Huset på sand og huset på klippe
Fra : Live4Him

Dato : 11-05-01 19:02

I Matt 7,24-27 fortæller Jesus om 2 bygherrer ; en der byggede sit hus på
sand, og en der byggede det på klippegrund.

Lige før det har Jesus talt om at træet kendes på frugten (v 15-20) og at
ikke alle der siger "Herre Herre" skal komme ind i himmeriget selvom de
endog har profeteret, drevet dæmoner ud og gjort mange mirakler i Hans navn.

I vers 21 siger Jesus at kun den der gør Hans himmelske faders vilje skal
komme ind i himmeriget og igen i vers 24-27 handler det om at gøre efter
Jesu ord.

Hvad siger Jesus her?
At en kristen altid vil "stå" selv når livet viser sig fra sin værste og
mest barske side, eller handler husets fald udelukkende om den store dom og
ikke vort jordeliv ?

Men hvordan *gøre* Guds vilje, og hvordan adlyde Jesu ord ? Enhver der
prøver vil vel hurtigt opdage at det ikke går og man dagligt gør det
forkerte eller ikke formår at leve op til bjergprædikens ord.

"Døm ikke" siger Jesus, men hvor ofte dømmer vi ikke mennesker på det lidt
vi ser og hører om dem. "Tilgiv" siger Jesus, men hvor ofte har jeg ikke
båret nag til nogen, og været sen til at tilgive, ja ret og slet været
ligeglad og fortrængt at jeg havde et uforsonligt sind ; "dig kan jeg ikke
lide, det må du bare leve med"."Lad dit ja være et ja" siger Jesus, men hvor
er det let at holde inde med hele sandheden og være uærlig hvis det gavner
en selv. Hvordan leve op til alt dette ? Hvordan i det hele taget begynde at
tro jeg kan overholde Jesu bud om altid at elske, aldrig give igen, og være
fuldstændig retfærdig i alt hvad jeg gør ?

Måske skal løsningen findes i ordet *frugt*, som både Jesus og Paulus flere
gange bruger som billede på vore handlinger (Joh 15 | Gal 5).

Frugter arbejder ikke på at vokse. De tænker ikke. De anstrenger sig ikke.
De hænger bare på træet, og i den kontakt med træet modtager de det liv som
spirer og vokser af sig selv og bliver til et æble der modnes.

Hvordan bliver et æble et æble ?
Svar : Det bliver det heller ikke. Det skabes og formes som et æble, alene i
og med at det er en del af træet, ligesom vi som kristne får lov at blive en
del af Kristus. Det sande vintræe.

Træet producerer frugt - Kristus producerer kristne.

At bygge sit hus på klippegrund - hvad vil det sige ? At bygge sit liv på
Jesus selv, og lade Ham være sit fundament, sine vægge og sit loft, og
forstå at man ikke kan bære frugt selv, men kun gennem Jesus kan man
blomstre, Ham til ære.

jørgen.