Spørgsmål omkring obligationer
Fra : Dennis

Dato : 07-09-04 15:03

Jeg har spurgt lignende spørgsmål i dk.investering, men jeg tænkte nu
bageefter, at denne gruppe nok var mindst lige så aktuel at høre om dette:

Vi skal købe vores første hus (som jo nævnt før i gruppen *GGG* ), og er ret
sikre på det bliver et 5% obligationslån på 30år..
Kursen på denne er jo så ret vigtig, da vi jo ikke har et lån at omlægge..

huset skal vi først overtage sidst november eller først december, derfor
undersøger jeg lidt om vi skal kurssikre - De kan jo i teorien lige så godt
stige, og derved være til vores fordel..
Jeg er godt klar over at man ikke kan sige noget sikkert, men er der
indikatorer der peger mod at det ene eller andet?

Mvh Dennis

Fra : Martin

Dato : 07-09-04 15:21

> [...]
> Jeg er godt klar over at man ikke kan sige noget sikkert, men er der
> indikatorer der peger mod at det ene eller andet?

Hvad renten vil være om 2-3 måneder er der ingen som ved.

Hvis du ikke ønsker at bruge penge på en kurssikring, kunne du vel lige så
godt overveje at spare yderligere ved at finansiere huset med flexlån.

/Martin

Fra : Hans Pedersen

Dato : 07-09-04 15:58

On Tue, 7 Sep 2004 16:20:32 +0200, "Martin" <nospam@nospam.dk> wrote:

>Hvis du ikke ønsker at bruge penge på en kurssikring, kunne du vel lige så
>godt overveje at spare yderligere ved at finansiere huset med flexlån.

Ja, men det er jo i den grad et temperamentsspørgsmål og/eller hvor
mange penge man har "ude og flyve".

Vi har selv lige besluttet os for et rentetilpasningslån, med
rentefastfrysning i 5 år, men det er heller ikke et voldsomt dyrt hus,
vi har købt (vi skal realkreditfinansiere 720.000 kr.) og der er
relativ god luft i økonomien til eventuelle rentestigninger om 5 år.
Vi overtager også 1/12

Jeg vil ikke begynde at diskutere, hvilken låneform, der er bedre
fremfor andet, for svaret findes ikke.

Men til spørgsmålet: Du siger 5 % fastforrentet, som skal ligge primo
december (lånene tages hjem senest en uges tid før I overtager).

Jeg ville vælge enten at kurssikre eller hjemtage lånene allerede nu.
Hvis vi skulle have fastforrentet lån, så ville det for os være
billigere at tage lånet hjem nu fremfor at kurssikre. Omkostningerne
til kurskontrakten er højere end renteudgiften fratrukket
renteindtægten ved at have låneprovenuet til at stå på en dertil
indrettet konto indtil december.

Det var vel at mærke med Skjern Bank som pengeinstitut og Totalkredit
som realkredit. Det er ikke sikkert det er det samme med alle andre
kombinationer. Men tag en snak med banken om, hvordan du får det
billigst.

Men jeg ville som sagt vælge at kurssikre eller hjemtage nu, da jeg
har en fornemmelse af, at kurserne vil falde ikke uvæsentligt i denne
sammenhæng inden jul. Men det er jo bare min fornemmelse. Den er ikke
bedre end jer andres.

--
Hans Pedersen
Esbjerg

Fra : Dennis

Dato : 08-09-04 09:55

> Jeg vil ikke begynde at diskutere, hvilken låneform, der er bedre
> fremfor andet, for svaret findes ikke.

Sjovt.. Den erkendelse er jeg også kommet frem till..
Efter 3 gange at have skiftet mening, er jeg nu fast besluttet på min valg

Men alt er jo bygget på hvis og hvis.. Forventninger til fremtiden...

> [...]
> har en fornemmelse af, at kurserne vil falde ikke uvæsentligt i denne
> sammenhæng inden jul. Men det er jo bare min fornemmelse. Den er ikke

Men absolut lige sådan noget jeg gerne vil høre.. For jeg har ingen basis
for at danne denne fornemmelse

Takker ;)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-09-04 07:56

"Martin" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> Hvis du ikke ønsker at bruge penge på en kurssikring, kunne du vel lige så
> godt overveje at spare yderligere ved at finansiere huset med flexlån.

Eller hjemtaget lånet allerede nu, det kan være at afdragene på lånet koster
det samme som kurssikringen ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-09-04 08:03

Christian B. Andresen wrote:
> "Martin" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> Eller hjemtaget lånet allerede nu, det kan være at afdragene på lånet koster
> det samme som kurssikringen ?

Hmmm, da ikke førend huset er handlet?

Mvh
Roberto

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-09-04 08:19

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message

> Hmmm, da ikke førend huset er handlet?

Man kan da vel hjemtage låne så snart der er skrevet under.

