WIFI (rtl 8180L), Linux kerne 2.6 Gentoo?
Fra : Jesper Mørch

Dato : 06-09-04 13:55

Hvor godt er Realteks 8180L wifi-chip egentlig understøttet i Linuxkernen
m.m. og er det et krav at jeg knækker en Windows-driver for at trække
firmware ud, så den kan bruges under Linux (kerne 2.6)?

Grunden til at jeg spørger er fordi Jeg "faldt over" sådan et kort (PCMCIA)
til 130,- hos Merlin i sidste eller forrige uge.
Ok, 802.11b og ikke g, men alligevel... til at sidde i haven med en laptop,
koblet gennem en "intelligent router" med MAC-filtrering, er det vel ganske
udmærket, når man lige vil tjekke sin email, eller slå noget op på
internet

Mvh.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-09-04 14:59

Jesper Mørch <morch@[remove]worldonline.dk> writes:

> [...]
> koblet gennem en "intelligent router" med MAC-filtrering, er det vel ganske
> udmærket, når man lige vil tjekke sin email, eller slå noget op på

Fungerer rimeligt med ndiswrapper (linksys WPC11 v4, men det er samme
chip). RealTek's egne linux drivere er (a) prorietary (b) noget crap
og (c) kun til kernel version 2.4.

I bred almidelighed kører det meget godt. Nogen gange bliver
forbindelsen lidt flaky, men jeg har også mit AP stående i kælderen på
den forkerte side at et jernbetongulv. Det er ikke lykkedes mig at få
WPA til at virke, men det er muligvis et AP problem.

I reglen er der dog for meget lys til at man kan sidde i haven og surfe.
(Og MAC filtrering er ikke helt godt nok, men det ved du vel?)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : frank damgaard

Dato : 11-09-04 13:32

Jesper Mørch wrote:

> Hvor godt er Realteks 8180L wifi-chip egentlig understøttet i Linuxkernen
> m.m. og er det et krav at jeg knækker en Windows-driver for at trække
> firmware ud, så den kan bruges under Linux (kerne 2.6)?

med ndiswaprrer fungerer win-XP driveren under linux.
Der skal ikke "knækkes" en windows driver, den skal blot "bruges" :)

> Grunden til at jeg spørger er fordi Jeg "faldt over" sådan et kort (PCMCIA)
> til 130,- hos Merlin i sidste eller forrige uge.

Ja, den er billig

Til realtek 8080 er der også et projekt på sorceforge.net der er
startet med at disassemblere/bruge closedsource driveren til linux (den
oprindelige linux driver virker kun med bestemte kerner og Redhat
versioner). Det går dog kun langsomt fremad.
http://sourceforge.net/projects/rtl-ddp/

--
Frank Damgaard |