fundsats til henrik v.
Fra : Ukendt

Dato : 05-09-04 04:51

1. Gruppenavn:
dk.livssyn.kristendom

2. Beskrivelse:
Forum for kristendom og kristendomsrelaterede emner.

3. Fundats:
Alle emner indenfor kristendommen kan tages op i forumet,
lige fra teologiske diskussioner til vidnesbyrd og forbønsønsker.

Eksempler på relevante emner i gruppen:
* Spørgsmål om Bibelen og kristendom generelt.
* Hvad er tro, og hvor kommer troen fra?
* Ser Paulus ned på kvinder?
* Enhver salig i sin tro - bibelsk begrundet eller ej?
* Abort og Bibelen.
* Homoseksuelle og kristendom.
* Tror muslimer og kristne på samme Gud?

Altså en nyhedsgruppe, hvor alle kristendomsrelaterede spørgsmål,
fortællinger, synspunkter og oplevelser kan tages op.

Det må forventes, at diskussionen til tider bliver ophedet. Derfor
forventes det, at alle deltagere på trods af eventuelle uenigheder
holder en sober tone i debatten. Indlæg, der ikke gør dette, er
uønskede. Undgå at håne folk på grund af deres tro eller mangel på
samme.

Dansk er hovedsproget, men som i alle andre grupper er andre sprog og
nationaliteter selvfølgelig velkommne. Det regnes som almindelig
høflighed at oversætte citater fra f.eks. engelsk, når sådanne
citater indgår som argument i diskussioner, der ellers foregår på
dansk, norsk eller svensk.

Videnskabeligt, sprogligt og filosofisk prægede indlæg kan ofte med
fordel placeres i dk.livssyn, dk.videnskab.teologi, dk.videnskab.religion
eller dk.kultur.sprog.klassisk.

Indlæg, der direkte håner eller latterliggør andre, er uønskede.
Humoristiske bemærkninger fra én skribent til en anden accepteres med
et smil.

Personforfølgelse har intet at gøre her i gruppen og henvises til
dk.snak.mudderkastning.

Gruppen er ikke beregnet til køb & salg, der i stedet henvises til
relevante grupper i dk.marked-hierarkiet.

Det er ikke tilladt sende indlæg til denne gruppe, der indeholder
vedhæftede filer, som f.eks. musik eller billeder. Disse kan i stedet
sendes til relevante grupper i dk.binaer-hierarkiet og derefter
henvises til i et normalt indlæg.

4. Begrundelse:
Kristendommen har som vor fælles kulturarv interesse for mange
mennesker.

5. Moderering:
Nej.

6. Forslagsstillere:
Niels Steg
Bjørn Olav Megard
Jesper M. Larsen
Rasmus Underbjerg Pinnerup

7. Debatperiode:
04-01-2000 til 25-01-2000

8. Begrundelse for fundatsændring:

Efter forsøg på oprettelse af gruppen d.l.k.evangelisk blev det
klart, at den nuværende fundats til d.l.k er utidssvarende, idet
sammensætningen gruppens brugere samt de emner, der tages op, er
af en sådan karakter, at en ændring er nødvendig. Ovenstående forslag
til fundatsændring tilgodeser de nye tider og samtidig tages højde
for de problemer (se nedenfor), der har været i nyhedsgruppen.

Den gamle fundats lod antyde, at gruppen kun var for kristne. I den
virkelige verden har gruppen faktisk været åben for alle, der ville
diskutere kristendom, uanset brugernes egen tro/religion. Denne
ny-reviderede fundats skulle gerne afspejle dette!

Ændringerne er som følger:
Beskrivelse: "Forum for kristendom og kristendomsrelaterede emner" er
ændret fra "kristendomsrelaterede emner" for allerede her at vise
åbenheden!

Fundats:
Vi har bibeholdt de 2 første linier af den gamle fundats:
"Alle emner indenfor kristendommen er velkomne, der kan være tale om
holdninger til forskellige sider af kirkelivet. Personligt prægede
indlæg som vidnesbyrd, ønske om bøn, er meget velkomne."

Disse linier er fjernet:
"Der kan være tale om annoncering af forskellige tværkirkelige
begivenheder f.eks. "kirkefest på torvet i morgen". Oplæg til
bibelstudier og skriftsteder er velkomne.
Teologiske diskussioner er velkomne, hvis indholdet er funderet
indenfor kristentroens rammer.
Gruppen er fortrinsvis for kristne, der tror på den kristne Gud, som
Han er åbenbaret i Bibelen."

De er istedet erstattet med eksempler og retningslinier, der
afspejler gruppens åbenhed i dag, samt imødeser de problemer, der
faktuelt har været i gruppen. Disse er bl.a.:

Massive argumentationer i form af "cut'n'paste" fra engelsksprogede
hjemmesider, samt manglende vilje til at respektere de af gruppens
brugere, der ikke er så gode til engelsk.

Meget stærke personangreb, personforfølgelser og latterliggørelse af
andres tro.

Vi har ændret denne sætning fra den oprindelige fundats
"Indlæg der kun er beregnet på at gøre religion, Gud eller deltagerne
til grin er uønskede"

til

"Indlæg der direkte håner eller latterliggør andre er uønskede.
Humoristiske bemærkninger fra én skribent til en anden accepteres med
et smil".

