/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Hvem kom først; sorte huller eller ga
Fra : Snurrberget


Dato : 26-08-04 00:57

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=193645

Det der undrer mig er hvordan et supermassivt sort hul kan danne basis
for en galaxe med mia. af stjerner.
Jeg ville umiddelbart tro at det sorte hul ville absorbere det materiale
der skulle blive til stjerner.

- cep

 
 
Regnar Simonsen (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 26-08-04 08:11

Snurrberget
> Det der undrer mig er hvordan et supermassivt sort hul kan danne basis
> for en galaxe med mia. af stjerner.
> Jeg ville umiddelbart tro at det sorte hul ville absorbere det materiale
> der skulle blive til stjerner.

Det er en ret almindelig misforståelse, at et sort hul suger alt stof til
sig. Tyngdekraften omkring et sort hul er ikke større end andre objekter med
samme masse. Hvis solen fx pludselig blev til et sort hul, ville jorden
fortsætte i sin bane, og ikke blive opslugt at solen/det sorte hul.
Et sort hul indfanger og opsluger kun planeter, hvis disse rammer meget tæt
på (og et sort hul er et temmelig lille mål).
Noget andet er, at gasser i nærheden af det sorte hul, kan spiralere indad
pga. energitab ved sammenstød og opvarmning.

--
Hilsen
Regnar Simonsen
Fredensgade 28B
9530 Støvring

Tlf. 98 37 35 56
Mail : relisi@tiscali.dk
"Snurrberget" <cep@REMOVE_CAPITAL_LETTERSsnurrberget.dk> wrote in message
news:412d2759$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=193645
>
> Det der undrer mig er hvordan et supermassivt sort hul kan danne basis
> for en galaxe med mia. af stjerner.
> Jeg ville umiddelbart tro at det sorte hul ville absorbere det materiale
> der skulle blive til stjerner.
>
> - cep



Martin Andersen (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 26-08-04 09:37

Regnar Simonsen wrote:


> Et sort hul indfanger og opsluger kun planeter, hvis disse rammer meget tæt
> på (og et sort hul er et temmelig lille mål).

Det er vel ikke afstanden der er afgørende, men hastighedsvektoren.
Hvis ikke stjernerne i vores galakse havde en rotationshastighed, ville
de falde ind i det store sorte hul i centret.

Martin.

Jakob Nielsen (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 26-08-04 09:40

> Det er vel ikke afstanden der er afgørende, men hastighedsvektoren.
> Hvis ikke stjernerne i vores galakse havde en rotationshastighed, ville
> de falde ind i det store sorte hul i centret.

Hvis afstanden er så kort at et kredsløb kræver overlyshastighed, så er den
vel en faktor?



Martin Andersen (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 26-08-04 10:02

Jakob Nielsen wrote:

>
> Hvis afstanden er så kort at et kredsløb kræver overlyshastighed, så er den
> vel en faktor?
>

Jo, men så skal massen også relativt tæt på det sorte hul. I vores
galakse er der en stor tæthed af stjerner omkring centret hvor det sorte
hul ligger. Disse stjerner er altså ikke blevet spist (endnu).

Martin.


Jakob Nielsen (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Nielsen


Dato : 26-08-04 10:05

> Jo, men så skal massen også relativt tæt på det sorte hul. I vores
> galakse er der en stor tæthed af stjerner omkring centret hvor det sorte
> hul ligger. Disse stjerner er altså ikke blevet spist (endnu).

Ja det er jo der vi kom fra.. at man skulle tæt på



Martin Andersen (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 26-08-04 10:16

Jakob Nielsen wrote:

>
> Ja det er jo der vi kom fra.. at man skulle tæt på
>
>

Før eller siden kommer massen tæt på hvis det er indfanget.

Morten Guldager (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Guldager


Dato : 26-08-04 10:07

2004-08-26 Martin Andersen wrote
> Hvis ikke stjernerne i vores galakse havde en rotationshastighed, ville
> de falde ind i det store sorte hul i centret.

Er der sorte huller i centrum af alle galakser?

Kan et sort hul fyldes op? Er der en grænse for hvor meget der kan
fyldes i sådan et hul? Og hvad sker der så?

Hvis det kan optage uendeligt meget fyld, vil hele universet så ikke
med tiden være globret ned i sorte huller?

Bare hold jer til gængse videnskablige teorier og sådan....


/Morten

Per Abrahamsen (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Abrahamsen


Dato : 26-08-04 13:32

Morten Guldager <spamtrap@mogul.dk> writes:

> 2004-08-26 Martin Andersen wrote
>> Hvis ikke stjernerne i vores galakse havde en rotationshastighed, ville
>> de falde ind i det store sorte hul i centret.
>
> Er der sorte huller i centrum af alle galakser?

Det er, så vidt jeg forstår, en populær teori.

> Kan et sort hul fyldes op? Er der en grænse for hvor meget der kan
> fyldes i sådan et hul? Og hvad sker der så?

Ikke så vidt vides.

> Hvis det kan optage uendeligt meget fyld, vil hele universet så ikke
> med tiden være globret ned i sorte huller?

Hele universet vil med tiden ende som langbølget stråling. Noget af
det vil midlertidigt blive opfanget af sorte huller, men efterhånden
som universet vokser vil det blive mindre og mindre. Og til sidst vil
massetabet fra de sorte huller gennem hawking udstråling overstige
massegevinsten fra nyt indfanget materiale, og de sorte huller vil også
forsvinde.


Regnar Simonsen (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 26-08-04 22:38

Per Abrahamsen
> Og til sidst vil massetabet fra de sorte huller gennem hawking udstråling
overstige
> massegevinsten fra nyt indfanget materiale, og de sorte huller vil også
forsvinde.

Der går dog ultralang tid.
Levetiden af et sort hul på størrelse med solen er ca. 10^(68) år
Og levetiden er proportional med massen i tredje potens, dvs. et superhul på
en million solmasser lever ca. 10^(86) år.

http://library.thinkquest.org/C007571/english/advance/core8.htm


--
Hilsen
Regnar Simonsen



Michael Vittrup (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Vittrup


Dato : 26-08-04 23:59



Per Abrahamsen (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Abrahamsen


Dato : 30-08-04 17:31

Michael Vittrup <vittrup@ima.auc.dk> writes:

> Ja; jeg læste et sted, at hele universet vil ende som langbølget stråling,
> efter rundt regnet 10^100 år - ALT stof vil være forvandlet til
> stråleenergi .. men, det er sg' lang tid! Det betyder nok, at vi ikke har
> en jordisk chance for at opleve begivenheden..

Specielt da vi jo også vil være forvandlet til langbølget stråling...

Snurrberget (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Snurrberget


Dato : 26-08-04 03:25

Tak for svarene, men der er ingen bud eller forklaringer på hvordan et
kolo-mega-enormt massivt legme med en masse som 1 mio. sole, kan skabe
en galakse med en masse der langt overstiger legemet selv (faktor 1000?).

Kom i øvrigt til at tænke på hvordan "mørkt stof" kan passe i teorien om
at galaxer skabes omkring sorte huller, for så er det vel snarere en
faktor 10000....

mvh, Claus E. Petersen

Jonas Møller Larsen (27-08-2004)
Kommentar
Fra : Jonas Møller Larsen


Dato : 27-08-04 16:49

Snurrberget wrote:
> Tak for svarene, men der er ingen bud eller forklaringer på hvordan et
> kolo-mega-enormt massivt legme med en masse som 1 mio. sole, kan skabe
> en galakse med en masse der langt overstiger legemet selv (faktor 1000?).

Der er jo ikke tale om, at stjernerne vokser ud af det sorte hul, men at
hullet skulle være et første "frø", der med sin tyngdekraft tiltrækker
stoffet omkring sig. Der er ikke noget principielt i vejen for, at
massen skulle stige med en faktor 1000. Jo tungere pre-galaksen bliver,
jo nemmere kan den tiltrække sig mere masse.

> Kom i øvrigt til at tænke på hvordan "mørkt stof" kan passe i teorien om
> at galaxer skabes omkring sorte huller

Det er du ikke den eneste, der tænker på. Som det fremgår af tråden, er
galaksedannelse et aktivt forskningsområde.

--
Jonas Møller Larsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste