baggrunden i en tabelcelle (css)
Fra : Lars

Dato : 11-05-01 19:46

Hej alle!

Kan man vha. css få en tabelcelles baggrund til at ændre sig, når man fører
musen hen over? eller skal man rode med javascript til det?

Jeg har en undermenu i en div, hvor der ligger en tabel, hvor menupunkterne
ligger i <td> tags.
Jeg er klar over man kan bruge hover til at ændre baggrunden, når man fører
musen hen over. Men den baggrund går ikke helt ud til tabellens ramme. Den
bliver kun i tekstens område.

på forhånd tak

lars

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 11-05-01 19:56

Lars wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kan man vha. css få en tabelcelles baggrund til at ændre sig, når man fører
> musen hen over? eller skal man rode med javascript til det?

Well, det er sådan lidt af hvert CSS+javascript+DOM:

onMouseOver="this.className='over';this.style.cursor='hand'"
onMouseOut="this.className='out'"
class="out">

Og så skal du blot definere de to gange class i dit stylesheet:

.over {background:orange;}
.out {background:blue;}

Mvh
Jonas

Fra : Lars

Dato : 11-05-01 20:59

> [...]
> onMouseOut="this.className='out'"
> class="out">
>
> Og så skal du blot definere de to gange class i dit stylesheet:

Det virker fint, men ikke når der står et link inde i <td> tagget, så ændrer
baggrundsfarven sig ikke? er der en måde man løse det på?

mvh lars

p.s. hvad er DOM?

> p.s. hvad er DOM?

Document Object Model
Se http://www.w3.org/DOM/

Mvh
Jonas

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 11-05-01 21:44

Lars wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> er der en måde man løse det på?

Her skifter baggrundsfarven nu fint nok:

<head>
<title>test</title>
.over {background: red;height:50px;width:200px;}
.out {background: blue;height:50px;width:200px;}
</head>
onclick="location.href='http://www.html.dk';"
class="out"><a href="http://www.html.dk">Link
Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-05-01 22:11

Fri, 11 May 2001 21:58:47 +0200, skrev "Lars" <ledj@NOSPAMprivat.dk>:

>Det virker fint, men ikke når der står et link inde i <td> tagget, så ændrer
>baggrundsfarven sig ikke? er der en måde man løse det på?

Hvis du bruger det, som jeg har gjort på
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/webhjaelp/tabel/tabelbaggrund1.htm,
så vil hele baggrundsfarven også skifte med links.

Men det burde også gøre det i Jonas eksempel.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 11-05-01 22:52

Lars skrev:

> Kan man vha. css få en tabelcelles baggrund til at ændre sig, når man
> fører musen hen over?

I Konqueror (og måske andre browsere, men ikke Internet Explorer) vil
følgende virke:

td {
background: url("1.jpg");
}
td:hover {
background: url("2.jpg");
}

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-05-01 23:55

Fri, 11 May 2001 23:51:56 +0200, skrev Jonas Koch Bentzen
<ingen.epostadresse@eksempel.dk>:

>I Konqueror (og måske andre browsere, men ikke Internet Explorer) vil
>følgende virke:

I IE m.fl. virker flg.:
onMouseOver = "this.style.backgroundImage='url(bg.gif)';"
onMouseOut = "this.style.backgroundImage='url(bg2.gif)';">

som jeg også har et eksempel på den side, jeg refererede til i mit
forrige indlæg.

med venlig hilsen
Knud
--