Padding
Fra : Christian Hjort

Dato : 09-09-04 15:23

Hejsa NG,

Jeg har på min website nogle forskellige bokse med indhold, siden
er bygget i procenter for at tage hensyn til forskellige
menneskers opløsninger. MEN der er problemer. Jeg prøver at
sætte padding med procenter, da resten af boksen jo ligesom er
lavet i %.

SÅ spørgsmålet går på: Kan jeg få min "header" boks og "indholds"
box til at være enige?

Problemet kan ses her:
http://www.stormdk.frac.dk/generelt/usenet.htm

Siden er naturligvis valid. Prøv at se siden i fx. IE og så
mozilla de er IKKE enige. Og prøv at rezise dit browser vindue
det går igen galt, hvad kan jeg gøre?

MVH Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lobais

Dato : 09-09-04 17:10

Thu, 09 Sep 2004 14:23:09 +0000. skrev Christian Hjort:

> [...]
> menneskers opløsninger. MEN der er problemer. Jeg prøver at
> sætte padding med procenter, da resten af boksen jo ligesom er

Ja. Det kan man ikke, men har man brug for varierende padding kunne man
gøre noget i stil med:

#boxmedpadding {
height: 300px;
width: 200px;
text-align: center; /*IE hack*/
} #box {
height: 300px;
width: 150px;
margin: auto;
}

> SÅ spørgsmålet går på: Kan jeg få min "header" boks og "indholds"
> box til at være enige?

Css har en herre smart funktion, der hedder box-sizing. Mozillas udgave
hedder -moz-box-sizing. Box-sizing burges til at beskrive hvad du vil have
størrelsen på. Hvis box-sizing er sat til content-box, hvad den er som
standart, vil width 100px og border 2px, give en box med en brede på
104px. er box-sizing derimod sat til border-box, vil boksen kun blive
100px bred!
Altså. Hvis din boks skal være 30% bred inklusiv padding, skal
box-sizing være padding-box, men da der vist nok er flere browsere, der
understøtter border-box, kan man lige så godt bruge den. Det er vel
også tænkeligt, at du vil have border på nogle af boksene.

Selv starter jeg de fleste af mine sider med:

html, body, div, h1, ul, li, p, h2, h3, h4, h5, h6, form, label {
box-sizing: border-box;
-moz-box-sizing: border-box;
margin:0px; padding:0px;
}

Det eneste problem der er, er at det vistnok kun vil virke i de nyeste
versioner af Mozilla, Opera og IE. Ikke i IE 5 og Safari.
http://www.quirksmode.org/css/box.html

--
Lobais - http://thomas.ahle.dk/
Einstein - Science without religion is lame, religion without science is blind.