Fra : Poul Andersen

Dato : 08-09-04 09:27

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> "Martin" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> Eller hjemtaget lånet allerede nu, det kan være at afdragene på lånet
koster
> det samme som kurssikringen ?

Ved en kursssikring hjemtages lånet ( obligationerne ) i praksis af
kreditforeningen og provenuet lægges i depot.
Det vil stort set altid være billigere at kurssikre end at hjemtage for
tidligt.

Poul

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-09-04 09:34

"Poul Andersen" <dont.mail.me.here.use.the.group@mail.dk> wrote in message

> [...]
> kreditforeningen og provenuet lægges i depot.
> Det vil stort set altid være billigere at kurssikre end at hjemtage for

Også hvis man får rente af pengene og hvis man tænker på at man jo også
afdrager på lånet ?

Fra : Poul Andersen

Dato : 08-09-04 16:55

> [...]
> lige

> Også hvis man får rente af pengene og hvis man tænker på at man jo også

Ja medmindre du kan få en bedre rente end obligationsrenten.

Poul

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-04 08:37

> Ja medmindre du kan få en bedre rente end obligationsrenten.

Hvor kan man få bedre rente end 4-5 % ?

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-04 07:58

> Vi skal købe vores første hus (som jo nævnt før i gruppen *GGG* ), og er
ret
> sikre på det bliver et 5% obligationslån på 30år..

Alternativt kunne man kombinere et 5% lån over 20 år med et F1 over 30 år.
Ydelsen de første 20 år er ca. den samme som ved et 5% over 30 år, men man
får afdraget en hel del mere. Det er selvfølgelig forudsat at den korte
rente ikke stiger voldsomt.

> [...]
godt
> stige, og derved være til vores fordel..

Tjah... Du kan vel regne lidt på hvad det koster at kurssikre og så se på
hvor meget kursen skal svinge for at pengene er tjent hjem. Du kunne vel
også alternativt optaget lånet nu og så deponere det hos din bank. De kan
sikkert overtales til at passe på pengene til 2,75% i rente p.a. hvorfor det
kun er differencerenten du betaler indtil du skal bruge pengene. Det
regnestykke kunne så også sættes i forhold til at kurssikre da effekten er
den samme.

Personligt tror jeg ikke at kursen på et 5% lån vil stige eller falde meget
mere end et par point i løbet af de næste par måneder.

../Anders

Fra : Dennis

Dato : 08-09-04 09:57

> Personligt tror jeg ikke at kursen på et 5% lån vil stige eller falde
meget
> mere end et par point i løbet af de næste par måneder.

Det er jo heller ikke verden det betyder..
Men den faldt jo 0.5 point den dag vi snakkede med banked (i mandags) - hvis
den nu havde tænkt sig at gøre det et par gange, var det jo en del penge vi
snakker om..

Takker for din mening..

Mvh Dennis

Fra : Alf L

Dato : 13-09-04 14:34

Generelt kan man sige at kreditforeningerne/bankerne tjener
penge på kurssikringer via gebyrer, kurtager og kursskæringer.
Kurssikringer giver ovennævnte rigtig gode ekstraindtægter.
Da man jo nok har beregnet sin avance til 50% og da der er
50% chance for fald eller signing i kursen, så kan man jo sige
at chancen for at tabe penge ved ikke at kurssikre er ca. 25%.
Herfra skal så fratrækkes kurssikringsprisen, så man kan sige at
kurssikring er dårlige for husejerne.

Det er jo en hel del bedre end at spille hos Dansk Tipstjenesten.

Tager man så rentetilpasningslån, så er det da helt tåbeligt at
kurssikre hjemtagelsen af lånet.

Alf L

Fra : Poul Andersen

Dato : 13-09-04 09:24

"Alf L" <Alf@???wingmargin.com> wrote in message
> Generelt kan man sige at kreditforeningerne/bankerne tjener
> penge på kurssikringer via gebyrer, kurtager og kursskæringer.
> Kurssikringer giver ovennævnte rigtig gode ekstraindtægter.

I betragtning af at du ikke ved hvordan kurssikring foregår er det
imponerende at du ved der tjenes mange penge på det.

> Da man jo nok har beregnet sin avance til 50% og da der er
> 50% chance for fald eller signing i kursen, så kan man jo sige
> at chancen for at tabe penge ved ikke at kurssikre er ca. 25%.

En kurssikring er altid til dagens kurs og foregår ved at lånet hjemtages
( obligationerne sælges med det samme ).
Så hvad er det de beregner avancen til 50% af ?
Selvom en kurssikring foregår som du antyder, vil det aldrig være 50%, fordi
alle kurssikrer ved stigende rente og ( stort set ) ingen kurssikrer ved
udsigt til faldende rente.

> Herfra skal så fratrækkes kurssikringsprisen, så man kan sige at
> kurssikring er dårlige for husejerne.

Ikke for de husejere der har oplevet stigende renter i kurssikringsperioden.
Jeg vil da meget anbefale at kurssikre med de nuværende renteudsigter.

