/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Hvad er: SODIUM BICARBONAT
Fra : John Vedsegaard


Dato : 26-08-04 13:27

Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT

John



 
 
Jonas Jalling (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Jalling


Dato : 26-08-04 13:27

John Vedsegaard wrote:
> Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT
>
> John
Hehe Undskyld OT, men har du spillet Freddy Pharka's da??

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling



John Vedsegaard (26-08-2004)
Kommentar
Fra : John Vedsegaard


Dato : 26-08-04 13:35


"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:412dd70a$0$46190$14726298@news.sunsite.dk...
> John Vedsegaard wrote:
> > Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT
> >
> > John
> Hehe Undskyld OT, men har du spillet Freddy Pharka's da??
>
> --
> Med venlig hilsen
> Jonas Jalling
>
Det har slet ikke noget med spil at gøre, men er noget som står i en gammel
opskrift jeg har tænkt mig at prøve...

John



Jonas Jalling (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Jalling


Dato : 26-08-04 13:36

John Vedsegaard wrote:
<snip>
> Det har slet ikke noget med spil at gøre, men er noget som står i en
> gammel opskrift jeg har tænkt mig at prøve...
>
Ok, det må du undskylde. Man bruger bare sodium bicarbonat en del, i det
spil

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling



John Vedsegaard (26-08-2004)
Kommentar
Fra : John Vedsegaard


Dato : 26-08-04 13:43

Jeg kender ikke det spil, men hvad bruger man det til?

Det anvendes bl.a. i tandpasta..

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:412dd928$0$46185$14726298@news.sunsite.dk...
> John Vedsegaard wrote:
> <snip>
> > Det har slet ikke noget med spil at gøre, men er noget som står i en
> > gammel opskrift jeg har tænkt mig at prøve...
> >
> Ok, det må du undskylde. Man bruger bare sodium bicarbonat en del, i det
> spil
>
> --
> Med venlig hilsen
> Jonas Jalling
>
>



Holst (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 26-08-04 13:40


John Vedsegaard wrote:

> Det har slet ikke noget med spil at gøre, men er noget som står i en gammel
> opskrift jeg har tænkt mig at prøve...

Ja, så er det rette svar nok nærmere bagepulver eller natron


Holst (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 26-08-04 13:38


John Vedsegaard wrote:

> Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT

Det er natriumhydrogencarbonat (NaHCO3).



Jeppe Stig Nielsen (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 28-08-04 12:03

Holst wrote:
>
> > Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT
>
> Det er natriumhydrogencarbonat (NaHCO3).

Ja, det er rigtigt. Natriumhydrogencarbonat er ét af de stoffer der
findes i bagepulver. Jeg tror nok at rent natriumhydrogencarbonat der
sælges til bagning, i Danmark kaldes »natron« (handelsnavn).

Her er et link: http://www.karoline.dk/sw241.asp


--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Jeppe Stig Nielsen (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 28-08-04 12:09

Jeppe Stig Nielsen wrote:
>
> > > Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT
> >
> > Det er natriumhydrogencarbonat (NaHCO3).
>
> Ja, det er rigtigt. Natriumhydrogencarbonat er ét af de stoffer der
> findes i bagepulver. Jeg tror nok at rent natriumhydrogencarbonat der
> sælges til bagning, i Danmark kaldes »natron« (handelsnavn).
>
> Her er et link: http://www.karoline.dk/sw241.asp

En søgning på nettet gør mig helt sikker: NaHCO3 kaldes simpelthen
»natron« når man køber det til bagning:
http://www.oetker.dk/produkter/bageartikler/natron.html


--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Martin Larsen (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 28-08-04 15:01

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:413067B7.C135B7D3@jeppesn.dk...
>
> En søgning på nettet gør mig helt sikker: NaHCO3 kaldes simpelthen
> »natron« når man køber det til bagning:
> http://www.oetker.dk/produkter/bageartikler/natron.html
>
I gamle dage var NaHCO3/natron/etc registreret under antacida
i lægemiddelkataloget med indikationer som gastritis acida,
ulcus duodeni og ulcus ventriculi og esophagitis, men der
findes det tilsyneladende ikke længere.

Mvh
Martin



Ole Andersen (29-08-2004)
Kommentar
Fra : Ole Andersen


Dato : 29-08-04 09:40

Holst wrote:

> John Vedsegaard wrote:
>
>> Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT
>
> Det er natriumhydrogencarbonat (NaHCO3).

Når det hedder noget med bi-, ville jeg nu forvente *to* kulstof.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
'Der er mange, der tager hundredelssandheder for hele sandheden.'
- Carl Erik Soya, Indfald og udfald

Peter Makholm (29-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 29-08-04 10:18

Ole Andersen <news@palnatoke.org> writes:

>> Det er natriumhydrogencarbonat (NaHCO3).
>
> Når det hedder noget med bi-, ville jeg nu forvente *to* kulstof.

Præfikset 'bi-' betyder både noget med to og noget sekundært og det er
nok den sidste betydning der henvises til i bicarbonat. Bicarbonat er
carbonat (CO3--) der har optaget en proton (H+).

(Optager det en proton mere bliver det til kulsyre (H2CO3))

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his
http://hacking.dk | operating system really was obsolete

Martin Andersen (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 26-08-04 13:44

John Vedsegaard wrote:
> Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT
>
> John
>
>
Bagepulver.


http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_bicarbonate


Martin.

