Gratis dns med .dk ?
Fra : Jesper Hansen

Dato : 09-09-04 16:09

Er det muligt at få en gratis DNS adresse med kun .dk uden det .dyndns.dk ?
Kunne det være mulig at sætte sin egen DNS server op eller hvordan
fungere det ?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 09-09-04 16:13

"Jesper" == Jesper Hansen <dsl125723@vip.cybercity.dk> writes:

> Er det muligt at få en gratis DNS adresse med kun .dk uden det
> .dyndns.dk ? Kunne det være mulig at sætte sin egen DNS server op
> eller hvordan fungere det ?

Ja, men for at være effektivt kræver det nok at du har en fast IP
adresse. Hvis du har det, så tag et kig på <http://www.gratisdns.dk>

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 09-09-04 16:45

Jesper Hansen <dsl125723@vip.cybercity.dk> writes:

> Er det muligt at få en gratis DNS adresse med kun .dk uden det
> .dyndns.dk ?

Du skal betale 60,- kr plus moms om året til dk-hostmater for at have et
domæne under .dk.
Hvad DNS-service angår så (som Anders siger): gratisdns.dk

> Kunne det være mulig at sætte sin egen DNS server op eller hvordan
> fungere det ?

Det kan du sådan set godt, men dk-hostmaster kræver at alle DNS-serverne
for dk-domæner er godkendte (af dem), og godkendelsen er ikke gratis
(mener det er 500,- kr),

..Henrik

--
Hvad har din bedstemor mon lettest ved at forstå? At din computer er
dørvogter på din forbindelse til internettet? Eller at den er firewall

Fra : Anders Lund

Dato : 09-09-04 16:45

Jesper Hansen wrote:

> Er det muligt at få en gratis DNS adresse med kun .dk uden det .dyndns.dk ?
> Kunne det være mulig at sætte sin egen DNS server op eller hvordan
> fungere det ?

Det koster selvfølgelig 75 kr. årligt at have domænet, men ellers kan du
benytte dig af www.gratisdns.dk som Anders Wegge Jakobsen også har skrevet.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 09-09-04 17:07

Anders Lund wrote:

> Det koster selvfølgelig 75 kr. årligt at have domænet, men ellers kan du
> benytte dig af www.gratisdns.dk som Anders Wegge Jakobsen også har skrevet.

Jeg har mig en Fast IP adresse :) (tak til cybercity for disse ting).
Har også brugt gratisdns.dk... dog synes det ikke og virke når jeg
prøver og forbinde til min Apache ude fra.. (kan ikke teste indefra, da
reverse-lookup ikke virker for ZyXEL(ved ikke hvordan det sættes op :P))

Fra : Anders Lund

Dato : 09-09-04 17:13

Jesper Hansen wrote:

> [...]
> prøver og forbinde til min Apache ude fra.. (kan ikke teste indefra, da
> reverse-lookup ikke virker for ZyXEL(ved ikke hvordan det sættes op :P))

Jeg kan godt komme i kontakt med webserver på den IP du skriver fra nu.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 09-09-04 17:36

Anders Lund wrote:

> Jeg kan godt komme i kontakt med webserver på den IP du skriver fra nu.

På IP kan du godt :P (kan den i hovedet så skal ikke checke der)
Problemet er nok mest opsætningen af gratisdns...

Virker ikke udefra
[QUOTE]
Dansk domæne fejltester (rpg-skoven.dk):
Vi tester lige dit domæne for de mest kendte fejl..

Dette værktøj er på ingen måde en vejledning i OPSÆTNING af domænet, det
er kun til for at teste alm funktion af dit domæne ved brug af GratisDNS.

Virker pt kun med .dk domæner.

Er DK-Hostmaster klar til at besvare vores spørgsmål?: Ja
Domænet er registret: Nej

FEJL

Domænet er TILSYNLADENDE til at købe. Efterprøv det venligst her:
Domænetester, bemærk venligst, DK-Hostmaster er ca 1 døgn om at behandle
en domæneansøgning. Domæneansøgninger behandles IKKE i weekenden. Er du
ved at købe domænet igennem os, så tillad venligst ekspeditionstid. Er
det mere end 3 dage siden du indgav den sidste del (forudbetaling eller
underskift), så skriv gerne i vores forum med BESTILLINGSNUMMER Hjælpeforum

[/QUOTE]

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-09-04 18:32

Jesper Hansen wrote:
> Er DK-Hostmaster klar til at besvare vores spørgsmål?: Ja
> Domænet er registret: Nej

Du skal købe retten til at bruge domænet (sådan lidt populært sagt)

http://surl.dk/68/

det koster 99,- det første år, derefter 75,-

--
regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Ps: Dette er ikke et forsøg på reklame! Men det lader til jesper ikke er
helt med på at have rettigheden til et domæne er mere end at oprette
det i dns (det er det allerede)..

