Open source MTAers markedsandel?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 06-09-04 17:08

I en glødende diskussion med en kammerat, har jeg postuleret at det er
open source-MTAer, der flytter langt den meste email på nettet, såvel
kommercielt som ikke-kommercielt.
Jeg mener at have læst dette et sted... kan bare ikke huske hvor.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at bære ved til bålet?
Hvad har postulatet på sig?

NB
Spørgsmålet er et spinoff af en diskussion om MS "Sender ID" og Apache
Foundations holdning til denne "opfindelse".

--
Steen Suder

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-09-04 17:15

Steen Suder, privat <sfs_news_spam@suder.dk> writes:
> [...]
>kommercielt som ikke-kommercielt.
>Jeg mener at have læst dette et sted... kan bare ikke huske hvor.

Jeg kastede Google efter problemet:
http://www.google.dk/search?q=%22market+share%22+sendmail+postfix+exchange&hl=da&lr=&ie=UTF-8&start=10&sa=N

Den kom med http://www.credentia.cc/research/surveys/smtp/200304/
blandt en masse andre. Det er godtnok 1½ år siden, men dér var
godt og vel 60% open source. Jeg vil gætte på, at det er gået en
del nedad siden.

Der er masser af andre links at følge i ovenstående søgning -
det gad jeg bare ikke

Mvh.
   Klaus.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 06-09-04 19:31

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> del nedad siden.
>
> Der er masser af andre links at følge i ovenstående søgning -

Ovenstående siger vel kun hvad antal af servere der er installeret med
en given SMTP server.
Den siger ikke noget om hvor meget post de sender.

Eksempelvis vil jeg tro/gætte på at langt mere email bliver sendt med
opensource end closedsource. Fx benytter de store ISP'er sig oftest af
opensource, hvorimod et stort antal virksomheder benytter fx exhcange
men de har ofte et lille email forbrug.

Så muligvis kunne der godt være flere installerede SMTP servere med
closed source, hvorimod langt det meste emails bliver sendt med
opensource som postfix, exim, qmail, sendmail m.fl.

Hilsen Mikkel

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-09-04 21:20

Mikkel Bundgaard <newsgroup@notfound.invalid> writes:
> [...]
>opensource end closedsource. Fx benytter de store ISP'er sig oftest af
>opensource, hvorimod et stort antal virksomheder benytter fx exhcange

Tjah, TDC bruger InterMail, Tiscali (Europas næststørste ISP)
bruger Critical Path IMS... men om det er generelt, har jeg
ikke styr på længere.

Der var engang (for 10 år siden, da jeg startede som sysadm i
ISP-verdenen) brugte vi vist allesammen sendmail. Siden da er
det gået ganske gevaldigt tilbage for de åbne løsninger. Mest
af alt fordi de mangler integration med provisioneringen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-09-04 22:00

klausellegaard@msn.com (Klaus Ellegaard) writes:

> af alt fordi de mangler integration med provisioneringen.

Den forstod jeg ikke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-09-04 22:18

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

>Den forstod jeg ikke.

Provisionering = levering af bestilte ydelser. Altså den mekanisme,
der sættes i gang, når kunden har bestilt et produkt.

Kravene til provisioneringen er, at den kan levere nødvendige data
til samtlige funktioner i virksomheden (økonomisystem, teknisk
infrastruktur, eksterne samarbejdspartnere, datawarehouse, CRM og
diverse server-baserede sager).

Open-source er desværre ikke altid særligt godt supported i den
sammenhæng. Ikke sjældent fordi provisionering er voldsomt dyrt,
og det derfor er lidt risikabelt at basere noget på produkter,
der ikke garanterer at være bagudkompatible med sig selv, og som
ikke har en erklæret skalerings-strategi.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-09-04 22:46

> [...]

> der ikke garanterer at være bagudkompatible med sig selv, og som
> ikke har en erklæret skalerings-strategi.

SÅ ville det jo være interessant at høre hvor mange der kan snakkes
med på en nogenlunde fornuftig måde (fx XML-udveksling).

Det må jo lette det enormt når formatet er sådan.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-09-04 05:38

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:
>SÅ ville det jo være interessant at høre hvor mange der kan snakkes
>med på en nogenlunde fornuftig måde (fx XML-udveksling).

Provisionseringssystemer er generelt fjendtligt indstillet over
for nemme ting... så kan konsulenterne jo ikke tjene penge på
udvikling til dem

Mvh.
   Klaus.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-09-04 08:09

Klaus Ellegaard wrote:

> Tjah, TDC bruger InterMail, Tiscali (Europas næststørste ISP)
> bruger Critical Path IMS... men om det er generelt, har jeg
> ikke styr på længere.

Men altså ikke systemer fra Microsoft? (Det ene ben af diskussionen,
hvor irrelevant det end måtte være.)

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 07-09-04 16:28

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
> opensource end closedsource. Fx benytter de store ISP'er sig oftest af
> opensource, hvorimod et stort antal virksomheder benytter fx exhcange

Det er nok kun hvis du ikke tæller spam og virus med.
Jeg har godtnok aldrig checket om der findes Open Source viruser.

--
Niels

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 07-09-04 16:51

Steen Suder, privat wrote:
> [...]
> Spørgsmålet er et spinoff af en diskussion om MS "Sender ID" og Apache
> Foundations holdning til denne "opfindelse".

Men være opmærksom på, at det ikke er alle sendmail servere, der er Open
Source.

--
Niels