Martin Larsen (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 26-08-04 15:08

"Martin Andersen" <martin@al-data.dk> skrev i en meddelelse news:412dda99$0$307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> John Vedsegaard wrote:
> > Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT
> >
> > John
> >
> >
> Bagepulver.
>
Det er muligt at NaHCO3 kan bruges til bagepulver, da det
afgiver CO2 ved opvarmning. Men det er *ingenlunde*
givet at bagepulver er NaHCO3.

Mvh
Martin



Bertel Lund Hansen (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-08-04 16:01

Martin Larsen skrev:

>Det er muligt at NaHCO3 kan bruges til bagepulver, da det
>afgiver CO2 ved opvarmning.

Lidt præcision:
Der er flere opskrifter hvor hævemidlet er natron, men man siger ikke at
man bruger natron som bagepulver (jeg gør i hvert fald ikke). Bagepulver er
noget andet (som andre også forklarer).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

John Vedsegaard (26-08-2004)
Kommentar
Fra : John Vedsegaard


Dato : 26-08-04 13:50

Takker for jeres svar, altså bagepulver

"John Vedsegaard"
<nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en meddelelse
news:412dd655$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT
>
> John
>
>



Froggy (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Froggy


Dato : 26-08-04 14:03

John Vedsegaard wrote:
> Takker for jeres svar, altså bagepulver

Skal du lave tandpasta - eller bage?

Det er forøvrigt også super til at rengøre thermokander - og lidt for
'anløbne' tepotter med.
1-2 tsk. i varmt (ca. 60 grader) vand - lad kanden stå natten over, og
den er som ny næste morgen.

--
Froggy
--------------------------------------------------
Som også tror på et liv før døden.


John Vedsegaard (26-08-2004)
Kommentar
Fra : John Vedsegaard


Dato : 26-08-04 14:16

Nej, det er til en "gammel" type maling...

"Froggy" <froggy@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:412ddf4e$0$46190$14726298@news.sunsite.dk...
> John Vedsegaard wrote:
> > Takker for jeres svar, altså bagepulver
>
> Skal du lave tandpasta - eller bage?
>
> Det er forøvrigt også super til at rengøre thermokander - og lidt for
> 'anløbne' tepotter med.
> 1-2 tsk. i varmt (ca. 60 grader) vand - lad kanden stå natten over, og
> den er som ny næste morgen.
>
> --
> Froggy
> --------------------------------------------------
> Som også tror på et liv før døden.
>



Jens Holm Laursen (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Jens Holm Laursen


Dato : 26-08-04 16:30


"John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote in message
news:412de1f3$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nej, det er til en "gammel" type maling...
>

Skal du male på træ

mvh.

Jens



Froggy (27-08-2004)
Kommentar
Fra : Froggy


Dato : 27-08-04 18:32

"John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en
meddelelse news:412de1f3$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nej, det er til en "gammel" type maling...

Det lyder ret interessant, jeg er netop på jagt efter opskrifter på den
slags, men synes ikke jeg er stødt på nogen med sodium bicarbonat i.

Hvor har du den opskrift fra?

--
Froggy
--------------------------------------------------
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,
end at være en pessimist, der har ret...


John Vedsegaard (29-08-2004)
Kommentar
Fra : John Vedsegaard


Dato : 29-08-04 07:16


"Froggy" <froggy@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:412f6ff9$0$46181$14726298@news.sunsite.dk...
> "John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en
> meddelelse news:412de1f3$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Nej, det er til en "gammel" type maling...
>
> Det lyder ret interessant, jeg er netop på jagt efter opskrifter på den
> slags, men synes ikke jeg er stødt på nogen med sodium bicarbonat i.
>
> Hvor har du den opskrift fra?
>
> --
> Froggy


Beklager men....



Froggy (29-08-2004)
Kommentar
Fra : Froggy


Dato : 29-08-04 20:19

John Vedsegaard wrote:
> "Froggy" <froggy@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:412f6ff9$0$46181$14726298@news.sunsite.dk...
>> "John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en
>> meddelelse news:412de1f3$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Nej, det er til en "gammel" type maling...
>>
>> Det lyder ret interessant, jeg er netop på jagt efter opskrifter på
>> den slags, men synes ikke jeg er stødt på nogen med sodium
>> bicarbonat i.
>>
>> Hvor har du den opskrift fra?
>
> Beklager men....

Glem det - jeg har fundet ud af det - det virker fint.

--
Froggy
--------------------------------------------------
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,
end at være en pessimist, der har ret...


Jonas Jalling (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Jalling


Dato : 26-08-04 13:40

John Vedsegaard wrote:
> Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT
>
Hmm.. Google siger at det er bagepulver(natriumbicarbonat)

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling



Torben Ægidius Mogen~ (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 26-08-04 15:02

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> writes:

> John Vedsegaard wrote:
> > Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT
> >
> Hmm.. Google siger at det er bagepulver(natriumbicarbonat)

Det er kun delvist korrekt. Bagepulver indeholder som regel andre
ting udover natriumbikarbonat, f.eks. kaliumhydrogentartrat,
hjortetakssalt og stivelse. Sodium bicarbonate kaldes også baking
soda og bør retteligen oversættes til tvekulsurt natron,
natriumhydrogenkarbonat eller natriumbikarbonat.

   Torben

N. Foldager (27-08-2004)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 27-08-04 11:21

John Vedsegaard:


>Hvad hedder på Dansk? SODIUM BICARBONAT

Natriumbikarbonat.

Mvh

Niels Foldager

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408851
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste