Udendørs kabel
Fra : Kristian Jensen

Dato : 11-05-01 02:11

Hej NG.
Min nabo og jeg har besluttet at vi vil have et netværkskabel som forbinder
vore 2 netværk.
Men hvilken type kabel skal der bruges? Er det ikke noget med at det skal
være skærmet, for ikke at blive påvirket af andre elektriske signaler? Vi
har planer om at lægge kablet i et flexrør(elektrikerrør) for at gøre det
lidt mere sikkert. Kablet skal være et krydset kabel mellem 2 10/100
Switche..

/kristian

Fra : Arne Keller

Dato : 12-05-01 07:50

On Fri, 11 May 2001 03:11:19 +0200, "Kristian Jensen"
<krizz@post12.tele.dk> wrote:

> [...]
>har planer om at lægge kablet i et flexrør(elektrikerrør) for at gøre det
>lidt mere sikkert. Kablet skal være et krydset kabel mellem 2 10/100

Du bør anvende en kabeltype til udendørs brug, da almindeligt kabel
ændre egenskaber når det udsættes for fugt.

Du skal ikke anvende skærmet kabel, den eneste fordel du opnår er at
kablet koster mere og du får problemer med korrekt jording af kablet.

Læs mere her:
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobkabler.htm

Du skal efter min mening ikke krydse kablet.
Installer et kabel mellem 2 faste vægdåser, så ved du at det fungerer.
Isæt så patchkabler i hver ende hvoraf det ene er krydset.

Læs mere her:
http://www.kabling.dk/kabling/hjemmet.htm

Denne løsning vil være bedre hvis du en dag vil anvende kablet til
noget andet, eller en ny LAN teknologi.

Du bør ikke bruge mere end 90 meter kabel.
--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.