Indrykning med "er - kan man det ?
Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 07-09-04 11:52

Jeg sidder og kigger på en gammel tekst, som jeg er
ved at lave til html. Det er lidt sjovt at se hvor tæt
man kan komme på nogle af de skøre tryktekniske
konventioner. En af dem driller mig lidt. I den gamle
tekst er citater fra andre bøger skrevet med "'er i
venstre side, fx som at der i Latinsk Lærebog står
" Exitus prosper belli exercitui forti debetur.
" Luscinia omnes aves cantu superat. In
" ora portus boni sunt. Novis casibus
" nova consilia apta sunt. Domini magnarum
" domuum superbi sunt. Longae regibus sunt
" manus. Genu, non manus dolet. Cornua cervi
" pulchra sunt. Ducenti. Ducentesimus."

Hvordan dulen laver man det i html, så det også fungerer
med variabel spaltebredde og deslige ? Hvis det ikke kan
gøres, bruger jeg bare en almindelig blockquote, men hvis
nu der var en standard måde at gøre det på, ville det
være rarere.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-09-04 19:26

Kai Birger Nielsen wrote:

> [...]
> " nova consilia apta sunt. Domini magnarum
> " domuum superbi sunt. Longae regibus sunt
> " manus. Genu, non manus dolet. Cornua cervi

Umiddelbart kan jeg ikke komme på andre måder at gøre det på, hvis du
partout vil indlede alle linjer med ", end at du afslutter foregående linje
med <br>.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-04 22:03

Erik Ginnerskov skrev:

>Umiddelbart kan jeg ikke komme på andre måder at gøre det på, hvis du
>partout vil indlede alle linjer med ", end at du afslutter foregående linje
>med <br>.

Og hvis teksten skal floates automatisk, kan det vel kun laves
med ... [GYS] ... tabeller?

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-09-04 08:27

> Og hvis teksten skal floates automatisk, kan det vel kun laves
> med ... [GYS] ... tabeller?

Tja, så skal der vel til venstre for teksten være en tom celle med bredde
svarende til bredden på tegnet " og med samme tegn indlagt som
baggrundsgrafik. Det vil vist gøre tricket.

Denne grafik skal have den bredde, som man ønsker indrykningen skal være og
samme højde som linjehøjden på den valgte tekst.

Tabellen skal laves uden border, så man ikke lægger mærke til den.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 08-09-04 08:44

In <ff8sj0hjvk35q8linha9nsk44goruibrrc@news.stofanet.dk> Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

>Og hvis teksten skal floates automatisk, kan det vel kun laves
>med ... [GYS] ... tabeller?

>--
>Bertel
>http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jamen, kan man overhovedet det ? Erik's forslag er vel at teksten
ikke ombrydes automatisk, men at ombrydningen fryses vha break koder.
Så kan man jo lige så godt gøre det med <pre></pre> og det var ikke
det, der var meningen.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-09-04 09:21

Kai Birger Nielsen wrote:
> [...]
> gøres, bruger jeg bare en almindelig blockquote, men hvis
> nu der var en standard måde at gøre det på, ville det

Hvis det skal virke i mange browsere er et linie-højt, venstrestillet,
repeterende baggrundsbillede på blockquote-tagget en fristende løsning...

MEN CSS3 har pseudoklasser, som kan nogle frække ting. Det virker i
Mozilla, og i nogen grad i Opera - vi har tidligere snakket om det i
gruppen - øjeblik...

- jo, jeg havde minsanten et par links liggende i min test-kode:
<http://www.w3.org/TR/1998/REC-CSS2-19980512/generate.html#before-after-content>
<http://www.alistapart.com/articles/goingtoprint/> har også lidt om at
bruge teknikken.

- og den tidligere omtale - det bedste jeg lige har haft held til at
smide efter google.groups er
<http://groups.google.com/groups?q=group%3Adk.edb.internet.webdesign.*+pseudoklasse>

Så vidt jeg husker er MSIE desværre dømt helt ude hvad pseudoklasserne
angår, det kommer nok i 2008 (som sikkert bliver endelig releasedato på
Longhorn )

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-09-04 13:24

Jesper Brunholm skrev:

> MEN CSS3 har pseudoklasser, som kan nogle frække ting.

Tjo - der er nu også en del i CSS2.

> <http://www.w3.org/TR/1998/REC-CSS2-19980512/generate.html#befo
> re-after-content>

Som ovenstående link antyder (hvis man kigger i midten af adressen)
er before/after-klasserne en del af CSS2 - heldigvis da, for CSS3
er meget lidt udbredt (det er heller ikke på nogen måde en færdig
standard).

Noget andet er så at before/after ikke kan bruges til at opnå en
bestemt markering for hver linje - det kan kun bruges til at få
noget indsat før hhv. efter et element (altså før første linje hhv.
efter sidste linje).

For at få markeret hver enkelt linje skal man formentlig have fat i
psedoklassen "::line-marker" - som er foreslået som en del af CSS3:

<http://www.w3.org/TR/2003/WD-css3-content-20030514/#line-markers>

Men den er mig bekendt ikke implementeret i en eneste browser
endnu, og eftersom CSS3-standarden ikke er i nærheden af at være
færdig, og specielt IE har været temmelig lang tid om at få CSS1
helt på plads - og stadig mangler at få flere dele af CSS2
implementeret - så går der nok ganske lang tid før man kan bruge
CSS3 i praksis.
Man kan evt. se en oversigt over CSS3-arbejdet her:
<http://www.w3.org/Style/CSS/current-work>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 08-09-04 13:36

In <chmfdj$kl8$1@news.net.uni-c.dk> Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> writes:

>Hvis det skal virke i mange browsere er et linie-højt, venstrestillet,
>repeterende baggrundsbillede på blockquote-tagget en fristende
>løsning...

Ja, jeg har tænkt tanken.

>MEN CSS3 har pseudoklasser, som kan nogle frække ting. Det virker i
>Mozilla, og i nogen grad i Opera - vi har tidligere snakket om det i
>gruppen - øjeblik...

Ja

Mange tak for linkene. Det ser ud som om jeg har brug for en
nth-line i stil med nth-child. Sådan en er der bare ikke
Og det kan jeg egentlig godt forstå for man ville kunne specificere
noget rimeligt langhåret i stil med at hver anden linie er med
stort undtagen den tredjesidste linie. Og det kunne i værste
fald flytte rundt på hvad der er den tredjesidste linie i al
evighed. Jeg forstår desværre godt at den ikke er med.

Jeg kan sætte første og sidste " med en before og after på
blockquote, men de andre kan jeg vist godt opgive.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)