Grunden er, at der har været en del indlæg af præsis denne karakter!

Begrundelse:
Kristendommen som vor fælles kulturarv, har interesse for mange
mennesker.

Vi har bibeholdt den oprindelige første linie i begrundelsen, men
slettet resten af den oprindelige begrundelse, fordi den ikke
afspejler den åbenhed, der er i gruppen i dag!

--
Jens.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 05-09-04 23:11

EDO Klaus wrote:

(klippeklip)

Nu HAR vi altså fået postet fundatsen hele fire gange på to uger af fire
forskellige personer!

Hvad er meningen med dette evige fundatsposteri? Er det led i een eller
anden specifik diskussion eller hvad?

Anders Peter Johnsen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 05-09-04 23:20

Godaften Anders Peter Johnsen

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:413b8d3e$0$279$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> forskellige personer!
> Hvad er meningen med dette evige fundatsposteri? Er det led i een eller

Nope. Det er en reaktion på at jeg har haft kontakt med en fra News-Info
gruppen under Styregruppen, hvorefter jeg i tre specifikke grupper
news:dk.livssyn, news:dk.livssyn.kristendom og news:dk.livssyn.newage har
postet fundatsen for 2. gang. Første gang var det kun news:dk.livssyn og
news:dk.livssyn.kristendom i et forsøg på at foregribe begivenhederne, idet
Thorbjoern Ravn Andersen allerede den 9. august i privat mail tilkendegav,
at det ville være fornuftigt at der med ca. 14 dages mellemrum automatisk
blev postet fundatstekst i de danske nyhedsgrupper.

Jeg har så høfligt -- og uden kommentarer -- forsøgt at tage temperaturen på
denne automatiske postning, hvilket desværre er faldet for en vis despekt
fra nogles side.

Jeg håber denne forklaring er med til at kaste lidt lys over situationen.
Meningen var egentlig at gøre det nemmere for nytilkomne til listerne.

Fortsat god aften/nat.

Henrik, Slagelse
"Hvad rager det dèn, som er sikker på sit,
at resten af verden er ude af trit." (Piet Hein)

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-09-04 07:39

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
> grupper news:dk.livssyn, news:dk.livssyn.kristendom og
> news:dk.livssyn.newage har postet fundatsen for 2. gang.

Jeg går ud fra at du i så fald har postet hver af disse gruppers fundats og
ikke d.l.ks?

> [...]
> allerede den 9. august i privat mail tilkendegav, at det ville være
> fornuftigt at der med ca. 14 dages mellemrum automatisk blev postet

Det kan han da næppe mene seriøst. Det lyder snarere som lettere neurotisk
netbetjenteri.

> Jeg har så høfligt -- og uden kommentarer -- forsøgt at tage
> temperaturen på denne automatiske postning, hvilket desværre er
> faldet for en vis despekt fra nogles side.

Umiddelbart fandt jeg det som udtryk for at nogle ville "banke andre på
plads" i forbindelse med en personlig diskussion ved at hive fundatsen frem.

> Jeg håber denne forklaring er med til at kaste lidt lys over
> situationen. Meningen var egentlig at gøre det nemmere for nytilkomne
> til listerne.

En bedre og mere diskret måde opmærksom på fundatsen uden at skulle bruge
for meget serverplads, ville være at man evt. medtager link til den i sin
signatur, når man skriver indlæg i gruppen.

> Fortsat god aften/nat.

Jo, tak, fortsat god dag.

Anders Peter Johnsen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 06-09-04 11:23

Goddag Anders

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:413c05d0$0$296$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg går ud fra at du i så fald har postet hver af disse gruppers fundats
og
> ikke d.l.ks?

Naturligvis. Korrekt forstået.

> Det kan han da næppe mene seriøst. Det lyder snarere som lettere neurotisk
> netbetjenteri.

Det var *bestemt* ikke meningen...

> Umiddelbart fandt jeg det som udtryk for at nogle ville "banke andre på
> plads" i forbindelse med en personlig diskussion ved at hive fundatsen
frem.

Jeg er klar over at nogle -- gennem tiden -- har angrebet disse
livssynsgrupper, men det er bestemt ikke intentionen.

> En bedre og mere diskret måde opmærksom på fundatsen uden at skulle bruge
> for meget serverplads, ville være at man evt. medtager link til den i sin
> signatur, når man skriver indlæg i gruppen.

Udmærket ide, faktisk. Tak.

> Jo, tak, fortsat god dag.

Tak Anders.

Henrik, Slagelse
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-09-04 16:54

Goddag Henrik

Den Mon, 6 Sep 2004 12:23:27 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
fundsats til henrik v. :

HV> Det var *bestemt* ikke meningen...

Jeg synes, det er godt at du poster fundatsen jævnligt. Det gøres i
rigtig mange grupper (i hvert fald udenlandske).

Men måske er 14 dage måske for ofte? 1 gang om måneden vil nok være
tilstrækkeligt?

Og så tror jeg, vi skal lade snakke de selvretfærdige for at undgå
off-topic støj

--
Venligst,

Cyril

et-sect-era - Aktualitetsblad om sekternes verden
http://www.etsectera.com/ -=- http://www.sekter.org/