> Det er jo en hel del bedre end at spille hos Dansk Tipstjenesten.
>
> Tager man så rentetilpasningslån, så er det da helt tåbeligt at
> kurssikre hjemtagelsen af lånet.

Rentetilpasningslån er mange ting f.eks. kan det være en god ting at
kurssikre et F(3) eller F(5) lån.

Poul

Fra : Alf L

Dato : 14-09-04 01:54

Kære Poul,

> I betragtning af at du ikke ved hvordan kurssikring foregår er det
> imponerende at du ved der tjenes mange penge på det.

Jo, jeg ved godt hvordan det foregår og der tjenes faktisk mange penge
på kurssikringer. Hvis du kender en bank eller kreditforening
som ikke ønsker at tjene penge på deres ydelser, så nævn den/dem lige.

> En kurssikring er altid til dagens kurs og foregår ved at lånet hjemtages
> ( obligationerne sælges med det samme ).
> Så hvad er det de beregner avancen til 50% af ?

Man beregner hvad muligheden er for tab/gevinst i kurssikringsperioden.
Tab/gevinsten indregnes som gebyr for kurssikringen og da
man også skal tjene penge så multipliceres tab/gevinsten lige med 2
(eller med det tal, som giver den bruttoavance, som man har
sat sig som mål.)

> alle kurssikrer ved stigende rente og ( stort set ) ingen kurssikrer ved
> udsigt til faldende rente.

Fremtiden er svær at spå om og reelt ved ingen hvordan renten
bevæger sig. Man kan lave nogle gennemsnitsbetragtninger over
en eller anden perioden, men ingen kender renten i morgen.
Renten svinger fra sekund til sekund dagen lang.

Er man bange for eller tror at renten stiger, så skal man ikke tage
et rentetilpasningslån. Det er da dybt godnat at modarbejde
sin egen overbevisning. Så derfor hører rentetilpasningslån og
kurssikring overhovedet ikke sammen.

Alf L

Fra : Poul Andersen

Dato : 13-09-04 21:51

> [...]
> man også skal tjene penge så multipliceres tab/gevinsten lige med 2
> (eller med det tal, som giver den bruttoavance, som man har

Sludder kurssikring er altid udfra dagens kurs

> [...]
> et rentetilpasningslån. Det er da dybt godnat at modarbejde
> sin egen overbevisning. Så derfor hører rentetilpasningslån og

Der er forskel på kortsigtede rentestigninger og langsigtede.
På kort sigt ville jeg afgjort vælge kurssikring på alle
rentetilpasningslån større ( lig med ) F(3).
Hvis du ikke mener det sammen er du klogere end alle med forstand på
renteudvikling i hele landet.
Det er da et gode at kunne vælge kurssikring - og jeg ville afgjort vælge
dette hvis jeg skulle låne i dag.

Du har stadig ikke fortalt hvad avancen på 50 % kommer af.. Jeg spørger igen
fordi det overhovedet ikke har noget at gøre med rentetilpasning at gøre.

Poul

Fra : Alf L

Dato : 14-09-04 14:05

Hej Poul,

> Sludder kurssikring er altid udfra dagens kurs

Kurssikring er en sikring af kursen i en periode. Som oftest
fra dags dato og til lånet udbetales.
Man kan i øvrigt betragte en kurssikring som en terminshandel.
Når obl. kurserne stiger, så falder renten og omvendt.
Disse 2 faktorer er indbyrdes forbundne.

> På kort sigt ville jeg afgjort vælge kurssikring på alle
> rentetilpasningslån større ( lig med ) F(3).

Det er alment kendt at den korte og lange rente bevæger
sig sammen op eller ned i den financielle verden. Jeg har aldrig
før hørt om nogen som tror at renten bevæger sig op på
kort sigt men ned på langt sigt..

> Hvis du ikke mener det sammen er du klogere end alle med forstand på
> renteudvikling i hele landet.

Jeg har faktisk aldrig mødt en rente dealer/analytiker som
var særlig god til at forudsige fremtiden.Såfremt
han var det, så kunne han jo hurtigt selv blive rig på kursspekulationer.
I mine øjne er kurser (og dermed rentesatser) mere af spekulative
karakterer end baseret på fakts.
Det er ikke utænkeligt at jeg er klogere. Jeg har da i det mindste ikke
endnu tabt penge på børsen.

> Du har stadig ikke fortalt hvad avancen på 50 % kommer af.. Jeg spørger
igen

Det financielle institut som udbyder produktet "Kurssikring" lever af en
eller anden bruttoavance på sit produkt. En bruttoavance på et bankprodukt
eller hvilket som helst andet produkt f.eks. tøj, is, huse mv. er ganske
normalt.
Det kan selvfølgeligt være højere eller lavere alt efter den eksisterende
konkurencesitiation for produktet.

Alf L