float: left - linjeskift
Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-09-04 06:02

Hvorfor laver Opera og IE 6 det på denne underlige måde?

http://hjemmesider.frac.dk/mail/mail.php

Med float: left burde det vel vises som i Mozilla, med tekst og
så et tekstfelt i hver linje?

Er træt, så jeg kan måske ikke se skoven for bare træer?
(Må stoppe med det natteroderi )
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-04 08:04

> Hvorfor laver Opera og IE 6 det på denne underlige måde?
>
> http://hjemmesider.frac.dk/mail/mail.php

Jeg sidder lige nu ved en maskine, hvor jeg kun har IE til rådighed. Jeg kan
derfor ikke se, hvordan Mozilla laver det men kan godt se, at det ser
forkert ud i IE.

Prøv at se, hvordan jeg har lavet det med labels på
<http://hjemmesideskolen.dk/html/formular.asp>, det virker i alle nyere
browsere.

> Er træt, så jeg kan måske ikke se skoven for bare træer?
> (Må stoppe med det natteroderi )

Uha, jeg kender det. Har i perioder selv været slem til at sidde for længe,
fordi et eller andet driller. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-09-04 19:20

Erik Ginnerskov skrev:

>Jeg sidder lige nu ved en maskine, hvor jeg kun har IE til rådighed. Jeg kan
>derfor ikke se, hvordan Mozilla laver det men kan godt se, at det ser
>forkert ud i IE.

Ligger nu på http://hjemmesider.frac.dk/mail/ og fik det meget
rettet takket være et andet svar.

>Uha, jeg kender det. Har i perioder selv været slem til at sidde for længe,
>fordi et eller andet driller. ;)

Ja, det er lidt kedeligt med det gode vejr at sove til omkring
kl. 14.

Den værste fejl jeg nogensinde har lavet og ikke kunne finde ud
var at jeg skrev
i stylen på en side og tjekkede med Opera og Opera ignorede
fejlen og jeg kunne bare ikke finde ud af, hvorfor det ikke
virkede i andre browsere.

(Foretrækker at have css'en stående på siden ved test).
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-04 20:12

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Ligger nu på http://hjemmesider.frac.dk/mail/ og fik det meget
> rettet takket være et andet svar.

Ja, det var noget helt andet. Jeg ville bare designmæssigt gøre de 4 første
input lige så brede som textarea forneden. Men det er kun en detalje. ;)

> Ja, det er lidt kedeligt med det gode vejr at sove til omkring
> kl. 14.

Det kan jeg ikke tillade mig i øjeblikket. Jeg skal sidde på min skolebænk
kl. 8:30, så det er ud af fjerend kl. 6.

> Den værste fejl jeg nogensinde har lavet og ikke kunne finde ud
> var at jeg skrev

Jeg har vist lykkeligt glemt, hvad jeg har lavet af bøffer, når jeg var
blevet for bælgøjet af træthed. :D

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-09-04 20:57

Erik Ginnerskov skrev:

>Ja, det var noget helt andet. Jeg ville bare designmæssigt gøre de 4 første
>input lige så brede som textarea forneden. Men det er kun en detalje. ;)

Måske, men synes at de bliver unødig lange og at det er meget, ok
rimelig, pænt som det er.
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-09-04 21:16

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Måske, men synes at de bliver unødig lange og at det er meget, ok
>rimelig, pænt som det er.

OK! Du har fået dem lige store.
--
Knud

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 08-09-04 21:15

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg har vist lykkeligt glemt, hvad jeg har lavet af bøffer, når jeg
> var blevet for bælgøjet af træthed. :D

Det er da for os andre hyggeligt at høre, at I også engang har lavet
bøffer. Det er måske bl.a. derfor, I er så flinke og rare med at hjælpe
os andre? I hvert fald: tak for det

Lisbet

Fra : inga schmidt

Dato : 08-09-04 08:44

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvorfor laver Opera og IE 6 det på denne underlige måde?
>
> Med float: left burde det vel vises som i Mozilla, med tekst og
> så et tekstfelt i hver linje?

Har du prøvet 'position' i stedet for 'float'? Det hjalp på noget
lignende hos mig.

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 08-09-04 10:55

inga schmidt wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Har du prøvet 'position' i stedet for 'float'? Det hjalp på noget
> lignende hos mig.
>
> --

eller læg det ind i en tabel..

PerR

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-09-04 12:43

Per Rasmussen skrev:

> eller læg det ind i en tabel..

