Man kan ikke reparere pixel fejl, så hvis den dækkes af firmaets pixel
> politik, vil selve panelet blive udskiftet (og burde så være som ny) eller
> kunden få en ny skærm.

Nej, selvfølgelig kan man ikke reparere pixel-fejl. Men en skærm kan
repareres for meget andet, og Erik kan risikere at få en repareret (dvs.
brugt) skærm i bytte for sin egen. Den risiko ville jeg personligt ikke
tage. Der er ingen chance for at servicefirmaet skifter panelet i den skærm
du indleverer, og derefter giver dig den tilbage.

mvh
Peter

Fra : Erik Jensen

Dato : 12-09-04 15:40

On Sat, 11 Sep 2004 14:14:50 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>Så er der jo bare en anden kunde der for skærmen... Burde man ikke lige få
>et svar fra servicecenteret først, om den ikke bør byttes til en ny?

Tja. Hvis målet er at få en skærm som har en tilfredsstillende
kvalitet synes jeg det er en dårlig ide. Risikoen er at de afviser min
klage, og så ville jeg hænge på en skærm som jeg ikke var tilfreds
med..
Desuden skulle den sendes tilbage inden onsdag hvis fristen på de 2
uger skulles holdes.

Og min lille statistik viste at de fleste TFT skærme har ingen eller
kun ubetydelige pixel fejl. Den jeg sendte tilbage i lørdages havde 6,
hvoraf de 3 var som lysende spot, når baggrunden var mørk. Og det er
den bla. i min newsreader. En anden ting var at jeg ikke synes at der
var nogen lige da jeg startede den op. Så måske kunne der komme flere
dårlige pixel med tiden, årsagen til dårlige pixel er vel forurening i
fremstillingsprocessen.

Ved at sende skærmen undgå jeg at skulle skændes med et servicecenter
og en producents pixel politik. Det er jo netop fordelen ved internet
handel. Ulempen er at det koster mig udgiften til postdanmark for at
sende skærmen tilbage.

Jeg var iøvrigt glad for skærmen ved "normal" windows brug, men synes
at den ikke viser film nær så godt som min gamle 17" CRT gør.