Fra : Jesper Hansen

Dato : 09-09-04 18:49

Peter Larsen wrote:

> Du skal købe retten til at bruge domænet (sådan lidt populært sagt)
>
> http://surl.dk/68/
>
> det koster 99,- det første år, derefter 75,-

Hvad er hele idéen så med at det hedder gratisdns.dk ?

Fra : Anders Lund

Dato : 09-09-04 19:59

Jesper Hansen wrote:

> Hvad er hele idéen så med at det hedder gratisdns.dk ?

Som allerede sagt, koster det at registrer domæner. Når du registrer
(køber) et domæne, køber du retten til det. Når det er gjort, skal du
tage det i brug. Det gør du ved at flytte "ansvaret" for domænet over på
en (faktisk flere som arbejder sammen) DNS servere. Det er dem som er
ansvarlig for at www.domænenavn.dk bliver konverteret til en IP adresse,
som computere skal bruge for at komme i kontakt med hinnanden på nettet.

GratisDNS stiller DNS servere til rådighed gratis - men du skal stadig
købe domænet.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 09-09-04 21:22

Anders Lund wrote:

> [...]
> som computere skal bruge for at komme i kontakt med hinnanden på nettet.
>
> GratisDNS stiller DNS servere til rådighed gratis - men du skal stadig

Men kunne man ikke registere sit domæne hos DK-host ?

Fra : Jesper Hansen

Dato : 09-09-04 21:25

Jesper Hansen wrote:

> Men kunne man ikke registere sit domæne hos DK-host ?
jeg mener kan man ikke bruge DK-host's DNS server ? (har de nogen ?)

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-09-04 21:08

On 2004-09-09, Jesper Hansen <dsl125723@vip.cybercity.dk> wrote:

> Hvad er hele idéen så med at det hedder gratisdns.dk ?

At du får gratis DNS service!

Retten til et domæne koster en lille årlig afgift. For at bruge domænet skal
der stå 2 uafhængige servere og sige, www.blablabla.dk har ip#
yyy.xxx..www

Det er disse 2 maskiner gratisdns stiller til rådighed (faktisk stiller de
hele 6 til rådighed mener jeg) kvit og frit. Hatten af for dem (ja jeg
bruger dem selv)

Thomas

Fra : Jesper Hansen

Dato : 10-09-04 14:13

Peter Larsen wrote:

> Du skal købe retten til at bruge domænet (sådan lidt populært sagt)
>
> http://surl.dk/68/
>
> det koster 99,- det første år, derefter 75,-

hmmm 75kr. pr. år.. det er da til at over komme ;P

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 09-09-04 21:26

> [...]
> når jeg prøver og forbinde til min Apache ude fra.. (kan ikke teste
> indefra, da reverse-lookup ikke virker for ZyXEL(ved ikke hvordan

Hvis det er en Zyxel 650, er det som følger:

telnet 10.0.0.1 23023 (Slå evt telnet access til via webinterfacet)
password
-> 24. System maintenance
-> 8. Command Interpreter Mode
ras> sys edit autoexec.net
Tilføj "ip nat loopback on" (med i - gem med x)

Og så skulle den ged være barberet, så snart du har rebootet
routeren. Hvis du ikke vil det, kan du skrive "ip nat loopback on" i
kommandoprompten, men så har du helt sikkert glemt denne opskrift ved
næste reboot, hvor det så viser sig ikke at virke alligevel

Med denne besværgelse kan du tilgå din routers WAN IP fra dit LAN, og
det er ret vigtigt at kunne hvis du skal teste din DNS opsætning.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 10-09-04 06:01

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> [...]
>
> Med denne besværgelse kan du tilgå din routers WAN IP fra dit LAN, og
> det er ret vigtigt at kunne hvis du skal teste din DNS opsætning.

Wow for en duft hat det virker :P taxa goddag taxa

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-09-04 18:58

Jesper Hansen <dsl125723@vip.cybercity.dk> writes:

> Hvad er hele idéen så med at det hedder gratisdns.dk ?

Fordi at gratisdns er en gratis service (DNS), men brugsretten til et
domæne kan koste penge.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-09-04 19:30

On Thu, 09 Sep 2004 19:49:04 +0200, Jesper wrote:

> Hvad er hele idéen så med at det hedder gratisdns.dk ?

Domænenavnet er ikke gratis (DK-Hostmaster kræver et årligt gebyr, og
det koster noget at oprette det), men DNS-servicen er gratis?

Det hedder jo ikke gratisdomæneregistrering.dk...

Mvh.

--
"Who ees thees Kählveen?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-09-04 21:31

On Thu, 09 Sep 2004 22:24:57 +0200, Jesper wrote:

> jeg mener kan man ikke bruge DK-host's DNS server ? (har de nogen ?)

Tag et kig her:
<http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?pageid=77&subaction=dummy&action=cmsview&language=da>

Mvh.