Spyt når man gaber
Fra : Jonas Jalling

Dato : 27-08-04 14:34

Hej,

En gang imellem, når jeg gaber, sprøjter der nærmest en stråle af spyt, ud
af munden. Jeg har prøvet at fremprovokere det selv, ved at lave forskellige
øvelser med tungen, med munden åben - men uden held. Er der andre der kender
fænomenet, og kan fortælle hvad det egentlig er der sker?

Jonas Jalling

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 27-08-04 15:02

"Jonas" == Jonas Jalling <jonas@jalling.dk.invalid> writes:

> [...]
> lave forskellige øvelser med tungen, med munden åben - men uden
> held. Er der andre der kender fænomenet, og kan fortælle hvad det

Jeg vil tro det er ørespytkirtlen der bliver klemt sammen, når du
gaber. Så hvis du vil fremprovokere effekten, skal du nok prøve at
rokke med ørene.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Søren

Dato : 27-08-04 16:56

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
kender
> fænomenet, og kan fortælle hvad det egentlig er der sker?

Sejt kropsstunt!

Der kan sje nogenlunde det samme nåt man er til tandlæge og gaber _endnu_
højere.

Det er vist en kirtel under det foreste af tungen.

Søren

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 27-08-04 23:45

Jonas Jalling wrote:

> Er der andre der kender fænomenet,

Du er ikke alene.

mvh
Henning

Fra : Peter Knutsen

Dato : 28-08-04 01:36

Henning Præstegaard wrote:

> Du er ikke alene.

Mit gæt er, at det handler om at der er forholdsvis varmt inde i
munden, og derfor kan luften indeholde en del vanddamp. Når man
så udånder, så bliver luften afkølet, og derfor fortættes
vanddampen til små dråber.

Det passer i hvert fald på mine egne observationer af fænomenet...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : A. Hagstrøm

Dato : 28-08-04 08:17

"Peter Knutsen" skrev

> [...]
> vanddampen til små dråber.
>
> Det passer i hvert fald på mine egne observationer af fænomenet...

Mine observationer siger at det er tungen, der sprøjter en masse små
spytdråber.
Jeg kan også gøre det hver gang jeg gaber, hvis jeg placerer tungen korrekt.

/Anders

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 28-08-04 11:37

"Henning Præstegaard" wrote:

> Du er ikke alene.

Det sker også for mig. De to spytkirtler i undermunden (under tungen)
kan åbenbart frembringe to skråt opadrettede stråler der kommer langt
ud af munden når man gaber.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Alice M

Dato : 28-08-04 11:19

> [...]
kender
> fænomenet, og kan fortælle hvad det egentlig er der sker?

Hei hei.

Jeg kan så informere jer om at det er ørespytkirtlen som har en "gang" som
munder ud på kinden ved de bagerste tænder i overmunden, samt
undertunge-spytkirtlerne som har to "udførselsgange" under tungen på hver
side af "den tynde streng" som holder tungen fast til underkæben.

I må ud og kikke i spejlet. det er muligt at se dem alle sammen :)

Alice M

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-08-04 12:35

"Alice M" <pingu_82@yahoo.skidt> skrev

> [...]
> side af "den tynde streng" som holder tungen fast til underkæben.
>
> I må ud og kikke i spejlet. det er muligt at se dem alle sammen :)

Min fætter, og tildels jeg selv, kunne fremtvinge fænomenet ved at spænde
tungen op mod fortænderne. Men han kunne ligefrem bruges som afløser, hvis
bilens sprinkler skulle svigte.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 28-08-04 22:31

> [...]
> tungen op mod fortænderne. Men han kunne ligefrem bruges som afløser, hvis

(Kobra-)slanger kan vist gøre noget sådant med giftkirtlen og ramme en
fjende præcist i øjet på lang afstand

Selvfølgelig kan man erstatte sprinklerens første to mililiter - hvis man
har slange som en hals så man kan spytte på forruden udefra mens man kører.
Hedder det ikke at "Man kan hvad man vil"....
Spyt har sæbeagtige stoffer, der hindrer at det udtørrer for hurtigt - men
det er vist bedre med sulfo-tilsætning til destilleret vand når der skal
sprinkles på beskidt forrude.

Fra : pm

Dato : 31-08-04 21:34

Ka det passe, at jeg, som er født i 43, aldrig har oplevet dette fænomen som
tilsuer eller på egen krop, så at sige, eller er det Altheimer som trænger
sig på ??

PM

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-08-04 21:47

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> tilsuer eller på egen krop, så at sige, eller er det Altheimer som trænger

Do her.
Måske er vi nogle med Alzheimer Light - eller måske er vi bare produceret
efter normer før ISO 9000?

Jeg var også ved at falde om af benovelse, da jeg første gang som 20+årig så
én, der kunne folde tungen på langs.
Det gik senere op for mig, at dem findes der en del af.

Hilsen Inger

Fra : pm

Dato : 01-09-04 00:01

" Tak Inge for de diskrete henvisninger til kor´rekt stavemåde -). Er
noteret

Folde en tunge på langs ?? Mener du lave båd ?? Ka jeg.. Men lave spyt i
stråler når jeg gaber.. har sgu prøvet hele aftenen.. nej det ka jeg ikke,
Og heller ikke hos tandlægen, der er det ud af øjnene det springer om ikke i
stråler

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-09-04 17:26

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev
> Og heller ikke hos tandlægen, der er det ud af øjnene det springer om ikke
> stråler

Du kunne jo bede om at se regningen, så springer det, det lover jeg dig!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen