Markus 4.10-20, de fire forskellige hjerter
Det syntes underligt at Jesus skulle tale i lignelser, som vi ser udlagde
han dem for disciplene, men til hørerne gjorde han ikke. Vi ser af Matthæus
og Markus at dette først sker efter den utilgivelige synd i mattæus 12 og
Markus 3, dette mener jeg hænger sammen
Lignelser syntes for nogle at være flotte illustrationer for at vi bedre kan
forstå, men ikke så, det er for at skjule det man siger
Markus 4.11
Til jer er Guds riges hemmelighed givet, ,men til dem udenfor kommer alt i
lignelser, for at de skal se og se, men intet forstå. (Es 6.9-10, Ez 12.2)
Acts 28:26-27 26 "Gå hen til dette Folk og sig: I skulle høre med eders Øren
og ikke forstå og se med eders Øjne og ikke se;
27 thi dette Folks Hjerte er blevet sløvet, og med Ørene høre de tungt, og
deres Øjne have de tillukket, for at de ikke skulle se med Øjnene og høre
med Ørene og forstå med Hjertet og omvende sig, så jeg kunde helbrede dem."
Jeg mener der er grund til at læse sammenhængen af markus og matthæus sådan
at det faktisk var den situation hvor de begik den utilgivelige synd der
gjorde at Jesus ændrede taktik, Jesus ønsker jo at frelse, altså må der have
som sagt sket noget som fik ham til at ændre mening. De tillukkede deres
øjne ved det de gjorde.
De lignelser er dermed for at sløre og ikke at give indsigt til andre end
dem der er berørt i deres hjerter af Gud.
Jesus går videre til at fortolke lignelsen for disciplene og siger at
sædemanden sår Ordet. Sædemanden kan være både Gud eller os.
John 20:21 21 Jesus sagde da atter til dem: "Fred være med eder! Ligesom
Faderen har udsendt mig, således sender også jeg eder."
Ved vejen
Dem ved vejen kan siges at være dem der i fare for sig selv udsætter har
udsat/udsætter sig for al den tætgående trafik,
Der står at satan tager ordet væk fra dem, dette kan ske direkte eller
indirekte. Matthæus 13.32 siger at i et træ vil der også være fugle. Disse
er satans medarbejdere, i dette tilfælde tror jeg at det er de faldne engle,
men satan har også sine medarbejdere i menigheden somme tider, ubevidst kan
nogle lade sig bruge af satan til forargelse af de små, som Jesus jo også
advarere imod hvorfor Gud ønsker at der skal være ældste og hyrder ikke kun
til at vogte menigheden imod falsk lære men også til at retlede de vilde får
eller udskille dem som gode hyrder for at beskytte de små lam. Dette er jo
selvfølgeligt sørgeligt når det er ældstene og hyrderne i menigheden der er
forledte, men i et sådant tilfælde er der kun to ting at gøre, enten forlade
flokken eller blive og kæmpe, det sidste skal dog gøres med meget
forsigtighed men selv da kan det gå galt.
Dem ved vejen adskiller sig fra de andre ved at være i fare for satans
angreb på en speciel måde, det kan være at disse på en eller anden speciel
måde har levet et liv der har gjort dem sårbare overfor satan, men der er en
rækkefølge som her beskrives i omvendt rækkefølge (mere om det senere),
disse mennesker var sårbare overfor angreb fra satan derfor kan det tyde på
at deres valg i livet har været et fravalg af Gud, da overgivelse til Gud
vil medføre at blive god jord.
Klippegrund
Her er det trængsler og forfølgelser der gør at de falder fra fordi der ikke
er noget rødderne kan tage fat i, ikke heller gå i dybden af jorden for at
slå rødder så der var noget at stå imod.
Psalm 1:1-3 D31 Psalm 1:1 Salig den Mand, som ikke går efter gudløses Råd,
står på Synderes Vej eller sidder i Spotteres Lag,
2 men har Lyst til HERRENS Lov, og som grunder på hans Lov både Dag og Nat.
3 Han er som et Træ, der, plantet ved Bække, bærer sin Frugt til rette Tid,
og Bladene visner ikke: Alt, hvad han gør, får han Lykke til.
Havde vedkommende levet et liv med Gud i hans nærhed kunne disse rødder have
gjort at der var noget at stå imod med, eller sagt på en anden måde, Gud
ville have fået magten i hans liv til netop at bevare ham.
Tidsler
Rækkefølgen som jeg før kom ind på er denne, overgivet til rigdom kan åbne
døren til sårbarhed overfor hvis forfølgelser kommer da disse ikke har
rødderne skjulte og beskyttede, som igen kan åbne døren overfor satan.
Gode jord
den gode jord bærer frugt fordi at den lader Ordet gør sin gerning i sit
hjerte, men kan ikke overgive sig SÅ meget til Gud uden at der bliver
flyttet nogle bjerge.
Enhver der hører sandheden hører min røst (Joh 18.37), altså dem der villigt
har overgivet sig til Gud, det er netop der det kniber ved de andre, der er
andre ting der får magten i deres liv.
|