Lyng!
Fra : Ann Nielsen

Dato : 09-09-04 11:52

Hejsa.

Nu har jeg simpelt hen ryddet op i nogle bede foran huset! Jeg aner ikke
hvad jeg skal smide i jorden der, dog har jeg købt bark til at smide omkring
de planter der forhåbentlig kommer i jorden der!

Jeg havde først tænkt på nogle stedsegrønne små buske - men det får mig til
at tænke for meget på gravsteder - men hvad med lyng? Hvad kan de tåle? De
har da lidt farver - og virker ikke så sarte! De skal kunne tåle lidt salt
fra om vinteren og står ikke så meget i læ!

Hvilke lyngplanter er gode til at stå i et lille bed og pynte?

Mvh.

Ann Nielsen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-09-04 13:45

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har da lidt farver - og virker ikke så sarte! De skal kunne tåle lidt salt
> fra om vinteren og står ikke så meget i læ!

Du gi'r os altså ikke mange mulighedeer for at komme med nogle kvalificerede
bud
Hvor meget plads er der?
Og vender det mod nord eller syd eller?
Er det et kæmpestort hus i solide røde sten, eller er det et lillebitte ét,
der er malet lilla?

Umiddelbart ville jeg foreslå en blanding af stedsegrønt, nogle af dem med
blade og så suppleret med nogle sten, lyng og andet småkryb.

Naturligvis kan du nøjes med lyngen, og efterårslyng har farve lige nu - men
der skal vel også være noget pænt at se på resten af året?
Og lyngen kan nemt "drukne" i flisen, så det bliver en halvkedelig
forestilling.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-09-04 20:25

On Thu, 9 Sep 2004 14:45:15 +0200, " Inger Pedersen"
<inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

>Naturligvis kan du nøjes med lyngen, og efterårslyng har farve lige nu - men
>der skal vel også være noget pænt at se på resten af året?

Der er nu de sidste par år kommet masser af spændende nye lyng frem med
rigtig flotte farver i løvet. Med disse typer kan man, sammen med
forårslyng, have blomst/farve faktisk hele året, også uden det bliver
kedeligt.

Se evt. mere på http://www.lyngplanter.dk/

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-09-04 21:04

> Der er nu de sidste par år kommet masser af spændende nye lyng frem med
> rigtig flotte farver i løvet.

Ja, og hvor er de smukke.

> Med disse typer kan man, sammen med
> forårslyng, have blomst/farve faktisk hele året, også uden det bliver
> kedeligt.

Ja, i det vandrette plan og - ah - jeg savner nu stadig noget om sommeren og
i vintre af en vis hårdhed.
Men én ting er blomsterfarver, noget andet er variation i højde og
lys-skygge.
Jeg vil altså gerne i et lyngbed have noget andet end lyng og at der er
"et-eller-andet", der rager op.
Selv på den jyske hede er der enkelte træer, f.eks. enebær, (og der bliver
flere og flere, hvis ikke den bliver gnavet af), og der er græsser, tyttebær
(eller andre små blad-stedsegrønne) og små sommerblomstrende finurligheder.
Desuden ligger der rådnende grene med mos, væltede rødder og en stor sten
hist og pist.

Hilsen Inger

Fra : Jan Achmann

Dato : 11-09-04 11:53

> [...]
> lys-skygge.
> Jeg vil altså gerne i et lyngbed have noget andet end lyng og at der er

117% enig. Og det er jo såre enkelt at efterligne lyngheden. Der findes jo
et væld af langsomt-voksende "vertikale" planter, som er egnede. Ene er
selvfølgelig suveræn (Hvis der er sol nok), men ellers er der jo flere andre
blyants-formede stedsegrønne.
Og så må jeg naturligvis også nævne de Japanske Løn, som klæ'r Lyng
utroligt godt.

Selv har jeg et bed med lyng, hvor fokus er en 2 meter høj kork-elm, som
holdes stramt beskåret i en lidt bonsaiagtig stil. Bedet håndluges og er
efter 5 år dækket aldeles med mos, og lidt blå anemoner hentet i skoven.
Enkelt og smukt!

Flis: Jeg synes, det ser rædsomt ud.

Nye lyngsorter: Ja, de er smukke. Men jeg synes det er svært at passe dem
ind. Især de lidt "Tivoli-agtige" farver.

Jan

Fra : Hans B.

Dato : 12-09-04 11:44

Og en helt anden idé?

Hvad med Timian i forksellige sorter? Der er stedsegrønne og blomstrende; er
der lidt sol er der en dejligt duft. De kan fint plantes i lidt
stedsætninger og se godt ud det meste af året. Men kan evt. supplere med
lyng?

Hans