Det ville jeg også vælge her. Der er behov for både lodret og
vandret justering og der er rækkesammenhæng (felt med tilhørende
etiket) og kolonnesammenhæng (etiketter og felter) mellem de
enkelte elementer - kort sagt er opstillingen helt egnet til en
tabel.

Et par generelle noter
- <div id="midt"> ligner et fieldset (så man kunne bruge <fieldset>
i stedet),
- Hvis man markerer etiketterne med <label> kan de enkelte felter
også vælges ved at klikke på den tilhørende etiket.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-04 17:40

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> etiket) og kolonnesammenhæng (etiketter og felter) mellem de
> enkelte elementer - kort sagt er opstillingen helt egnet til en

Det kan netop styres med label. Bredden på labels sættes med css.
Efterfølgende kommer inputfelternes venstre kanter til at flugte find
lodret. Tabel er slet ikke nødvendig.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-09-04 19:23

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Det ville jeg også vælge her.

Var jeg også lige ved, syntes bare, at det var for nemt

> [...]

>- Hvis man markerer etiketterne med <label> kan de enkelte felter
>også vælges ved at klikke på den tilhørende etiket.

Er aldrig blevet dus med fieldset og label, men ka' være jeg
skulle kigge på det.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-09-04 18:00

Erik Ginnerskov skrev:

> Det kan netop styres med label. Bredden på labels sættes med
> css. Efterfølgende kommer inputfelternes venstre kanter til at
> flugte find lodret.

Ja - men problemet er at labelkolonnen ikke udvides hvis en enkelt
tekst er for lang i forhold til den specificerede bredde. Derfor
kan det være svært at sætte en passende bredde på label - specielt
hvis man ikke vil låse fontstørrelsen til en absolut størrelse.

> Tabel er slet ikke nødvendig.

Du har ret i at det kan laves uden en tabel. Jeg vil bare
argumentere for at en tabel i dette tilfælde er det rigtige valg.
Dels på grund af den faktiske visning - hvor tabellen automatisk
vil udvide en kolonne og dermed fastholde en korrekt lodret
justering. Og dels fordi jeg som nævnt før mener at der er gode
argumenter for at kalde sådan en opstilling tabulær - fordi der er
sammenhæng både lodret og vandret.

Vi er givetvis enige om at tabeller generelt ikke skal bruges til
layout. Jeg synes bare man skal passe på at "tabelforskrækkelsen"
ikke kammer over så man undlader at bruge tabeller for enhver pris.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-09-04 19:33

> [...]

>layout. Jeg synes bare man skal passe på at "tabelforskrækkelsen"
>ikke kammer over så man undlader at bruge tabeller for enhver pris.

Helt korrekt, men nu var det lige så meget, at jeg gerne ville få
det til at lykkedes med <div> og naturligvis skrider det nu, når
man sætter fontstørrelsen større i browseren, men det kan delvis
reddes ved at sætte en større width i venstre side.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-09-04 22:21

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Er aldrig blevet dus med fieldset og label, men ka' være jeg
> skulle kigge på det.

Fieldset er mest til pynt, men label er efter min mening stærkt
undervurderet. Når man først har prøvet det, er det svært at lave
en formular uden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-04 22:36

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Fieldset er mest til pynt,

Der er jeg ikke helt enig. Skal siden med formularen validere, skal
input-felterne være lagt ind i en eller anden kasse - fieldset, div eller p.
Hvorfor så ikke bare bruge det tag, der er beregnet til det. Man behøver jo
ikke gøre den synlig og legend kan man lade være tom.

> men label er efter min mening stærkt
> undervurderet. Når man først har prøvet det, er det svært at lave
> en formular uden.

Jeg forstår heller ikke min tidligere modstand mod at indføre det på mine
formularer. ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ravnefane

Dato : 08-09-04 15:28

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
> så et tekstfelt i hver linje?
>
> Er træt, så jeg kan måske ikke se skoven for bare træer?

Enkleste løsning vil nok være at forsyne klassen ".venstre3" med fx.

   width: 480 pixels;

Herefter kan du udelade "clear:both" fra samme klasse, hvilket
overflødiggør enten klassen ".venstre" eller klassen ".venstre2".

mvh
Mogens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-09-04 19:14

Ravnefane skrev:

>Enkleste løsning vil nok være at forsyne klassen ".venstre3" med fx.

Ja, det var jo meget enkelt.
Ligger nu på
http://hjemmesider.frac.dk/mail/

Tak for det.